Debat om benzodiazepiner
Fra : S. J.

Dato : 29-09-02 21:12

Jeg kan ikke forstå, at der ikke er mere debat om benzodiazepiner end
tilfældet er.

I følge Lægemiddelstyrelsen udskrives der ca. 100.000.000 definerede
døgndoser (DDD)
benzodiazepiner men "kun" ca. 45.000.000 DDD lykkepiller, altså kun ca. det
halve. Lykkepiller spises af mindre end 200.000 mennesker, mens 300.000 -
600.000 mennesker spiser benzodiazepiner. (Tallene er fra år 2000.)
Alligevel er der meget mere debat om lykkepiller end om benzodiazepiner, og
de to grupper af midler bør ikke forveksles.

Benzodiazepiner er mest kendt under navne som: Alopam, Alprazolam, Alprox,
Bromam, Diazepam, Domnamid, Flunitrazepam, Frisium, Halcion, Hexalid,
Klopoxid,Lendorm, Lexotan, Lorabenz, Mogadon, Nitrazepam, Normison, Oxabenz,
Oxapax, Pacisyn, Pronoctan, Rilamir, Risolid, Rivotril, Rohypnol, Ronal,
Serepax, Stesolid, Tafil, Temesta, Valaxona, Valium, Zepagea.

Som pårørende til en tidligere benzodiazepinafhængig har jeg på nært hold
oplevet hvilket helvede, det er at være afhængig af denne medicin, men jeg
har også oplevet den meget positive forandring, der sker, når man hører op.

Behovet for en debat er så meget desto større på grund af, at det er mit
indtryk, at de færreste patienter (samt deres læger) erkender sammenhængen
mellem benzodiazepinforbruget og de mange bivirkninger og følgesymptomer,
især en urimelig angst. Som oftest finder lægen andre forklaringer på f.eks.
svimmelhed, hovedpine, kvalme, angst, uro, søvnløshed, muskelsmerter mm.,
men i virkeligheden er det mest sandsynligt at disse symptomer skyldes
medicinen.

Det er mit indtryk, at mange tager medicinen i den tro, at den hjælper dem,
mens sandheden er, at den blot dulmer abstinenserne og ikke lindrer en
oprindelig sygdom. Der er registreret flere hundrede forskellige
abstinenssymptomer - alt muligt mellem himmel og jord.

Benzodiazepiner forårsager ved for lang tids brug ofte de samme symptomer,
som de oprindeligt blev ordineret imod, og Sundhedsstyrelsen anbefaler at
man ikke tager dem i mere end 1-4 uger. Alligevel er der mange (mindst
100.000) som har taget dem i årevis og bliver syge deraf og de anses ofte -
uretmæssigt - for misbrugere, selvom de kun tager den af lægen anbefalede
terapeutiske dosis. Der er ikke nogen væsentlig forskel på at være
lavdosisafhængig og højdosisafhængig.

Det er et problem, som er skabt af sundhedsvæsnet, men det selvsamme
sundhedsvæsen magter ikke at løse problemet. De ramte opfattes som
misbrugere og kan få lov til at passe sig selv. Der findes næsten ingen
hjælp at hente, nok fordi det ville være for meget indirekte kritik af vores
sundhedsvæsens ofte unødige anvendelse af dette stærkt vanedannende
narkotikum. Det bruges imod problemer, der i stedet for burde være løst med
psykologiske midler, som er mere langtidsholdbare, ikke har bivirkninger, er
en hjælp til selvhjælp og dermed billigere i længden, både for samfundet og
den enkelte.

Der findes heldigvis læger, som ved hvad det drejer sig om, men det er mit
indtryk, at der er for få af dem.

Det lykkes for nogle at indse sammenhængen mellem deres sygdom og
medcinforbruget og komme ud af afhængigheden. Det er en lang og sej kamp,
der kræver læssevis af information og støtte til de pågældende, men
resultatet er, at de blomstrer op, bliver raske og får et nyt liv.

Jeg vil slet ikke nævne, hvad benzodiazepinerne formentlig koster samfundet
af unødige omkostninger.

S.J.

