"Striben"
Fra : Thostrup

Dato : 30-09-02 17:05

Hej ...

I lørdags var der som altid noget gaderæs.
Denne gang kom politiet så mens der ikke blev kørt nogen form for ræs, alle
havde parkeret deres biler lovligt og folk stod på fortorvet og en bred
græsrabat mellem fortorvet og kørebanen.

Men da politiet ankom, ville de havde alle væk fra området, men kunne/ville
ikke referere til nogen § eller noget i politi vedtægten (Glostrup
politikreds)

Må man ikke samles og tale flere mennesker, ca 50 stk, på offentligt
vej/område?

Om end ikke andet kan man sige at dem der måske tænkte på at ville lave
noget gade ræs, havde ulovlige intentioner, men hvad med dem der kommer for
hyggen, hvorfor må de ikke blive og stå at tale?

Stedet var et industrikvarter, dvs der ikke var nogen der kunne forstyres.

Håber på lidt svar og § hvori der står noget der referere til denne "sag"

Mvh Thostrup

Fra : Peter G C

Dato : 30-09-02 17:16

Thostrup skrev i news:an9skk$27r$1@sunsite.dk

[klip]

> Men da politiet ankom, ville de havde alle væk fra området, men
> kunne/ville ikke referere til nogen § eller noget i politi vedtægten
> (Glostrup politikreds)

Måske RPL § 108 ?

> Må man ikke samles og tale flere mennesker, ca 50 stk, på offentligt
> vej/område?

Jo - men du skal følge pansernes anvisning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thostrup

Dato : 30-09-02 17:47

> Måske RPL § 108 ?

Lyder meget overfladisk og til at bøje til deres fordel.

Vi, der kigger på, er vel ikke nogen sikkerhedsrisiko?

> Jo - men du skal følge pansernes anvisning.

Deres anvisning var at vi skulle forlade området med det samme:
"I bedes forlade området med det samme"

Da jeg spurgte hvorfor, kom samme udtagelse:

Fra : rea721

Dato : 30-09-02 18:50

Thostrup wrote:

> Deres anvisning var at vi skulle forlade området med det samme:
> "I bedes forlade området med det samme"

Ja... man skal altid efterkomme politiets anvisninger..

> Da jeg spurgte hvorfor, kom samme udtagelse:
> "I bedes forlade området med det samme"

Ja så er du da ikke i tvivl . Politiet er jo ikke folkeskole lære, som
skal bruge tid på at forklare hvorfor, eller på anden måde indlede sig på en
debat...og slet ikke om det nu er nødvendigt eller retfærdigt. Hvis du mener
at du (andre?) bliver uretfærdigt behandlet, kan man altid klage....
bagefter..... bare du efter kommer deres anvisninger.

--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : Thostrup

Dato : 30-09-02 19:30

> Ja... man skal altid efterkomme politiets anvisninger..

Selvfølgeligt, men det skal vel havde en grund?

> [...]
en
> debat...og slet ikke om det nu er nødvendigt eller retfærdigt.

Så hvis en politimand er sur og beder dig forlade dit hus gør du det uden at
spørge hvorfor?

>Hvis du mener
> at du (andre?) bliver uretfærdigt behandlet, kan man altid klage....
> bagefter..... bare du efter kommer deres anvisninger.

Det er netop derfor jeg søger noget information.

Mvh Thostrup

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 30-09-02 19:50

Thostrup skrev:

> Så hvis en politimand er sur og beder dig forlade dit hus gør du det
> uden at spørge hvorfor?

Sagen drejer sig ikke om at opholde sig i sit eget hus.

TT

Fra : Thostrup

Dato : 30-09-02 19:57

> Sagen drejer sig ikke om at opholde sig i sit eget hus.

Nej jeg ved godt at jeg gik over stregen, men det var nu mere i håb om at
finde ud af om politiet ikke skulle oplyse om "ifølge hvad" man skulle gøre
noget efter deres henvisning.
Så det havde ikke noget med noget andet at gøre. Undskyld for "misseren"

Mvh Thostrup

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-10-02 10:14

"Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk> skrev:

> Sagen drejer sig ikke om at opholde sig i sit eget hus.

