whiskas
Fra : bof

Dato : 30-09-02 13:55

hej alle

jeg sad og snakkede med en dyrefoder ekspert i går. han siger at Whiskas er
lavet af de bedste råvarer og med kun lidt protein. altså ikke noget ekstra
tilskud af det.
Manden har arbejdet på Arovit petfood i 12 år så jeg tror nok han ved hvad
han taler om. Han har en dyre engros/detail og er ved at starte det som
butik.

hvis det er som han siger hvorfor er der så ingen af jer der vil bruge
det???
mine egne gider ikke spise dyrlægens. så de får whiskas.

Bente

amidala@mail.dk

Fra : goofy

Dato : 30-09-02 14:23

Hej
">
> hvis det er som han siger hvorfor er der så ingen af jer der vil bruge
> det???
Jeg har fåer oplyst af min dyrlæge at wiskas indeholder for meget salt.
Da katte godt kan lide salt, men ikke tåler det ret godt.
Her taler jeg om vådkost.
Desuden har jeg fra en dyrehandler fået oplyst at wiskas for år tilbage
fik en dom for at komme " et eller endet" i foderet som gjorde at katte
nærmest blev afhængig, men jeg vil gerne understrege at det er noget jeg
har fået oplyst og jeg har IKKE søgt efter dokumentation.

Steen Vinbæk

Fra : TH

Dato : 30-09-02 15:21

Davs,

> hvis det er som han siger hvorfor er der så ingen af jer der vil bruge
> det???
> mine egne gider ikke spise dyrlægens. så de får whiskas.

Whiskas er som alt andet kattefoder på dåse: Enten kan din kat lide det
eller også kan den ikke....Kan den lide det så skal den da have det...efter
min mening.

Har haft katte der KUN ville have Whiskas og som blev 18-20år...så det er
vist ikke livsfarligt ;:)

/TH

Fra : Camilla Baird

Dato : 30-09-02 15:39

On 30/09/2002 14:55, in article
3d984984$0$52243$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "bof" <tojdyr@mail.dk>
wrote:

> [...]
> det???
> mine egne gider ikke spise dyrlægens. så de får whiskas.

Jeg bruger ikke deres voksenfoder (hverken vådt eller tørt), da mine voksne
katte enten får dårlig mave af Whiskas (hvis de overhovedet vil røre det)
eller nægte at spise det. For mig at se er Whiskas junkfood for katte.
Jeg bruger deres killingedåsemad og har gode erfaringer med det.
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Trine Piltoft

Dato : 04-10-02 21:03

>Jeg bruger ikke deres voksenfoder
>(hverken vådt eller tørt), da mine voksne
>katte enten får dårlig mave af Whiskas
>(hvis de overhovedet vil røre det)
>eller nægte at spise det.

De fleste af mine eeeeelsker det, og får det ind i mellem som "slik".

Køber som regel nogle af de små poser og deler mellem dem.

>Jeg bruger deres killingedåsemad og
>har gode erfaringer med det.

Jeg bruger også deres killingemad, og er ked af at høre at man ikke
kan få det herhjemme længere. Jeg har aldrig haft problemer med
dårlig mave o.lign (og mine katte har heller ikke *ggg*).
Jeg synes det er specielt godt hvis man har nogle killinger der er
lidt svære at få igang med at spise. Opvarmer det som regel et halv
minut i microovnen så det dufter ekstra godt.
Når de skal lære at spise tørfoder, er det efter min mening også fint

at blande i, så tørfoderet bliver lidt mere attraktivt :0)

Hilsen Trine & co.

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 30-09-02 15:55

> [...]
er
> lavet af de bedste råvarer og med kun lidt protein. altså ikke noget

Protein kan være flere forskellige ting. der er animalske proteiner og
vegetabilske proteiner. Katte har brug for de animalske proteiner så de
selæv kan udvinde blandt andet Taurin, og dem er der ikke særlig mange af i
Whiskas tørfoder. I deres vådfoder er indholdet noget bedre end deres
tørfoder.

> hvis det er som han siger hvorfor er der så ingen af jer der vil bruge
> det???

Jeg har valgt at bruge dyrlægens tørfoder da det indeholder mere kød end
whiskas. og jeg mener det er bedre for mine katte. Jeg fodre ikke med
vådfoder (kun som lækkerbidder)

> mine egne gider ikke spise dyrlægens. så de får whiskas.

Hvis ikke de gider spise andet ser jeg heller ikke noget forkert i at
serverer whiskas for dem. Min mor har fodret deres kat med whiskas hele
livet og den er først blevet syg i en alder af 13 år.

Jeg mener dog ikke at man kan skære alle over en kam hverken på den ene
eller anden måde. Spørg man nogle af dem der er blevt over 100 (mennesker)
er det oftes nogen der har taget en lille dram og røget en cigar hver dag.
Det er dog ikke lighedstegn med at rygning og spiritus er godt for dem MANGE
andre er døde af det.

Jeg tror at er katten disponibel for diverse sygdomme får den dem før ved
forkert ernæring, end hvis de havde fået korretk ernæring.

lyder lidt indviklet håber det gav bare lidt mennig.....

Randi

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-09-02 17:45

Ikke nok med at katte helst skal have animalske proteiner, der er også
forskel på hvor godt de udnytter dem. Som et eksempel er der mange proteiner
i flæskesvær, men vi mennesker kan slet ikke udnytte dem, vi kan kun udnytte
fedtet, og sådan tror jeg også vore katte har det - nogle animalske
proteiner udnytter de, mens andre bare kommer ud i den anden ende.

