SXGA = den bedste skærm?
Fra : Blackout

Dato : 30-09-02 07:12

Jeg skal til at købe en bærbar (laptop4u.dk : AOpen med en SXGA skærm), og
ville lige sikre mig at det er den rigtige skærm. Jeg har set forskellige
TFT skærme, og der er en standard (som jeg TROR hedder XVGA) - men jeg vil
være helt sikker på at den skærm på AOpen er den bedste mulige.

Nogen der ved det?

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 30-09-02 07:33

"Blackout" <blackout_postbox@hotmail.com> skre
> [...]
> TFT skærme, og der er en standard (som jeg TROR hedder XVGA) - men jeg vil
> være helt sikker på at den skærm på AOpen er den bedste mulige.

SXGA er en angivelse af at skærmen kører med en opløsning på 1400*1050
billedpunkter. Betegnelsen siger ikke noget om skærmens kvalitet.
Med "kvalitet" forstår jeg ting som responstid, betragtningsvinkel,
kontrastforhold.

mvh
Peter

Fra : Blackout

Dato : 30-09-02 07:43

OK, jeg var inde i Fredgaard, og deres ellers flinke expedient fortalte mig
om forskellen på tft skærme - og her sagde han at det var XGA der udgjorde
den klare farve-kvalitets-forskel på de udstillede modeller (ikke at han
nødvendigvis har ret, men det sagde han altså).

Der var langt mellem kvaliteten på farvernee på de forskellige laptops, og
jeg vil da gerne have den bedste skærm. Det var som om farverne var lidt
"mælkehvide" på de dårlige skærme, og KLART skarpere på de gode.

Er der andre betegnelser så man kan være sikker på at få den bedste skærm?

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 30-09-02 08:02

"Blackout" <blackout_postbox@hotmail.com> skrev
> [...]
> den klare farve-kvalitets-forskel på de udstillede modeller (ikke at han
> nødvendigvis har ret, men det sagde han altså).

Ja, hvad ved de egentlig hos Fredgaard
XGA betyder at skærmen kører 1024*768 billedpunkter,
SXGA betyder 1400*1050 billedpunkter (ikke 1400*1024 som jeg skrev
tidligere...)
UXGA betyder 1600*1200 billedpunkter.

> [...]
> "mælkehvide" på de dårlige skærme, og KLART skarpere på de gode.
>
> Er der andre betegnelser så man kan være sikker på at få den bedste skærm?

Ikke umiddelbart. Notebook-fabrikanterne er ikke for gode til at oplyse om
netop det, der adskiller en god TFT skærm fra en dårlig. At du oplever nogle
af skærmene som "mælkehvide" er typisk at deres evne til at producere et
ordentligt kontrastfyldt billede ikke er god nok i bestemte lysforhold.

Hvis du kan få adgang til specifikationerne for skærmen, er det følgende
værdier du kan kigge efter:

Kontrast: Jo højere, jo bedre (500 er godt)
Respons: Jo lavere, jo bedre (Under 30 ms er ok - 25 ms er godt)
Brightnesss: Jo højere jo bedre, men bør ikke være mere end halvt så stor som
kontrast. (250 er godt)
Vinkel: Jo højere jo bedre - alt over 180 grader er løgn (170 er godt)

Mit eneste råd vil være, at du tjekker skærmene ud inden du køber - og helst
ved siden af hinanden. Er du ude efter en bærbar, som også skal bruges til
spil eller filmvisning, er det vigtigt at skærmen har en ordentlig
opdateringshastighed, så hurtige bevægelser ikke bliver slørede. Om
opdateringshastigheden er acceptabel for dig, undersøger du bedst, hvis du
får lov til at afvikle et spil på maskinen. Alternativt kan du prøve at
flytte et vindue rundt på skærmen rigtig hurtigt - eller bede om en "dir" i
en dosprompt.

mvh
Peter

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 30-09-02 08:20

"Blackout" <blackout_postbox@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den klare farve-kvalitets-forskel på de udstillede modeller (ikke at han
> nødvendigvis har ret, men det sagde han altså).

Lyt til Peter (Chuke Mimergolf), og andre i denne gruppe!
Fredgård-ekspedienten er vist uden for pædagogisk rækkevidde. Jeg har hørt
ekspedienter i Fredgård/FONA/Expert/osv. sige de mest horrible ting til 'hr.
og fru Jensen' kunder. 'Fremtidssikrede computere', 'forsøgt at sælge
monstermaskiner til lidt tekstbehandling og internetsurf' og lign.

Peter Brandt Jørgensen
www.peterbj.dk (Nu over 950 vitser!!!)

Fra : Blackout

Dato : 30-09-02 08:27

Her er et link til alle de informationer jeg kan finde:

http://www.aopen.com/products/nb/1545.htm

Alt ser rigtig godt ud, men jeg kan ikke rigtig finde noget om skærmen i sig
selv. Er der nogen der gider kigge efter?