Det er uden betydning. Det klare udgangspunkt er, at der er
forsamlingsfrihed i DK og derved er der ingen hjemmel til grundløse
bortvisninger af folk fra områder, hvor de i øvrigt opholder sig
lovligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 02-10-02 10:20

[klip]

> [...]
> forsamlingsfrihed i DK og derved er der ingen hjemmel til grundløse
> bortvisninger af folk fra områder, hvor de i øvrigt opholder sig

Det er også mit udgangspunkt. Men samles man for at lave optøjer eller skabe
uorden - så er det jo ikke en demonstration, der nyder beskyttelse efter
GRL.

At samles for at overtræde færdselsloven er altså ikke beskyttet i GRL´.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-10-02 10:33

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> [...]
> beskyttelse efter GRL.
>
> At samles for at overtræde færdselsloven er altså ikke beskyttet i

Det kan vi selvfølgelig kun være enige i og med "Stribens" og lignende
gruppers historie er politiets reaktion i og for sig forståelig nok på
et eller andet punkt, men min opfattelse er desværre, at politiet lidt
for ofte er lidt vel hurtige til at bruge muligheden for at bortvise
folk fra områder. (Men det er nok en sag for politik gruppen)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 02-10-02 10:33

Morten Bjergstrøm skrev:

> Det er uden betydning.

Ja, netop. Derfor skrev jeg at sammenligningen med ophold i "eget hus"
var irrelevant.

> Det klare udgangspunkt er, at der er
> forsamlingsfrihed i DK

Ja, med de begrænsninger der nu engang er på denne.

Grundloven:

TT

Fra : Peter G C

Dato : 02-10-02 16:52

Thomas Thorsen skrev i news:_2zm9.64441$Qk5.2583753@news010.worldonline.dk

[klip]

bemærk sidste punktum.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : rea721

Dato : 30-09-02 20:24

Thostrup wrote:

> Selvfølgeligt, men det skal vel havde en grund?

Ja naturligvis..... Men de behøver ikke fortælle den til dig...hvis du
forstår.

Fra : Thostrup

Dato : 30-09-02 20:27

> Ja naturligvis..... Men de behøver ikke fortælle den til dig...hvis du
> forstår.

Okay, så den skal man havde fra deres vagthavene eller skal man leve uden og
så håbe at politimanden handlede korrekt?

Mvh Thostrup

Fra : rea721

Dato : 30-09-02 20:58

Thostrup wrote:

> Okay, så den skal man havde fra deres vagthavene eller skal man leve
> uden

Hvis du mener at du bør vide hvorfor du evt (generelt) blev bedt om at
"passerer gaden" / fjerne dig fra området, kan du jo spørge på nærmeste
station... men de fleste (hvis man skal være såån helt ærlig) ved udemærket
godt _hvorfor_ de blir bedt om at fjerne sig, og de ved også udemærket at
man _skal_ når Politiet siger det.

> og så håbe at politimanden handlede korrekt?

Hvad vil du bruge det til hvis det ikke var korrekt? Du har jo flyttet dig
på det tidspunkt.. og som udgangspunkt skal du rette dig efter deres
anvisninger alligevel.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-10-02 10:16

"rea721" <leon@721.dk> skrev:

> [...]
> ærlig) ved udemærket godt _hvorfor_ de blir bedt om at fjerne sig,
> og de ved også udemærket at man _skal_ når Politiet siger det.

Hvor får du dog dit _skal_ fra? Tror du virkelig selv på, at du *skal*
følge enhver anvisning for politiet?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : rea721

Dato : 02-10-02 23:30

Morten Bjergstrøm wrote:

> Tror du virkelig selv på, at du *skal* følge enhver
> anvisning for politiet?

Med mindre at dit spørgsmål er et "trick spørgsmål" så ja. Men hvis du
kender nogle forhold hvor man ikke skal følge politiets anvisninger er jeg
da interresseret i at høre dem.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-10-02 08:58

"rea721" <leon@721.dk> skrev:

> Med mindre at dit spørgsmål er et "trick spørgsmål" så ja.

Det er ikke et trickspørgsmål og svaret på spørgsmålet er nej.

> Men
> hvis du kender nogle forhold hvor man ikke skal følge politiets
> anvisninger er jeg da interresseret i at høre dem.

Enhver uhjemlet anvisning fra politiets side skal ikke følges.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : rea721

Dato : 03-10-02 17:20

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det er ikke et trickspørgsmål og svaret på spørgsmålet er nej.

Hmmm den må du forklare lidt nærmerer.

> Enhver uhjemlet anvisning fra politiets side skal ikke følges.