Fra : maz

Dato : 30-09-02 16:46

Ehmmmm...hvad med at patienterne selv tog lidt ansvar for deres eget liv,
og hvad de propper i munden?????
Ethvert menneske er ansvarlig for sig selv, og hvis man fravælger at sætte
sig ind i, hvilken type medicin, man indtager og indikationen samt
bivirkningerne herfor, så har man som menneske selv valgt. Det er tilladt i
dagens Danmark at sige 'nej tak' til medicin (undtagen ved
'tvangsmedicinering'..) - og benzodiazepiner er ikke just livsnødvendig
medicin. Der er andre måder at løse sine problemer på end at tage
benzodiazepiner...Vælger man at lade lægerne/sundhedsvæsenet bestemme
hvilken type medicin man indtager, så har man selv valgt at fralægge sig
ansvaret - så virker det lidt pivet at komme rendende og klage bagefter...
maz
(som iøvrigt mener, at lægerne faktisk ordinerer alt for meget benzodiazepin
istedet for at tilbyde/rådgive patienterne alternative behandlingsformer og
mindre afhængighedsskabende medicin - men patienten må også tage et
ansvar.)..

Fra : S. J.

Dato : 01-10-02 06:36

Hei maz

Hvis du vidste hvor svært det kan være at ophøre med benzodiazepiner og
hvilke dårligdomme et langvarigt forbrug kan medføre, ville du ikke have så
travlt med at lægge ansvaret over på patienterne selv og kalde dem pivede.

Sagen er, at hverken læge, sundhedsvæsen eller offentlige myndigheder giver
ordentlig og redelig information om bivirkninger. Listen over bivirkninger
er meget, meget længere end der oplyses f.eks. i lægemiddelkataloget eller
på sites som netdoktor.

Mennesker, der begynder på benzodiazepiner, får heller ikke at vide, at
Sundhedsstyrelsen fraråder, at man tager dem i mere end 2-4 uger. Hvorfor
står det ikke på oplysningssedlen?

Hvordan vil du have, at folk skal tage ansvaret for noget de ikke bliver
oplyst ordentligt om, og sundhedsvæsnet faktisk ligger inde med en 30-40 år
gammel viden om disse midler, som de hverken handler efter eller fortæller
befolkning og patienter om. Man bør kunne have tillid til sin læge, hvis han
f.eks. siger, at man ikke skal være nervøs for afhængighed, eller f.eks.
siger, at bare man ikke tager mere end ordineret, bliver man ikke afhængig.
Eller hvad der også er noget vrøvl: Angste mennesker kan ikke blive
afhængige!

Men man kan ikke have tillid til læger, der siger den slags. Folk har det
bare alligevel.
Og selvfølgelig lader man da lægen vælge en medicin for sig!
Det er det han skulle være uddannet til og det, som vi betaler ham for?

Det er rigtigt, at der er nogen, som vil have at lægen skal ordne alle deres
problemer med en pille, men det er ikke dem jeg taler om.

S. J.

Fra : Keld Gydum

Dato : 01-10-02 07:05

Hej S.J. .....

Du skriver bla.:

> Det er rigtigt, at der er nogen, som vil have at lægen skal
> ordne alle deres problemer med en pille, men det er ikke
> dem jeg taler om.

Med erfaringerne helt inde på mit eget liv - ser jeg det som
et problem at vi som samfund ikke har andre muligheder ind
at stikke folk disse benzodiazepiner - idet både behandlingsmuligheder og
ressourcer ikke er til anden form for hjælp.

Angst og psykiske sygdomme er blevet en folkesygdom som man først
ikke ville se og derefter ikke har haft magt til at ændre i form af
alternativ
behandling.

Vores psykriatiske behandlingssystem og lægernes manglende tid og evt.
også viden er langt hen af vejen skyld i at vi som danskere har dette
overforbrug af omtalte Medicingruppe ...

Men midt i alt dette skal vi ikke være lukkede øjnene for at nemlig
benzodiazepiner er med til at rede liv - samt at gøre en tilværelse
tålelig for rigtig mange mennesker som ellers var tvungen til en
tilværelse i deres eget hjem - bundet af angst - eller folk som af
angst vælger livet fra og begår selvmord.

Men det er da rigtigt der er en fare for misbrug / afhængighed -
men igen dette ansvar ligger ikke hos patienten - men mange
gange i manglende alternativer.

Vores psykriatiske behandlingstilbud / alternativer er så ringe
og halter i den grad bag efter at det er flovt at være dansker
ikke mindst for dem som har brug for dette system og deres
familier ...

Og jeg har haft det tæt inde på mit eget liv i 17 år og føler mig
kun redet på grund af en læge som havde mere "tid" ind de
fleste.

Der findes efter min erfaring derfor intet alternativ til dette
store forbrug af benzodiazepiner

Med venlig hilsen
K.G.