P.S. Mine katte elsker for øvrigt flæskesvær

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jette

Dato : 30-09-02 22:27

"Nina El Falaki" skrev:
> [...]
> fedtet, og sådan tror jeg også vore katte har det - nogle animalske
> proteiner udnytter de, mens andre bare kommer ud i den anden ende.

Er der ikke en grund til at dyrehandlere og dyrlæger ikke forhandler
Whiskas? Eller er det alene et spørgsmål om konkurrence og strategi?

Mvh. Jette

Fra : maz

Dato : 30-09-02 16:18

Som det er med mennesker, ligeså med katte - giv dem varieret foder (min
mening). Vådkost/tørkost/forskellige mærker etc. Nogle sværger til det ene,
andre til det andet - det afhænger af katten og dens ejer :0)
Jeg har selv gode erfaringer med Whiskas, men har også gode erfaringer med
andre typer..også de billige fra fakta/Netto..og de dyre mærker....
Så, giv du bare dine katte Whiskas - prøv evt. andre mærker af også (eller
f.eks. kogt kylling/rå svinelever/oksekød ell. lign)....så burde de være
dækket ind næringsmæssigt...
Jeg vil dog anbefale dig altid at tjekke fordelingen af proteiner, fedt
etc.. i varedeklarationerne, således at forskelligt foder kan supplere
hinanden. Og husk på, kattene har jo også et 'ord' at skulle have sagt...
:0))
maz

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 30-09-02 16:42

> [...]
> etc.. i varedeklarationerne, således at forskelligt foder kan supplere
> hinanden. Og husk på, kattene har jo også et 'ord' at skulle have sagt...

Helt enig, men det er bare ikke så nemt endda. Det der står på
varedeklarationen skal først omregnes før du kan sammenligne produkterne...
som eksembel:
Se på varedeklarationen. Den vil se ud som følger, f.eks.: Råprotein
12,6%, Råfedt 8,5%, Fiber 0,5%, Aske 1,6%, Vand 71,0%, Kalcium 0,16%, Fosfor
0,14%, Natrium 0,10%, Magnesium 0,02% osv.

Hvis man ønsker at sammenligne 2 fodertyper med henblik på indholdet
af protein, gøres følgende:

% næringsstof x 100 = % af tørstof
100 - % væske

hvor næringsstoffet er råproteinet og væsken er vand.

Dvs. med de tal vi har her:
12,6 divideret med (100-71) =
12,6 divideret med 29 = 0,4345
0,4345 x 100 = 43,45 % af tørstoffet er protein.

Dvs. et helt andet tal end de oprindelige 12,6%.

Dette tal kan nu direkte sammenlignes med et tilsvarende tal for %
protein i tørstof i et andet foder.

Og husk så også at se på indholdet.... står der vegetabilske proteiner som
det allerføtste ville jeg ikke vælge dette produkt - men det er jo bare min
mening

Randi

Fra : maz

Dato : 30-09-02 16:54

lol.. - Så meget er jeg ikke inde i det..
Jeg har selv gode erfaringer med varieret kost - både våd&tørfoder, friske
varer, forskellige mærker osv..
men, tak for udregningen - gemmer den lige.. :0))
Kan du huske hvad fordelingen af proteiner osv (i %) skal være i daglig
anbefalet kost ?
maz

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 30-09-02 16:57

> men, tak for udregningen - gemmer den lige.. :0))

Det var så lidt

> Kan du huske hvad fordelingen af proteiner osv (i %) skal være i daglig
> anbefalet kost ?

JA da! Der er lidt uenighed men den generelle holdninge er :

% tørstof, energi som kcal ME/g
Protein Fedt Fiber Kalcium Fosfor Natrium Kalium Magnesium Energi
Voksen 30-45 okt-30 5 max 0,5-1,0 0,3-0,8 0,2-0,6 0,5 0,04-0,1
4,0-5,0
Vækst/r 35-50 18-35 5 max 1,0-1,6 0,8-1,4 0,3-0,6 0,6 0,08-0,15
4,0-5,0
Overv. 30-45 08-dec 5 min 0,5-1,0 0,3-0,8 0,2-0,6 0,5 0,04-0,1
3,3-3,8

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 30-09-02 17:01

Det blev noget kludder.... Vi prøver igen

Overvægtig Voksen Vækst
Protein 30-45 30-45 35-50
Fedt 15-30 18-35 8-15
Fiber max 5 max 5 max 5

Randi

Fra : maz

Dato : 30-09-02 18:25

smukt....takker endnu engang
:0)) maria

Fra : TH

Dato : 30-09-02 16:47

Davs

> Vådkost/tørkost/forskellige mærker etc. Nogle sværger til det ene,

Bare for at komme med endnu en mening i dette vivar :)

Min dyrlæge siger at kattens mave bruger forholdsvist lang tid på at
omstille sig på de forskellige mærker...Og at man derfor *bør* holde sig til
ganske få mærker som veksling...

?

/TH

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 30-09-02 16:55

> Min dyrlæge siger at kattens mave bruger forholdsvist lang tid på at
> omstille sig på de forskellige mærker...Og at man derfor *bør* holde sig
til
> ganske få mærker som veksling...

Det har jeg også fået af vide, men derfor kan man jo godt prøve forskellige
mærker over en længere periode ikke 6 på samme tid. Jeg bruger 3 på
samme tid men det er gradvist blevet blandet i så deres maver ikke fik et
chok.

Randi