Venligst kom med et eksempel hvor du som borger _ikke_ skal følge politiets
anvisninger.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-10-02 09:36

?

> Venligst kom med et eksempel hvor du som borger _ikke_ skal følge
> politiets anvisninger.

Det står skam lige ovenfor. Hvis betjenten ikke har en lovlig grund til
sin anvisning skal den ikke følges.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : rea721

Dato : 07-10-02 16:41

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det står skam lige ovenfor. Hvis betjenten ikke har en lovlig grund
> til sin anvisning skal den ikke følges.

Morten for pokker...det er da ikke et eksempel...

Når du kommer med et eksempel, skal du nok lige ha "konsekvensen" med ved
_ikke_ at følge anvisningen.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-10-02 08:52

"rea721" <leon@721.dk> skrev:

> Morten for pokker...det er da ikke et eksempel...
>
> Når du kommer med et eksempel, skal du nok lige ha "konsekvensen"
> med ved _ikke_ at følge anvisningen.

Konsekvensen for betjenten vil være en reprimande eller et mistet job
måske endda straf. Konsekvensen for "dig" vil være en erstatning for
uberettiget anholdelse, hvis betjenten tør gå så vidt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : rea721

Dato : 08-10-02 16:08

Morten Bjergstrøm wrote:

> Konsekvensen for betjenten vil være en reprimande eller et mistet job
> måske endda straf. Konsekvensen for "dig" vil være en erstatning for
> uberettiget anholdelse, hvis betjenten tør gå så vidt.

Ja men er stadigvæk ikke kommet med et konkret eksempel.. kan du komme med
et eksempel eller findes de ikke ?

Fra : Padre

Dato : 08-10-02 16:23

> Ja men er stadigvæk ikke kommet med et konkret eksempel.. kan du komme med
> et eksempel eller findes de ikke ?

Som Morten skrev - en uhjemlet anvisning skal ikke følges.

Så hvis en politibetjent passer dig op på gaden og pålægger dig at gå hjem
og tæske din mor, kan du roligt undlade at følge anvisningen, han har nemlig
ikke hjemmel til at pålægge dig den slags.

Beder han dig derimod flytte din bil, som i øvrigt er lovligt parkeret, skal
du gøre det, da du iflg færdselsloven skal efterkomme politiets anvisninger
uagtet hvordan der iøvrigt skiltes på stedet.

padre

Fra : Peter G C

Dato : 08-10-02 16:42

Padre skrev i news:anut7t$92o$1@tux.netsite.dk

[klip]

> Så hvis en politibetjent passer dig op på gaden og pålægger dig at gå
> hjem og tæske din mor, kan du roligt undlade at følge anvisningen,
> han har nemlig ikke hjemmel til at pålægge dig den slags.

Enig.

> Beder han dig derimod flytte din bil, som i øvrigt er lovligt
> parkeret, skal du gøre det, da du iflg færdselsloven skal efterkomme
> politiets anvisninger uagtet hvordan der iøvrigt skiltes på stedet.

Enig. Vi mangler stadigvæk et eksempel fra Morten.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : rea721

Dato : 08-10-02 18:33

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev

> Som Morten skrev - en uhjemlet anvisning skal ikke følges.

Det store spørgsmål er så _hvad_ er der hjemmel til og hvad er der
ikke....det er ikke nødvendigvis noget den enkelte kan vurdere....endsige
vide noget om. Hvad skal en borger gøre hvis man er i tvivl eller ikke mener
at der er hjemmel?

> [...]
nemlig
> ikke hjemmel til at pålægge dig den slags.

I princippet...hvor pokker skulle jeg vide det fra?

Det var sådan set den type svar jeg frygtede Morten ville diske op med....
derfor spurgte jeg om det var et Trick spørgsmål..... og jeg anser
debatformen for "tarvlig" og under lavmålet for gruppen. Desuden må man gå
udfra at politiet's anvisninger er lovlige...eller skal den almindelige
borger til at undersøge om det er lovligt når politiet kommer med en
anvisning?

Selvfølig.

Fra : Peter G C

Dato : 08-10-02 18:39

rea721 skrev i news:3da316d6$0$77080$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

[klip]

> [...]
> vurdere....endsige vide noget om. Hvad skal en borger gøre hvis man
> er i tvivl eller ikke mener at der er hjemmel?

Gør hvad der bliver sagt.