Fra : S. J.

Dato : 01-10-02 20:29

Hej Keld

Du skal være opmærksom på, at efter nogen tids forbrug (nogle måneder)
skaber benzodiapinerne en angst oveni den, der var i forvejen, samt en række
nye symptomer.
Angst er et symptom, der dukker op som abstinenssymptom, når indholdet af
benzodiazepin i blodet falder, og så tager man sin benzo for at modvirke
abstinensangsten - ikke den oprindelige angst. Dvs. den angst man slås med
skyldes pillerne - ikke ens egen egentlige angst. Hvis man vil angsten til
livs for alvor, skal man ud af pillerne igen.

Derfor er der et alternativ til benzodiazepiner, nemlig at lade være med at
tage benzodiazepiner. Det er blot meget vanskeligt at holde op igen, så
derfor sidder man i en fælde.

Man skulle have haft kognitiv terapi i stedet for fra starten.

S.J.

Fra : Keld Gydum

Dato : 01-10-02 21:44

Hej S.J. .......

Ja men jeg er da helt enig med dig - men det er jo altså
som jeg skriver at der er _ikke_ et behandlingsalternativ
i dagens Danmark ...

Og derfor er benzodiazepiner desværre en nødløsning ...
som er blevet til en behandlingsmetode.

Jeg har været det hele igennem og må understrege at
jeg var ikke kommet så langt i dag hvis ikke min læge
havde tid - men også indsigt i hvad Angst er ...

Og havde vores behandlingsmuligheder været ordentlige
- adgang til Psykiater og Psykologer samt ordentlige behandlinger
på de psykriatiske sygehuse så havde forbruget af omtalte
medicin ikke været så stort som i dag.

Men jeg vil stadig holde på at trods de bivirkninger der
findes ved benzodiazepiner så reder de menneskeliv - og
gør tilværelsen tålelig for rigtig mange.

Men at komme ud af skidtet er som at komme ud af Alkohol
for det er jo ikke andet ind "tørsprit" ...

Dermed passer din teori også med hensyn til abstinenser ...

Med venlig hilsen
Keld Gydum

Fra : S. J.

Dato : 01-10-02 22:32

Se mine svar herunder:

> Hej S.J. .......
>
> Ja men jeg er da helt enig med dig - men det er jo altså
> som jeg skriver at der er _ikke_ et behandlingsalternativ
> i dagens Danmark ...
- og det er for dårligt! Ja.

> Og derfor er benzodiazepiner desværre en nødløsning ...
> som er blevet til en behandlingsmetode.
Ja, desværre.

> [...]
> - adgang til Psykiater og Psykologer samt ordentlige behandlinger
> på de psykriatiske sygehuse så havde forbruget af omtalte
Enig.

> Men jeg vil stadig holde på at trods de bivirkninger der
> findes ved benzodiazepiner så reder de menneskeliv - og
> gør tilværelsen tålelig for rigtig mange.
Det tvivler jeg på. Efter min mening er det noget de tror. Jeg har hørt om
SÅ mange tilfælde af folk, der er blevet mere syge af benzoer end de var
før. Desuden er der konstateret en væsentlig større risiko for selvmord
blandt dem, der tager benzoer. Så, ikke enig.

> Men at komme ud af skidtet er som at komme ud af Alkohol
> for det er jo ikke andet ind "tørsprit" ...
Ikke helt enig. Ca. 50% kan ophøre med benzoer helt uden problemer. ca. 25%
har overkommelige problemer, mens de sidste ca. 25% har overordentligt
vanskeligt ved at holde op. For dem tager det 2 - 4 år!!! eller mere uden
piller, før de er normale igen og enkelte har stadig problemer efter 10 år.
Det er forbandet lang tid, og så lang tid tager det ikke at komme ud af en
alkoholafhængighed! Så det er lidt mere end "bare" tørsprit.

Hvis du er kommet ud af det med din læges hjælp, hører du sikkert til dem,
som har haft forholdsvis let ved at komme ud af afhængigheden.

> Dermed passer din teori også med hensyn til abstinenser ...
Det er ikke bare min teori, det er også mange andres. Men tak.

Fra : Keld Gydum

Dato : 02-10-02 05:37

Hej igen S.J.

Du skriver bla.

> Hvis du er kommet ud af det med din læges hjælp,
> hører du sikkert til dem, som har haft forholdsvis
> let ved at komme ud af afhængigheden.

