Retsløshed ved offentlig brugerbetaling
Fra : Stig

Dato : 30-09-02 13:32

Nu bliver der jo brugerbetaling på flere og flere områder.
Men mht. det offentlige er der ikke tale om en handelsdrivende
modpart.
Derfor kan man måske ikke klage nogen steder og få en juridisk kyndig
trediepart til at se på sagen (forbrugerklagenævnet).

Min historie:
Skrev under på brev til børnepasning.
Fortrød (skriftligt) dagen efter. Der stod på papiret "Inden 4
hverdage skal Du sige ja eller nej". Jeg fastholdt at have sagt ned i
løbet af de 4 dage og at det måtte jo være papiret som underskriften
måtte gælde for - men kommunen sendte svar at "vi har vores regler" og
efter en indmeldelse kam man kun udmelde med 1 måneds varsel. Det svar
fik jeg efter 20 dage. Dvs. jeg skulle reelt have vidst hvad kommunen
tænkte for at kunne udnytte pladsen som jeg nu skal betale for. Der er
også rod i deres bogholderi-system, så regningen for ingenting lyder
nu på over 5000 kr på PBS.

Pladsanvisningen siger at kommunalbestyrelsen har givet dem fuldmagt
og der ikke er nogen ankemyndighed. Betal! Basta!

Er det virkeligt sandt?! Hvis det havde været en handelsdrivende med
SE-nummer, så havde jeg kunnet få en juridisk bedømmelse af om det var
papiret med underskriften eller deres regler som gælder... Det er da
helt forrykt hvis ikke brugerne kan beskyttes under køb fra offentlige
myndigheder.

Nå, men jeg betaler høfligst... Off-topic: er der forresten nogen som
kender til et ledigt job for en civilingenør i Frankrig
(java/weblogic/AIX etc.)?

mvh

StigV

Fra : Peter G C

Dato : 30-09-02 13:38

"Stig" <stigv@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Pladsanvisningen siger at kommunalbestyrelsen har givet dem fuldmagt
> og der ikke er nogen ankemyndighed. Betal! Basta!

Prøv Tilsynsmyndigheden eller Ombudsmanden.

/Peter

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 30-09-02 16:48

Peter G C skrev:

> "Stig" <stigv@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Prøv Tilsynsmyndigheden eller Ombudsmanden.

Ja, eller blot en skriftlig klage over deres afgørelse.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : hansen#

Dato : 30-09-02 18:08

Jeg har haft en sag som er meget lig hvad du beskriver her.

Stig wrote:
> Nu bliver der jo brugerbetaling på flere og flere områder.
> Men mht. det offentlige er der ikke tale om en handelsdrivende
> modpart.

Nåh, men vi er ikke desto mindre 'kunder' hos 'det offentlige'.

Prøv at spørge en kommunal kontormand/dame om de opfatter kommunen som en
virksomhed.

> [...]
> løbet af de 4 dage og at det måtte jo være papiret som underskriften
> måtte gælde for - men kommunen sendte svar at "vi har vores regler" og

Det er ikke ualmindelig at kommunalister har deres egne interne regelsæt,
vejledninger, m.m. som de skal rette sig efter. Disse regler er ikke
nødvendigvis lovfunderet - men er en fortolkning for at gøre arbejdet
lettere for bureaukraterne på bunden. Jeg mener det er dybt forargende og
nedladende at de bare skal kunne meddele dig at "vi har vores regler", så
værsgo bare betal.

Hvad jeg ville gøre:
Skrive og forklare situationen som du ser den og hvorfor du mener det de gør
er forkert.
Bede dem om deres lovgrundlag for at gøre det de gør - og indtil de
vender tilbage med oplysningerne, så foretag [dig] ingenting, hvilket
utvetydigt skal meddeles dem.
En anden ting er at breve fra kommunen sjældent er underskrevet af et
individuelt menneske - dvs der er ingen ansvarlige for brevet. Dette er ikke
til din fordel, og giver et indtryk af almægtighed fra kommunens side. Men
'kommunen' er sammensat af individuelle mennesker, derfor kan de tales
med...selv om de mange af dem er relativt inkompetente.

Kommunale skrivelser er mange gange behæftet med fejl og mangler og det er
oftest ikke til din fordel at bare se gennem fingrene med disse fejl, som
åbenbart skete her med dig.

> [...]
> papiret med underskriften eller deres regler som gælder... Det er da
> helt forrykt hvis ikke brugerne kan beskyttes under køb fra offentlige

Du har i de fleste tilfælde kun dig selv til at ivaretage dine rettigheder.

> Nå, men jeg betaler høfligst...

Hvorfor betaler du?