[klip]

> Desuden må man gå udfra at politiet's anvisninger er lovlige...

Korrekt.

> eller
> skal den almindelige borger til at undersøge om det er lovligt når
> politiet kommer med en anvisning?

Nej.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : rea721

Dato : 08-10-02 20:33

Peter G C wrote:

> Gør hvad der bliver sagt.

> Korrekt.

> Nej.

Tak.

Fra : Digit

Dato : 30-09-02 20:27

»rea721« lavede et kragehop, og skrev:

| Ja naturligvis..... Men de behøver ikke fortælle den til dig...hvis du
| forstår.

Bob bob du. Du har vel altid krav på at få oplyst hjemmel. At
omstændighederne og/eller den enkelte "doughnuts" vrangvillighed forhindrer
det er noget andet...

--
/Digit

»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra

Fra : rea721

Dato : 30-09-02 21:02

Digit wrote:

> Bob bob du. Du har vel altid krav på at få oplyst hjemmel.

Nej. Du skal "passerer gaden" når du får besked på det...så simpelt er det.

Fra : Peter G C

Dato : 30-09-02 20:59

Digit skrev i news:ana8mv$27l$1@tux.netsite.dk

[klip]

> Bob bob du. Du har vel altid krav på at få oplyst hjemmel.

Ja - men ikke på stedet. Du kan få den efterfølgende. Når du henvender dig
på stationen. Lad nu panserne passe deres arbejde.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-10-02 10:18

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Lad nu panserne passe deres arbejde.

Udelukkende, hvis de holder sig indenfor de områder, hvor de har
hjemmel til at handle.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-10-02 10:15

"rea721" <leon@721.dk> skrev:

> Ja naturligvis..... Men de behøver ikke fortælle den til
> dig...hvis du forstår.

Og så er vi tilbage ved det kæmpemæssige papirarbejde politiet får
efterfølgende i det der kan kræves begrundelse for sådanne afgørelser
jvf. forvaltningsloven og offentlighedsloven.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-02 21:43

Thostrup skrev:

>Så hvis en politimand er sur og beder dig forlade dit hus gør du det uden at
>spørge hvorfor?

I ordensciekulæret for folkeskolen står der at eleverne skal
rette sig efter personalets anvisninger. En (ellers) fornuftig
kollega spurgte da han blev klar over det: "Vil det sige at de
skal springe ud ad vinduet hvis du kommanderer dem til det?"

Svaret på begge spørgsmål er naturligvis ja. Hvis en betjent
kommanderer dig til at forlade dit hjem, er der sandsynligvis en
granat på vej til at slå ned i det, og hvis jeg kommanderer
(kommanderede) en skoleelev til at hoppe ud ad vinduet, så ville
årsagen være at alternativet ville være meget værre.

Begge situationer kræver handling her og nu, og derfor er (bl.a.)
betjente og skolelærere udstyret med en særlig autoritet. Der er
ikke altid tid og lejlighed til at forhandle indgående med dem
man har ansvar for.

Hvis magten misbruges, bliver det selvfølgelig genstand for en
efterprøvelse og evt. straf.

--
Bertel

Fra : hansen#

Dato : 30-09-02 22:32

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> skal springe ud ad vinduet hvis du kommanderer dem til det?"
>
> Svaret på begge spørgsmål er naturligvis ja.

Er du bekendt med PTV - den platoniske tankevirus?
Den er ret genstridig.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-10-02 10:21

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> I ordensciekulæret for folkeskolen står der at eleverne skal
> rette sig efter personalets anvisninger.

Et cirkulære gælder kun indadtil i forvaltningen og kan ikke bruges
overfor borgerne.

En væsentligt ting at huske er i øvrigt, at forvaltningen udelukkende
kan handle såfremt der er hjemmel.

> En (ellers) fornuftig
> kollega spurgte da han blev klar over det: "Vil det sige at de
> skal springe ud ad vinduet hvis du kommanderer dem til det?"
>
> Svaret på begge spørgsmål er naturligvis ja.

Nej!

> Begge situationer kræver handling her og nu, og derfor er (bl.a.)
> betjente og skolelærere udstyret med en særlig autoritet.

Hvor har du dog fået den ide fra?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 02-10-02 11:38

[klip]

> En væsentligt ting at huske er i øvrigt, at forvaltningen udelukkende
> kan handle såfremt der er hjemmel.

Det er en af flere opfattelser, man kan have.