Det ved jeg ikke jeg blev syg tilbage i 1984 og det er
først for ca. 3 år siden jeg kom ud af den mest mørke
del af min sygdom.

Jeg har mærket angsten og ikke mindst angsten for angsten
på min egen krop - så jeg har måske en anden vinkel at
se dette problem på ind Dig ...

Har folk været igennem 10 år bla. på trilafon - og været
en grøntsag som har siddet og lade verden passere forbi
på grund af ondt i psyken - så ser jeg det bestemt som en
lettelse at man kan leve videre med lidt hjælp af disse -
benzodiazepiner ikke som misbruger men som bruger !

Og lige til slut - så kunne folk måske komme ud af problemet
hvis der var den hjælp som er nødvendig - for du kan ikke
komme ud af disse eftervirkninger uden at få hjælp - det nytter
ikke at folk siger til dig at du blot skal tage dig sammen.

Jeg vil ikke deltage yderligere i denne tråd - men blot
konstatere at vi i Danmark har et elendigt behandlingssystem
når det gælder folks psyke og det er med til at holde dette
forbrug af benzodiazepiner i gang ...

Tak for debatten jeg tror ikke vi ligger så langt fra hinanden i
meninger men livet har evt. lært mig noget du ikke har prøvet ...

Jeg gad i øvrigt vide hvor mange som ved hvad "angst" er før de
selv har følt det i deres krop ... !!!

Med venlig hilsen
Keld Gydum

Fra : maz

Dato : 01-10-02 11:25

Se nedenstående svar.....
> [...]

>SV: Det ved jeg ganske udemærket - hvor svært det kan være...(har dog ikke
personligt prøvet)..Patienten har stadig et ansvar for sit eget liv - og bør
være kritisk og stille krav overfor lægen/sundhedssystemet (eller få
pårørendes støtte..). jeg har oplevet patienter, der kaster alt ansvar fra
sig, og lader andre bestemme - det bliver så i sidste ende patientens
problem (- og samfundets.:0). Men som skrevet tidligere:
behandlingssystemet/lægerne etc bør gøre mere for at lindre/helbrede/hjælpe
patienter med alternative beh.former end benzodiazepiner...

> [...]
> er meget, meget længere end der oplyses f.eks. i lægemiddelkataloget eller
Sikke noget pjat..... Den tilgængelige liste over bivirkninger er rigelig
til at tage stilling...derudover listes som regel kun de oftest
forekommende..det er rigeligt...
SV:1) http://www.sundhed.dk/servlet/drugdetail?id=1008937
Eks: stesolid....der står KORTVARIGT BRUG....Lægen har naturligvis IMO pligt
til at oplyse patienten, at man skal holdes pause/langsomt seponere efter
1-3 uger.....men det er jo også kortvarigt brug..ellers kan patienten jo
altid spørge lægen.
2) Iøvrigt findes der i: 'Lægeforeningens Medicinfortegnelse' en udmærket
gennemgang af al slags medicin..der står også bivirkninger og kortvarigt
brug. Alle midler er anført som (citat): 'Af Sundhedsstyrelsen klassificeret
som afhængighedsskabende'. Bogen kan godt læses af lægmand.. Fås i alle
større boghandlere. Der er tonsvis af andre bøger om medicin hvor dette også
står anført....

3) Spørg på apoteket..de skal kunne (og vil på opfordring i hvert fald)
oplyse om bivirkninger etc...

4) Det store lægemiddelkatalog indeholder et helt afsnit om
benzodiazepiner/anxiolytika...

> [...]
> står det ikke på oplysningssedlen?
>SV: Jeg ved ikke om det står på indlægssedlen for benzodiazepiner - men
jeg er ret sikker på, at der står anført at midlet er til kortvarigt brug og
klasificeret som afhængighedsskabende.. Som patient har man pligt til selv
at sætte sig ind i den medicin man får..ellers fravælger man selv som
patient....

> [...]
> afhængige!
>SV: Er det generelt om læger..?? De læger jeg selv har haft som patient og
dem jeg har arbejdet sammen vil under ingen omstændigheder udlevere
benzodiazepiner medmindre det er strengt nødvendigt, og der ikke kan gøres
andet.... Patienten har selv et ansvar (også til at være kritisk) for at
opsøge information....der er masser af muligheder - se ovenstående svar....

