håndværkeres adgang til lejebolig
Fra : Jakob Hansen

Dato : 30-09-02 14:30

Nu har vi er par gange indenfor kort tid oplevet at der står håndværkere i
lejligheden, når vi kommer hjem.
Der har skullet trækkes nye vandrør, og de har derfor haft behov for at
komme ind.
Det er også helt i orden. Mit problem er bare at viceværten åbenbart har
bestilt dem til at komme, og har udleveret nøgler til dem uden nogen form
for varsel overfor lejerene.
Hvad værre er, så ved man somme tider kun at der har været folk i
lejligheden fordi der er rodet til eller beskidt. De efterlader ikke engang
en seddel om at de har været der og hvorfor.

Kan det være rigtigt at man uvarslet giver håndværkere nøgler så de selv kan
låse sig ind i folks lejligheder.
Jeg kan tænke på utallige situationer hvor det ville være ret uheldigt.
Folk med nattearbejde, som regner med at sove, vil nok også gerne vide om de
skal låne en sofa hos nogen venner, eller om de rent faktisk kan komme til
at sove. Hvis man står i badet og intet hører mens de kommer, så kan man
vade ud splitter nøgen og overrasket hilse på håndværkerene, eller man kan
bare have planlagt at have gæster.
En mindre alvorlig, men stadig uheldig, situation er for mit vedkommende at
somme tider arbejder hjemme istedet for på kontoret, og jeg i den grad gerne
på forhånd vil vide om jeg får "gæster" en dag, så jeg ikke planlægger at
arbejde hjemme netop da.

Jeg ville da synes det var rimeligt at give mindst et døgns varsel, så man
har lidt mulighed for at planlæge; og at man kun i nødsituationer sender
folk ind uvarslet.
....men.. hvad siger reglerne om det?
Lejeren er vel stadig den øverste autoritet i sin lejlighed, når han
overholder lejekontrakten....?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-09-02 14:34

"Jakob Hansen" <jh@privat.home.dk> skrev:

> Jeg ville da synes det var rimeligt at give mindst et døgns
> varsel, så man har lidt mulighed for at planlæge; og at man kun i
> nødsituationer sender folk ind uvarslet.
> ...men.. hvad siger reglerne om det?

I lejebolig er det lejelovens kapitel 9 (IX), der regulerer
spørgsmålet:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20010034729

For almene boliger er det kapitel 7 i:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010056229-REGL

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob Hansen

Dato : 30-09-02 15:30

> I lejebolig er det lejelovens kapitel 9 (IX), der regulerer
> spørgsmålet:

Takker. Men så er spørgsmålet pludselig hvordan paragrafferne skal tolkes.
§ 32. Udlejeren har ret til at få eller skaffe sig adgang til det lejede,
når forholdene kræver det.

Hvornår "kræver forholdene det" så? En udskiftning af vandrør kræver at
håndværkerne kommer ind, men tales der om at der skal foretages en
uopsættelig reperation, eller hvorledes?

§ 33. Udlejeren kan med 6 ugers varsel iværksætte arbejder i det lejede, når
udførelsen ikke er til væsentlig ulempe for lejeren

Men hvor generende skal arbejdet være for at der gælder 6 ugers varsel?
Taler vi om et nyt gulv i stuen, eller bare nye vandrør i køkkenet? Det tog
trods alt kun 6 timer hver gang.

Mit spørgsmål går egentlig mere på hvorvidt man skal affinde sig med at der
uvarslet står håndværkere i lejligheden for at foretage en "ikke
uopsættelig" reperation.

Som jeg tolker reglerne, så er de slet ikke overholdt i vores situation, og
det er tilsyneladende almindelig praksis at gøre det sådan her i byggeriet.
Er det mig der fejltolker lovens bogstav?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-10-02 09:49

> [...]

> situation, og det er tilsyneladende almindelig praksis at gøre det
> sådan her i byggeriet. Er det mig der fejltolker lovens bogstav?

Nej, jeg er enig i din tolkning. Som Camilla også skriver er det klare
udgangspunkt at udlejer ikke har ret til at gå ind i de udlejede
lejligheder. Kun reparationer, der ikke kan udsættes og lignende kan
give udlejer ret til at gå ind i en lejlighed uden varsel.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Knud Thomsen

Dato : 30-09-02 15:59

Din situation undrer mig lidt - jeg har nu boet i 4 forskellige
boligforeninger og i ingen af disse har viceværten/udlejeren haft nøgler til
lejlighederne.

Hvis der skulle udfærdigeres arbejde har det altid været meldt nogen dage
før og man er bedt om at være hjemme eller aflevere en nøgle til viceværten.

Hvis et vandrør er sprunget eller lignende akut situation har man
naturlgivis skaffet sig adgang f.eks. med hjælp af låsesmed om nødvendigt.

Venlig hilsen
knud

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-09-02 17:42

In article <an9jkl$1msq$1@news.cybercity.dk>, Jakob Hansen wrote:
> [...]
> lejligheden fordi der er rodet til eller beskidt. De efterlader ikke engang
> en seddel om at de har været der og hvorfor.