[klip]

> Nej!

Det er en konkret vurdering. ..... anstaltsanordning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-10-02 11:42

> Det er en af flere opfattelser, man kan have.

Jeg ved, at der er noget divergerende opfattelser alt efter om man har
haft forvaltningsret i København eller Århus.

> Det er en konkret vurdering. ..... anstaltsanordning.

Vi er vist i almindelighed noget uenige i, hvor vidgående
anstaltsanordninger kan være formentligt igen jvf. ovenfor.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 02-10-02 16:54

Morten Bjergstrøm skrev i news:Xns929B813AF1E35.miljokemi.dk@130.133.1.4

[klip]

> Vi er vist i almindelighed noget uenige i, hvor vidgående
> anstaltsanordninger kan være formentligt igen jvf. ovenfor.

Hvad mener du?

Anstaltsanordning kan være hjemmel nok for en lærer.

/Petre

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-10-02 08:59

> Hvad mener du?

Det jeg skriver

> Anstaltsanordning kan være hjemmel nok for en lærer.

Som du ved er vi ikke enige i, hvor vidtgående anstaltsordninger kan
finde anvendelse men selvfølgelig kan læreren godt føle, at han har
hjemmel.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 03-10-02 10:07

[klip]

> Det jeg skriver

Ja - klart.

> Som du ved er vi ikke enige i, hvor vidtgående anstaltsordninger kan
> finde anvendelse men selvfølgelig kan læreren godt føle, at han har
> hjemmel.

Skal du ikke et smut på biblioteket og læse i Forvaltningsret - almindelige
emner eller anden seriøs fremstilling? Blot et høflig og venligt forslag til
lidt læsning fredag aften.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-10-02 10:15

> [...]

> almindelige emner eller anden seriøs fremstilling? Blot et høflig
> og venligt forslag til lidt læsning fredag aften.

Det er ikke usandsynligt, måske en anden dag, har du et forslag til en
evt. lærebog?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 03-10-02 10:42

[klip]

> Det er ikke usandsynligt, måske en anden dag, har du et forslag til en
> evt. lærebog?

Som anført: "Forvaltningsret - almindelige emner" 3. udg. af Garde, Jensen,
Madsen, Mathiassen og Revsbech. Københavnerne har sikkert også en bog.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Brian Neuman

Dato : 02-10-02 08:23

"Thostrup" <News@REMOVEthostrup.net> wrote in message

> Deres anvisning var at vi skulle forlade området med det samme:
> "I bedes forlade området med det samme"
>
> Da jeg spurgte hvorfor, kom samme udtagelse:
> "I bedes forlade området med det samme"

Var det Robocop? Jeg tror langt fra det er alle politifolk der ved hvor i
loven de har hjemmel til deres arbejde. Og ja det burde de have.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-10-02 10:12

> Jo - men du skal følge pansernes anvisning.

Forudsat, at der er lovhjemmel til deres anvisninger!

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 02-10-02 10:21

[klip]

> Forudsat, at der er lovhjemmel til deres anvisninger!

Der skal blot være hjemmel

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-10-02 10:35

> Der skal blot være hjemmel

En sådan given hjemmel vil, hvis jeg ikke husker helt galt, være
hjemlet i lov eksempelvis ved en §, der lyder noget i stil med
"Ministeren kan fastsætte nærmere bestemmelse om...."

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 02-10-02 11:38

[klip]

> En sådan given hjemmel vil, hvis jeg ikke husker helt galt, være
> hjemlet i lov eksempelvis ved en §, der lyder noget i stil med
> "Ministeren kan fastsætte nærmere bestemmelse om...."

Næh - bare hjemmel - der kan findes hjemmel flere steder, som intet har med
lovgivningen at gøre.

/Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-10-02 11:44

> Næh - bare hjemmel - der kan findes hjemmel flere steder, som
> intet har med lovgivningen at gøre.

Har du et eksempel - konkret eller tænkt?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 02-10-02 12:21

[klip]

> Har du et eksempel - konkret eller tænkt?

Hvad med en anstaltsanordning, regel vedtaget af et byråd, nørdret eller
alm. formueret: en aftale?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-10-02 09:08

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> regel vedtaget af et byråd,

Byrådets arbejde er jo stadig hjemlet og de skal handle indenfor nogle
lovgivningsmæssigt udstukne grænser.

> nørdret

Nørdret?

