Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Gældsbevis...
Fra : Christer

Dato : 30-09-02 16:07

Hej!

Jeg har ladet mig fortælle, at der findes standard gældsbeviser, som
er "holdbare" juridisk set, og som kan købes ved boghandler og
ligenende. Kontrakterne er meget lig de standard lejekontrakter, man
kan købe samme sted.

Problemet er, at det jeg hører ikke umiddelbart stemmer overens med
virkeligheden. Jeg er blevet afvist både hos Bog&Idé og Gad, og undrer
mig nu, om de overhovedet er til at støve op?

Nogen som ved, hvor man kan købe et sådan standard gældsbevis?

Jeg blev endvidere opfordret til at kigge i og "kopiere" udseendet af
et gældsbevis fra Juridisk Formularbog... er det "nok" i juridiske
sammenhænge?

På forhånd tak!

Mvh.
Christer

Fra : acj1938

Dato : 30-09-02 17:26

"Christer" skrev d. 30-09-02 16:07 dette indlæg :
> [...]
>
> Jeg blev endvidere opfordret til at kigge i og "kopiere" udseendet af
> et gældsbevis fra Juridisk Formularbog... er det "nok" i juridiske

Det skulle være ok. Det er jo den bog, som advokaterne sætter deres
sekretærer til at skrive af efter.
Du skal dog selv formulere de konkrete forhold, som gælder i det
forhold.

MVH
acj1938

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik Borregaard

Dato : 01-10-02 11:45

Gældsbreve har den engenskab, at der som udgangspunkt ingen "form-
krav" findes til dem. De kan derfor skrives på hvad som helst, bare
det entydigt fremgår at du som underskriver anerkender at skylde kr.
x.xxx til person X eller ihændehaver af gældsbrevet.

Det er dog af praktiske årsager således at der er udarbejdet standard
formularer. For at sikre, at man har alle relevante oplysninger med.

Ved udforminigen af et gældsbrev er det vigigt, at gøre sig følgende
klart:

- Hvem er modtager
- Beløbets størrelse
- Til hvem kan der ske betaling med frigørende virkning.
- Afdragsbetingelser og evt. forrentning
- Bemærk, følges afdragsordningen ikke, betales der f.eks.
ekstraordinære ydelser, så er det vigtigt, at få skrevet
(med kuglepen e.l. ikke blyant!) på det orginale dokument,
at der er sket ekstraordinær afdrag samt at få kreditor til
at underskrive en kvittering herfor. Så du undgår at betale
gælden (den ekstraordinære afdrag) 2 gange.
- Du har krav på at få udleveret gældsbrevet ved indfrielse.
- Overfor hvem skal gældsbrevet være synligt - skal det evt.
tinglyses - ejerpantebrev i ejendom eller bil.

NB. Bemærk at det ved lån i familieforhold fra forældre til børn er
muligt at låne et større beløb rentefrit på anfording. Afdrag af
lånet
kan efterfølgende være gældseftergivelse af gæld fra forældrenes side

eksempelvis en gang om året. Denne gældseftergivelse sidestilles med
en gave. Et barn kan såldes i 2002 modtage kr. 48.200 af hver af sine

forældre uden at skulle betale gaveafgift som udgør 15%.

Håber du kan bruge det.

Mhv.
Henrik G.B.