> [...]
> Og selvfølgelig lader man da lægen vælge en medicin for sig!
> Det er det han skulle være uddannet til og det, som vi betaler ham for?
SV:Pjat...
Patienten har altid selv et ansvar for at sætte sig ind i tingene. Iøvrigt
må det være rimeligt at sige, at patienten godt må 'tænke selv'...stille ?
ved den type medicin vedkommende får.. læse indlægssedlerne..stille ?
osv....

SV: ok...

Fra : S. J.

Dato : 01-10-02 20:21

Du må da vist være læge!?

Fra : Emma

Dato : 01-10-02 21:15

Hej

Jeg har selv i 18 år haft problemet inde på livet, og det var først da jeg
selv kom på I-nettet, at jeg fandt oplysninger om, hvad Benzodiazepinerne
havde forvoldt mig af unødig angst og andre symptomer, der ikke stod og
heller ikke den dag i dag står beskrevet på indlægssedlen.

Når man i et stykke tid har taget benzodiazepiner ændres ens personlighed,
hvilket man slet, slet ikke er klar over, før end et godt stykke tid efter
man har sluppet pillerne igen, og derfor har man svært ved at indse, at det
er pillerne der er problemet. Pillerne skaber, selv i en lav dosis, efter et
stykke tid mere angst, nye fobier, smerter i hovedet osv. osv. Pillerne
forværrer de symptomer man i sin tid fik dem for, -det kunne jeg ikke læse
mig til før I-nettet kom, jeg fik intet af vide af lægerne/psykiateren.

Jeg fik benzodiazepiner af hhv. min privatpraktiserende læge, samt af en
psykiater. Når jeg kom og fortalte at pillerne ikke længere helt hjalp på
min angst, fik jeg "bare" udskrevet div. antidepressive midler, fluanxol,
betablokkere osv. men lige lidt hjalp det. Jeg er stadig et stort
spørgsmålstegn over, hvorfor lægen/psykiateren ikke fortalte mig, at det var
pillerne der, trods den lave dosis gav mig min store angst og mange andre
problemer.

Jeg startede en udtrapning ved min families hjælp, og jeg gennemgik helvede
på jord i over 2 år efter den sidste 10énde del pille. Jeg fik ikke hjælp af
min læge/psykiater, begge mente jeg behøvede medicinen som en sukkersyg
behøver Insulin, men pudsigt nok, den dag i dag er jeg helt uden medicin, er
næste uden angst, har arbejde igen og et håb for fremtiden.

Jeg har stadig et meget stort ønske om, at få af vide hvorfor. -Hvorfor jeg
ikke blev behandlet ordentligt, men min læge sige bare "at han ikke vil sige
undskyld", og psykiateren svarede aldrig på det brev jeg sendte, hvori jeg
spurgte om hvorfor, men sådan er der så meget.

Hilsen/Emma

Fra : Kirsten M

Dato : 02-10-02 06:32

Hej
Jeg har i BenzoRådgivningen kontakt med personer der er blevet "hooked" på
benzoer efter ganske kort tids brug, bl.a. en helt ung pige der fik benzoer
da hendes far døde, og hvor lægen i fem år derefter fortsatte med at
udskrive pillerne. Nu har hun kæmpet sig ud af afhængigheden efter år med
bivirkninger- det kunne være at hun var sluppet lidt nemmere, hvis lægen
havde trappet ordinationerne ned efter de 4 uger og havde snakket med hende
om den sorg hun skulle bearbejde istedet for at gemme den væk i tågerne.
Der har været massevis af tilsvarende henvendelser
Der kan være situationer hvor benzoer giver mulighed for øjeblikkelig
lindring, men så må lægerne overholde Sundhedsstyrelsen anvisninger om at
midlet ikke bør ordineres i længere tid.
Citat:
"Sundhedsstyrelsens CIR nr 184 af 12/12/1995 (Gældende)
(side 6)
Lovgivning som forskriften vedrører: LBK Nr. 632 af 20/07/1995
b. Afgrænsning og anvendelsesområde

For sovemidler gælder det generelt, både for benzodiazepiner og for dem, der
bindes til samme type af receptorer, at de er til kort tids brug.
Anvendelsen bør altid begrænses til de svære, invaliderende tilfælde af
søvnløshed, som belaster patienten alvorligt. Sovemidlerne bør kun bruges i
1-2 uger, hvorefter situationen og den medicinske behandling bør vurderes på
ny. Skift mellem benzodiazepiner inden for samme præparattype løser ikke de
problemer, der kan opstå vedrørende udvikling af tolerans og forekomst af
reboundfænomener, dvs. forstærkede symptomer ved seponering.