Burde man ikke forvente at når det nu er en nyere model at skærmen ikke kan
være helt dårlig? Jeg kan jo dårligt gå ned og teste den, siden AOpen så
vidt jeg ved ikke sælges i normale butikker.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 30-09-02 08:37

"Blackout" <blackout_postbox@hotmail.com> skrev

> Alt ser rigtig godt ud, men jeg kan ikke rigtig finde noget om skærmen i
sig
> selv. Er der nogen der gider kigge efter?

Har kigget - kan ikke finde nogen oplysninger. Typisk

> Burde man ikke forvente at når det nu er en nyere model at skærmen ikke kan
> være helt dårlig? Jeg kan jo dårligt gå ned og teste den, siden AOpen så
> vidt jeg ved ikke sælges i normale butikker.

Du kan desværre ikke være sikker på, at bare fordi modellen er ny, så er
skærmen god. Jeg har selv haft en af disse hersens Compaq Presario 7xx
maskiner, som sælges i butikkerne i dag. Skærmene på disse lever ikke op til
dagens standard, men er ganske sikkert billige i indkøb, og er dermed med til
at sikre Presario-maskinernes relativt lave pris.

Ellers ser maskinen jo fornuftig ud, men jeg har ingen erfaring med AOpens
bærbare. Prøv evt. at købe maskinen, og hvis ikke du er tilfreds, kan du jo
altid returnere den.

- Og så er der jo lige Bilka-avisen i denne uge. Her sælges en HP Omnibook
XE4400 med mobil 2 GHz P4 processor, 15" XGA skærm (desværre ikke SXGA!), ATI
Radeon, DVD, Brænder osv. til 15.000. Jeg har selv lillebroderen med Celeron
Processor, og er meget glad for maskinen. Dens mekaniske stabilitet er
uovertruffen i forhold til hvad jeg ellers har set til denne pris, og skærmen
er efter min mening *meget* god. Eneste minus er dens relativt lave opløsning
i forhold til skærmstørrelsen (1024*768), men ellers kan jeg kun anbefale
maskinen.
Husk forresten på, at du i Bilka kan købe en 4 års totalforsikring på
computeren for under 500 kroner, hvilket er at anbefale hvis du skal
transportere computeren meget.

mvh
Peter

Fra : Blackout

Dato : 30-09-02 09:06

> [...]
> Husk forresten på, at du i Bilka kan købe en 4 års totalforsikring på
> computeren for under 500 kroner, hvilket er at anbefale hvis du skal

Tak for tippet - jeg får ikke selv den avis. Men hvad med vægten? Den er ret
vigtig, og jeg synes at AOpens 2,6 kg lyder ret godt...Og så koster den også
kun 15000.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 30-09-02 09:22

> [...]

ret
> vigtig, og jeg synes at AOpens 2,6 kg lyder ret godt...Og så koster den

Ja, det er jo det.... Den vejer 3,4 kg med batteri!
Hvis Aopen virkelig kun vejer 2,6 kg med batteri, er dette selvfølgelig et
klart plus. (Husk at maskinen er uden floppydrev - hvad man så end skulle
bruge dette til nu om stunder

Læs evt. om HP'en på:
http://www.hp.com/notebooks/us/eng/products/omnibook_xe4400/omnibook_xe4400_s
pecifications.htm
og se annoncen på www.bilka.dk

Vælger du at købe AOpen maskinen, så husk at være kritisk over for den,
selvom det umiddelbart kan virke bøvlet at returnere den. I det lange løb vil
du opdage at ting som tastaturets kvalitet, kabinettets robusthed og støjen
er vigtige faktorer. Grunden til at jeg påpeger dette er, at det ofte netop
er her mange producenter sparer.

mvh
Peter

Fra : Peter Kjær Monsson

Dato : 30-09-02 16:20

Hp'en fra Bilka ser godt nok god ud, men er det en mobile processer?

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 30-09-02 21:57

"Peter Kjær Monsson" <petermonsson@yahoo.dk> skrev

> Hp'en fra Bilka ser godt nok god ud, men er det en mobile processer?

Ja.

mvh
Peter

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 30-09-02 22:19

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev

> Ja.

Og så alligevel! Jeg er lige pludselig ikke så sikker længere.
I min manual (som både dækker min egen XE4100 og XE4400), står der højt og
tydeligt "Intel Mobile Pentium 4 processor-M med Intel Speed Step-teknologi".
Det er ikke til at tage fejl af...

Men hjemmesiden siger noget andet. XE4500 bryster sig derimod af at være med
Mobile-processor, så spørgsmålet er om HP lige pludselig har ændret
specifikationerne på XE4400. Det tror jeg sgu!

Sjovt nok skriver
http://www.hp.com/notebooks/us/eng/products/omnibook_xe4400/xe4400_NA_may28.p
df
at processoren understøtter "DualSpeed", hvilket man dog nok ikke skal lægge
for meget i. Umiddelbart skulle man tro, at det betød Speedstep, men i
virkeligheden dækker det bare over at processoren clockes ned, når den kører
på batteri. Den slags speedstep er jo ikke meget værd

Såøh... Gå en tur i Bilka, og se hvad der står på det lille
Intel-klistermærke i nederste højre hjørne. Står der ikke "M" på logoet, er
det en Desktop-processor, og i så fald gør du nok klogest i at spare
pengene...

mvh
Peter