Men nødret er i sagens natur uhjemlet og nok de eneste af dine
eksempler som jeg vil kalde decideret uhjemlede.

> eller alm. formueret: en aftale?

Det ville jeg som ikke-jurist ikke kalde hjemmel.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 03-10-02 10:04

> Byrådets arbejde er jo stadig hjemlet og de skal handle indenfor nogle
> lovgivningsmæssigt udstukne grænser.

Grl paragraf-dit og dat om selvstyre?

> Nørdret?
>
> Men nødret er i sagens natur uhjemlet og nok de eneste af dine
> eksempler som jeg vil kalde decideret uhjemlede.

Næh - nødret kan give hjemmel til handlinger. Tilsvarende uanmodet
forretningsførelse.

/Peter

Fra : Sjælland \\ ca. 10km~

Dato : 30-09-02 19:09

Thostrup wrote:
> Hej ...
>
> I lørdags var der som altid noget gaderæs.

Hvis det igen var bag MacD i Tåstrup- ja så står det faktisk på flere
påbudstavler at ophold i området er forbudt i tidsrummet 22-06 hvis man
altså ikke har et lovligt ærinde i noget af al den industri der ligger.

De fleste steder hvor politiet observerer den slags samlinger, bliver der
kastet de skilte op- og i praksis er ophold i det gældene tidsrum, et klart
brud på politivedtægten og kan derfor medføre bøde

Fra : Thostrup

Dato : 30-09-02 19:27

> Hvis det igen var bag MacD i Tåstrup- ja så står det faktisk på flere
> påbudstavler at ophold i området er forbudt i tidsrummet 22-06 hvis man
> altså ikke har et lovligt ærinde i noget af al den industri der ligger.

Det var det ikke, der var ingen skilte eller andet der på nogen måde angav
at det ikke var lovligt at opholde sig i området.

> [...]
klart
> brud på politivedtægten og kan derfor medføre bøde

Dette har jeg set flere steder, og dette skal selvfølgeligt også
respekteres.

Mvh Thostrup

Fra : Reino Andersen

Dato : 30-09-02 21:06

"Thostrup" skrev:

> Må man ikke samles og tale flere mennesker, ca 50 stk, på offentligt
> vej/område?

Ikke hvis politiet mener det er egnet til at forstyrre den offentlige orden.

Politivedtægtens § 7, stk. 1:

På de i § 3, stk. 1, omhandlede steder må opløb eller sammenstimlen, der er
egnet til at forstyrre den offentlige orden, ikke finde sted. Politiet kan
meddele personer, der opholder sig de nævnte steder, de påbud, som er
påkrævede for at forebygge, at den offentlige orden forstyrres på denne
måde.

--
Reino

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-10-02 10:22

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev:

> Ikke hvis politiet mener det er egnet til at forstyrre den
> offentlige orden.
>
> Politivedtægtens § 7, stk. 1:

Hvad har politivedtægten hjemmel i?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 02-10-02 16:56

Morten Bjergstrøm skrev i news:Xns929B738E58E44.miljokemi.dk@130.133.1.4

[klip]

> Hvad har politivedtægten hjemmel i?

Bekendtgjørelse 1871-12-16 nr 171
BKG 1871 171

"angaaende (- - -) Politivedtægter (- - -)

I Henhold til den Justitsministeriet ved Lov, indeholdende Bestemmelser om
Politiet udenfor Kjøbenhavn, af 4de Februar d. A. § 3 meddelte Bemyndigelse
fastsættes herved Følgende med Hensyn til Bekjendtgjørelsen af de
Politivedtægter, som udfærdiges i Medfør af fornævnte Lov:"

- tror jeg nok.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Reino Andersen

Dato : 02-10-02 18:16

Morten Bjergstrøm skrev:

> Hvad har politivedtægten hjemmel i?

For København:

Lov 1863-02-11 angående Omordning af Kjøbenhavns Politi m.v.

og for kommunerne udenfor København:

Lov nr. 21 af 4. februar 1871.

--
Reino

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-10-02 09:01

> For København:
>
> Lov 1863-02-11 angående Omordning af Kjøbenhavns Politi m.v.
>
> og for kommunerne udenfor København:
>
> Lov nr. 21 af 4. februar 1871.

Tak til både dig og Peter. Jeg har egentligt "altid" undret mig lidt
over, hvad de byggede på.

--
Morten http://miljokemi.dk