Udover den sedative effekt har benzodiazepinerne også en sikker anxiolytisk
virkning, men de bør kun bruges, hvor den sygelige tilstand kan betragtes
som belastende, alvorlig og af en vis varighed. Det må dreje sig om
velbeskrevne angstsyndromer, hvis forløb bør følges løbende og konsekvent
under behandlingen. Det er vigtigt, at benzodiazepiner ikke bruges
kritikløst mod stress, kriser eller bekymring over almenmenneskelige
problemer. Ved forskellige somatiske sygdomme kan der være indikation for en
kortvarig anvendelse af benzodiazepiner, men man bør være opmærksom på
risikoen for maskering af somatiske symptomer.

Benzodiazepiner bør så vidt muligt ordineres til korte behandlingsforløb.
Når der er tale om anxiolytisk behandling, bør man stræbe efter en
behandlingsperiode på ikke over 4 uger og allerede ved starten træffe aftale
om varighed og aftrapning. Det er vigtigt at følge effekten nøje, og man bør
tage sin indikationsstilling op til overvejelse, hvis de centrale
symptomer - angst, anspændthed og søvnforstyrrelser - ikke er påvirket
væsentligt i denne periode, idet man næppe kan forvente væsentlige nye
behandlingsgevinster herefter.

Hvis det i mere kronisk forløbende angsttilstande skulle vise sig nødvendigt
at fortsætte den anxiolytiske behandling med benzodiazepiner over længere
perioder, må det tilrådes, at ordinationen revurderes med nogle måneders
mellemrum." Citat slut.

BenzoRådgivningen kan kontaktes på telefon 70262520

KM

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 04-10-02 05:02

"maz" skrev i news:an9riu$21dm$1@news.cybercity.dk
> [...]
> sig ind i, hvilken type medicin, man indtager og indikationen samt
> bivirkningerne herfor, så har man som menneske selv valgt.

Ja og nej. For sådan spiller klaveret ikke i virkeligheden. Patienter som
kræver behandlig med benzodiazepiner er kommet i en situation de ikke
ikke selv kan magte. Du må ikke forvente at mennesker der er i en
behandlingskrævende psykisk tilstand, under nogen omstændigheder har
overskud til at sætte sig ind i medicinens virkning, bivirkning o.s.v.
Det ansvar de er i stand til at tage, er at henvende sig til lægen, som i
kraft af sin uddannelse og erfaring har overblikket og muligheden for at
hjælpe. Derfor hviler ansvaret for behandlingen (diagnostisering, ordination
eventuelt endda administration, seponering og afslutning) på lægen.

En patient som henvender sig med symptomer som indikerer behandling
med benzodiazepin og som samtidig demonsterer indgående kendskab
til medicinalhåndbogens indhold om samme, vil straks påkalde sig
mistanke for at simulere, med henblik på at sælge medicinen 'nede på
gadehjørnet'.

> ...... og benzodiazepiner er ikke just livsnødvendig medicin.
> Der er andre måder at løse sine problemer på end at tage
> benzodiazepiner...

Ja - bl. a. selvmord.

> Vælger man at lade lægerne/sundhedsvæsenet bestemme hvilken type
> medicin man indtager, så har man selv valgt at fralægge sig ansvaret

Det er noget vrøvl. Man har netop taget ansvar for sit eget liv, ved at
erkende at man har brug for professionel hjælp.

> - så virker det lidt pivet at komme rendende og klage bagefter...

Synes du virkelig. Hvis du sender din bil til reparation, fordi den kun
kan køre i første- og bak-gear, er det så klynkeri at klage, når du
opdager at den, når du får den tilbage, kun kan køre i første-, andet-
og bakgear og at mekanikeren i øvrigt har knust den ene forlygte og
smurt sæderne ind i spildolie?
> [...]
> istedet for at tilbyde/rådgive patienterne alternative behandlingsformer og
> mindre afhængighedsskabende medicin - men patienten må også tage et

Det er muligt det er tilfældet, men i det er nok snarere et udslag af at
flere og flere patienter kræver behandling som følge af

Keld Lergren Nielsen
"Det kan føre til de frygteligste ting, når folk, som ikke
er vant til det, tænker sig om."

Fra : S. J.

Dato : 05-10-02 03:57

Hej Keld

Rart at se, at der er nogen, som har forståelse for problemet.

S.J.

"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.dk> skrev i en
meddelelse news:anj3rr$2ogh$1@news.cybercity.dk...