Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremgangsmåde til fjernelse af røde øjne
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-09-02 23:26

Hvordan får man lettest gjort rødblitzede øjne naturlige i et
billedbehandlingsprogram (Photoshop 6 i mit tilfælde, men generelle
oplysninger er o.k.). Jeg har prøvet at klone de ikke-røde
omgivelser ind - men det giver nogle meget spøgelsesagtige øjne
(der mangler en pupil). Så har jeg tilføjet en pupil med en lille
airbrush - det er bedre end før, men stadig ikke rigtig
tilfredsstillende. Hvad skal jeg gøre for at få den rigtige farve
og form med (eller bare noget der gør at det ligner et rigtigt
øje).

Alle råd modtages.

NB: Jo, mit kamera har en rødøjefunktion - der gør at blitzen fyrer
af to-tre gange før billedet tages. Det er derfor umuligt at tage
spontane billeder med denne funktion.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Digit

Dato : 29-09-02 23:34

«Jens Gyldenkærne Clausen» kunne simpelthen ikke lade vær':

| Hvordan får man lettest gjort rødblitzede øjne naturlige i et
| billedbehandlingsprogram (Photoshop 6 i mit tilfælde, men generelle
| oplysninger er o.k.).

| Alle råd modtages.

Det har været oppe og vende før i dk.edb.grafik
<http://makeashorterlink.com/?D278263F1>

[...]
#1 mal det røde over med paintbrush sat til en lavere opacity og luminosity
som blending [brush blending sættes under brush properties] dette bevarer de
hvide highlights.

#2 Brug ikke replace color, men derimod selective color
[image>adjust>selective color]. Vælg rød og
absolute. Skru derefter black op indtil du er tilfreds med resultatet.
[...]

--
/Digit

»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-09-02 10:41

Digit skrev:

> Det har været oppe og vende før i dk.edb.grafik
> <http://makeashorterlink.com/?D278263F1>

Tak for henvisningen og rådene - også til de andre der har bidraget
i tråden. Jeg vil afprøve teknikken snarest.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)
I ovenstående tekst benyttes nyt komma
(rettelser modtages gerne i dk.kultur.sprog)

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 30-09-02 00:53

On Sun, 29 Sep 2002 22:25:38, Jens =?ISO-8859-1?Q?Gyldenk=E6rne?=
Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

> Hvordan får man lettest gjort rødblitzede øjne naturlige i et
> billedbehandlingsprogram (Photoshop 6 i mit tilfælde, men generelle
> oplysninger er o.k.).

Jeg plejer (i Photoshop) at markere den røde pupil, og vælger så en
funktion, der hedder noget i stil med 'Change Color'. Der kan man
vælge en slags "source color", som man kan ændre til noget andet. Prøv
at klikke forskellige steder i det røde for bedste resultat. Derefter
skruer jeg helt ned for saturation og brightness (så vidt jeg lige
husker).

Prøv at lege lidt med det. Det plejer at virke rigtigt godt.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

Replace servername in address with subetha<dot>dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-09-02 01:48

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Alle råd modtages.

Det bedste råd er helt at undgå de røde øjne, for uanset hvad man gør,
så får man aldrig rigitig liv og glød i røde øjene der er rethucheret.

Metoden er at bruge en extern blits i stedet for den indbyggede, det gør
det muligt at flyttes blitz'en væk fra den optiske akse, og man kan også
lægge inddirekte blitzlys.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-09-02 10:39

Niels Ebbesen skrev:

> Det bedste råd er helt at undgå de røde øjne, for uanset hvad
> man gør, så får man aldrig rigitig liv og glød i røde øjene
> der er rethucheret.

Det tror jeg gerne.

> Metoden er at bruge en extern blits i stedet for den
> indbyggede, det gør det muligt at flyttes blitz'en væk fra den
> optiske akse, og man kan også lægge inddirekte blitzlys.

Min økonomi rækker pt ikke til en ekstern blitz - men det står da
på en langsigtet ønskeseddel. Et andet problem ved den eksterne
blitz er, at det vil fordoble vægt og rumfang på mit kamera og
dermed gøre det mindre handy at have med.

Jeg prøver så vidt muligt at tage billeder uden blitz - også fordi
jeg synes at farverne er bedre uden blitz.

Fra : Madsen

Dato : 30-09-02 02:06

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Hvordan får man lettest gjort rødblitzede øjne naturlige i et
> billedbehandlingsprogram (Photoshop 6 i mit tilfælde, men generelle
> oplysninger er o.k.).

Fremgangsmåden beskrevet på følgende side er ofte ganske udmærket.
<http://www.rgbnet.co.uk/ilyons/tutorials/tutorial_4_1.htm>

Madsen.

Fra : complex@pc.dk

Dato : 30-09-02 06:23

Meget nemt, programmet Aftershot fra Jasc
virker nemt, pilen på øjet fjerne red eye, vipti, næste øje. Ved mere
end 2 øjne pr hoved, vent til du bliver ædru

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Soren Pedersen

Dato : 30-09-02 11:37

Du snupper rød-øje filtret fra Photo Deluxe, som følger med mange scannere
etc. Det funker fintfint i PS6.

Mvh
/Søren

Fra : ole thofte

Dato : 30-09-02 12:05

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev
> Hvordan får man lettest gjort rødblitzede øjne naturlige i et
> billedbehandlingsprogram >
> Alle råd modtages.

Brug Irfanview; findes let ved søgning på nettet. Prgrammet er gratis er
anvendeligt for amatører til stor set alt...
I de nyeste udgaver findes en funktion (RED eye reduction-selection), hvor
man markerer stedet ved indramning, finder funktionen i 'rullegardinet eller
bruger genvejstast og vupti er problemet løst. Meget nemt og effektivt!

vh ole thofte

Fra : ole thofte

Dato : 30-09-02 12:12

"ole thofte" <ole.thofte@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
eller
> bruger genvejstast og vupti er problemet løst. Meget nemt og effektivt!

Uddybning: Rullegardinet hedder Image. Der er alligevel ingen genvejstast.
Pas på ikke at markere for meget omkr øjnene, da alle røde farver ændres.
vh ole thofte.