Bagvaskelse ?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 29-09-02 16:37

Hej jurister og andet godtfolk :)

Jeg ville høre definitionen på bagvaskelse.

Jeg jeg nu siger xxx om person A på et offentligt sted i alle's nærvær. men
xxx er sandt er det så bagvaskelse ? eller er det kun når xxx er usandt ?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-09-02 16:52

On 29/09/02 17:37, in article an76po$25lc$1@news.cybercity.dk, "Lasse
Madsen" <lasse.madsen@elektronik.dk> wrote:

> Hej jurister og andet godtfolk :)

Hej Lasse

> Jeg ville høre definitionen på bagvaskelse.

Straffeloven:
§ 268. Er en sigtelse fremsat eller udbredt mod bedre vidende, eller har
gerningsmanden savnet rimelig grund til at anse den for sand, straffes
gerningsmanden for bagvaskelse med fængsel indtil 2 år. Er sigtelsen ikke
fremsat eller udbredt offentligt, kan straffen under formildende
omstændigheder gå ned til bøde.

> Jeg jeg nu siger xxx om person A på et offentligt sted i alle's nærvær. men
> xxx er sandt er det så bagvaskelse ? eller er det kun når xxx er usandt ?

Det er ikke bagvaskelse, hvis det er sandt.

/kristian

Fra : Jakob Paikin

Dato : 29-09-02 19:46

On Sun, 29 Sep 2002 17:51:45 +0200, Kristian Storgaard
<kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

>Det er ikke bagvaskelse, hvis det er sandt.

Korrekt. Men et sandt udsagn kan efter omstændighederne godt være
ærekrænkende.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-09-02 22:49

On 29/09/02 20:46, in article siiepu8g9frdd3kgpkbf1q9t8mf2bl157q@4ax.com,
"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> wrote:

> Korrekt. Men et sandt udsagn kan efter omstændighederne godt være
> ærekrænkende.

Helt enig.

/kristian

Fra : MAndersen

Dato : 29-09-02 22:52

> Korrekt. Men et sandt udsagn kan efter omstændighederne godt være
> ærekrænkende.

Og hvad er straffen for æreskrænkelse - hvis der er en straf ?

Hvis jeg fortæller til gud og hver mand, at byggemand bob skylder mig
mange penge, og jeg kender flere han skylder penge, er det så æreskrænkelse,
eller ?

mvh
MAndersen

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-10-02 15:42

Scripsit "MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk>

> Hvis jeg fortæller til gud og hver mand, at byggemand bob skylder mig
> mange penge, og jeg kender flere han skylder penge, er det så æreskrænkelse,
> eller ?

Ikke hvis det er sandt.

Hvis du tager penge af gud og hvermand for at fortælle dem det, skal
du dog huske at rette dig efter persondatalovens bestemmelser for
kreditoplysningsbureauer.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,