Matrox Parhelia 512-grafikkort med 128 MB ~
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 30-09-02 23:04

Hej igen

Jeg vil gerne vide hvordan en skærm skal være når man vil bruge ovenstående
grafikkort?
Min skærm er en ny Samsung 19" SyncMaster 959NF CRT og kostede ca. 3500 kr
med 0,24 dot og 1920x1440.

Vil grafikkotet kunne fungere fint sammen med denne skærm for der er
problemer med widescreen-skærme har jeg læst længere nede i gruppen men jeg
ved ikke om jeg også kan få problemer og jeg er næsten helt sikker på at min
skærm ikke er en widescreen men blot almindelig skærm som alle grafikkort
burde kunne virke.

Kan jeg indstille det hele til 1600x1200 eller mindre for jeg er svagsynet
og derfor har lidt svært ved at se mindre og mindre tekst eller
skærmbilleder med vinduer m.m. "større plads på skrivebordet" betyder mindre
skrift, mindre ikoner og større skrivebords baggrund plads.

Jeg plejer at bruge 800x600 på min gamle computer som er noget gammelt lort
men jeg synes tingene er fint med skælrmbilledet.

Venlig hilsen Bart

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-10-02 08:33

> [...]
> grafikkort?
> Min skærm er en ny Samsung 19" SyncMaster 959NF CRT og kostede ca. 3500 kr

Den skærm kan fint bruges, og du kan også selv vælge om du vil køre
1920x1440 eller 1600x1200, da de begge er i forholdet 4:3 som normale skærme
er idag.

> [...]
mindre
> skrift, mindre ikoner og større skrivebords baggrund plads.

Billedet er noget skarpere med Parhelia-kortet og derfor skulle det også
blive nemmere at læse teksten på skærmen. Der er ikke andet for end at prøve
sig frem, til man finder den opløsning man kan lide.

Personligt kan jeg bedre lide at sætte opløsningen helt op, og evt. sætte
skriftstørrelsen op, hvis den er for lille.
Ikonerne på skrivebordet kan også gøres større.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 02-10-02 18:25

Hej Martin igen

Hvad med lavere opløsninger end de 1900x1200 - f.eks. 800x600 som jeg nu
bruger på min gamle pc og er meget tilfreds men jeg er bange for at så høje
opløsninger som 1900x1200 betyder total miniput-ikoner, miniput-tekst og
sådan noget?

Kan jeg stadig godt indstille lavere opløsninger end de 1900x1200 med Matrox
Parhelia-512 og Samsung SyncMaster 959NF 19" skærm?

Jeg ved ikke hvad 4:3 formatet betyder?

Jeg har læst om widescreen-problemet længere nede i denne gruppe - hvilke
format er det det drejer sig om - altså widescreen?

Venlig hilsen Bart

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-10-02 19:33

> [...]
Matrox
> Parhelia-512 og Samsung SyncMaster 959NF 19" skærm?

Du kan ihvertfald bruge alle opløsninger, der har 4:3 formatet.

> Jeg ved ikke hvad 4:3 formatet betyder?

800x600 er 4:3, da 4:3 gange 200 giver 800:600. 1600x1200 er også et 4:3
format.

> Jeg har læst om widescreen-problemet længere nede i denne gruppe - hvilke
> format er det det drejer sig om - altså widescreen?

Det kan f.eks. være 1376x768, som bruges på nogle monitorer. De kan normalt
ikke benyttes på 'normale' monitorer. Derfor får du ingen problemer,
ligemeget hvilken opløsning du forsøger at køre.

signing off.. Martin Sørensen