I dit sted ville jeg ofre 50 kr på en ny cylinder og nøgler, og
så skifte denne. Det kræver kun en alm. stjerneskruetrækker.

Så er problemet løst forever, og udlejer TVUNGET til at
overholde loven.

Fra : Jakob Hansen

Dato : 30-09-02 17:51

> I dit sted ville jeg ofre 50 kr på en ny cylinder og nøgler, og
> så skifte denne. Det kræver kun en alm. stjerneskruetrækker.
>
> Så er problemet løst forever, og udlejer TVUNGET til at
> overholde loven.

Kan bare vade ned til viceværten og bede om nøglen. Han fik den for flere år
siden i forbindelse med en reperation, og har fået lov til at beholde den
lige siden. Det var jo praktisk nok at man kunne få ham til at låse op, hvis
man havde smidt nøglen væk.

Det er også almindelig praksis her at han har nøgler til lejlighederne. Ikke
noget man _skal_ men noget næsten alle gør.

Efter at have oplevet misbruget af nøglen den sidste tid, og læst loven samt
tolket den som jeg synes den må tolkes, så er jeg dog ret sikker på at den
skal han i hvert fald ikke have længere.

Fra : Anders Lund

Dato : 30-09-02 18:04

Jakob Hansen <jh@privat.home.dk>, wrote in

> Efter at have oplevet misbruget af nøglen den sidste tid, og læst loven
> samt tolket den som jeg synes den må tolkes, så er jeg dog ret sikker på
> at den skal han i hvert fald ikke have længere.

Har du talt med ham? Det kunne jo godt være at han kunne forstå at du ikke
ønsker at der kommer folk i dit hjem, uden at du er klar over dette. Kan han
ikke forstå det, så bed om nøglen.

Nogle gange kan det blive en "vane", hvis der ikke bliver sagt noget imod
det - i dette tilfælde at man bare kan lukke sig ind for at lave de ting som
skal laves.

--
Anders Lund - spam2002q3@andersonline.dk
OE-QuoteFix - Et Outlook Express must - http://flash.to/oe-quotefix

Fra : Jakob Hansen

Dato : 30-09-02 18:09

> [...]
> ønsker at der kommer folk i dit hjem, uden at du er klar over dette. Kan

Jeg har ikke. En bekendt af mig i samme byggeri oplevede en dag at der var
rykket rundt på tingene i hans lejlighed. Efter lidt tid kom han til den
slutning at det måske var håndværkere. Han talte med viceværten som bare gav
udtryk for at sådan gjorde man da.

> [...]
> det - i dette tilfælde at man bare kan lukke sig ind for at lave de ting

Det er nok det der er sket. Det er netop blevet til en vane. En ret dårlig
vane.

Fra : Nette

Dato : 01-10-02 01:31

"Jakob Hansen" wrote
> Det er nok det der er sket. Det er netop blevet til en vane. En ret dårlig
> vane.

Ja, men gæt hvem, der havde stået med problemet, hvis der var blevet fjernet
noget fra lejligheden.....
Den slags burde slet ikke kunne lade sig gøre.

Nette

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-10-02 09:46

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev:

> Ja, men gæt hvem, der havde stået med problemet, hvis der var
> blevet fjernet noget fra lejligheden.....

Det havde viceværten i den sidste ende.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nette

Dato : 02-10-02 11:44

"Morten Bjergstrøm"wrote

> Det havde viceværten i den sidste ende.

Viceværten kan ikke erstatte mormors gamle kukur

Nette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 01-10-02 17:37

"Jakob Hansen" <jh@privat.home.dk> skrev...
> ...men.. hvad siger reglerne om det?

Som tidligere nævnt siger Lejeloven, at mindre arbejder skal varsles med 6
ugers varsel og større arbejder med 3 måneder.
Udskiftning af vandrør og andre "småarbejder", som ikke er til væsentlig
ulempe (det ville det fx være, hvis du skulle have skiftet faldstamme og
derfor ikke kunne benytte dit toilet i x dage, eller have nyt køkken/bad
etc.) skal altså varsles med 6 uger - viceværten og håndværkere mv. har
*ingen* ret til at gå ind i din lejlighed uden dit vidende i disse
situationer.

Udlejer eller dennes repræsentant (vicevært) må *kun* skaffe sig adgang til
lejligheden hvis der er uopsættelige reparationer, fx et sprunget vandrør
eller lignende.

> Lejeren er vel stadig den øverste autoritet i sin lejlighed, når han
> overholder lejekontrakten....?

Der tilkommer lejeren de beføjelser, som fremgår af lejeloven - også selvom
han ikke overholder kontrakten som sådan, for så må udlejer gå rettens vej,
hvis han vil ind i lejemålet - altså via fogedretten.

Jeg synes du skal få stillet din lås om, for selvom du får din nøgle retur
fra viceværten, så har du jo ingen garanti for, at der ikke er lavet
kopier...

Mvh. Camilla