Upgrade: Ny bundkort og CPU men hvad eller~
Fra : sti

Dato : 29-09-02 13:03

Jeg har en Newtech 400 MHz AMD K-2 maskine, som nu er blevet for lille
til de nyere spil, og motherbord'en kan for et eller andet grund ikke
klare Win2K (kan ikke se AGP slottet). Så jeg undersøger nu hvis det kan
betaler sig for mig at opgradere den lidt for ca. 1000 Kr. for at kunne
køre lidt længer på den. Jeg har ram nok, og harddisken nok, men hvis
jeg køber et bundkort, f.eks. en Asus, og en hurtigere CPU, f.eks. en
750 - 950 MHz. Duran, har jeg brug for at skifte ud noget andet? Eller
er der meget andet som ikke bliver kompatibel med et nyt bundkort?

Tak for hjælpen!

Steve

Fra : Tinky Winky

Dato : 29-09-02 14:24

> [...]
> 750 - 950 MHz. Duran, har jeg brug for at skifte ud noget andet? Eller
> er der meget andet som ikke bliver kompatibel med et nyt bundkort?

Tjek at din RAM er kompatibel med det bundkort du køber. PC100 og opefter
kan godt køre på fx et ECS K7S5A med en Duron. Hvis du vil have CPU til
nyere spil, så skal du måske højere op en Duron 950, <1Ghz er ved at være
lidt langsomt. Tjek evt. en XP1600+ - vil dog kun kunne køre full speed hvis
du har PC133 RAM eller DDR.

Grafikkort er vigtigt i spil.

Til generel hastighed, er en hurtig harddisk en god ide, men i spil er det
primært load hastighederne den påvirker.

Fra : Leony

Dato : 29-09-02 15:46

"sti" <coo@isaacs.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 750 - 950 MHz. Duran, har jeg brug for at skifte ud noget andet? Eller
> er der meget andet som ikke bliver kompatibel med et nyt bundkort?

En Duron eller en Celeron vil være et udemærket valg.
Asus bundkort også OK (husk at få et der kan bruge de RAM du har nu, sikkert
SD-RAM).
Jeg ville også vælge en hurtig harddisk. De gamle kunne let blive en
flaskehals.
Måske skal du have en kraftigere strømforsyning.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : sti

Dato : 29-09-02 16:38

Hej,

tak for tips. Min harddisk fejler ikke noget - har faktisk to hurtige diske, og
begge fungerer, men har problemer med at bios'en ikke kan auto detect eller se
den anden - men Windows/Linux kan. En grund til hvorfor jeg gerne ville have et
nyt bundkort.

Det, jeg tænkt, var, at jeg måske skal have en ny strømforsyning, og hvad med
harddisk controllers? Jeg kunne tænke mig at gøre det hvis det ikke koster for
meget - skal nok købe en ny pc alligevel, men ville gerne vente lidt.

Er der nogen som kan anbefale et bundkort og CPU løsning, som ikke koster
særlige meget?

/Steve

Fra : Tinky Winky

Dato : 29-09-02 17:10

> Er der nogen som kan anbefale et bundkort og CPU løsning, som ikke koster
> særlige meget?

ECS K7S5A motherboard. ca. kr. 500 ?
XP1600+ CPU. (evt. duron 1200) ca. kr. 700 ?
Titan TTC-D5TB køler ca. kr. 80 ?

Hvis din strømforsyning ikke kan tage det, kan codegen kabinetter med
brugbare strømforsyninger fås for under 300 kr.

Fra : Leony

Dato : 29-09-02 17:10

> [...]
for
> meget - skal nok købe en ny pc alligevel, men ville gerne vente lidt.

Harddiskcontrollers sidder på det nye bundkort (med mindre du tænker på en
RAID løsning).

> Er der nogen som kan anbefale et bundkort og CPU løsning, som ikke koster
> særlige meget?

Hvad er særlig meget? For nogen er det 100 kr for andre er det 1500 kr
ECS eller Soltek plejer at være en billig løsning og de laver OK bundkort
til prisen (5-600 kr).
Dertil kan du vælge en Athlon XP (smæk for skillingerne, men en lidt kostbar
løsning) eller Duron eller Celeron.
Se priser på:
www.edbpriser.dk

Fra : Dion D Pedersen

Dato : 29-09-02 22:11

950Mhz?

vi er altså nu her i 2002 oppe på 2,8 GHz, overvej en hurtigere cpu

Fra : Leony

Dato : 30-09-02 07:18

"Dion D Pedersen" <diondp@mail.dk> skrev i en meddelelse

> 950Mhz?
> vi er altså nu her i 2002 oppe på 2,8 GHz, overvej en hurtigere cpu

Hvis du bare skal surfe, emaile og tekstbehandle vil man ikke have brug for
mere end 950 MHz, hvis man har chance for at få sådan en billigt, så kan man
lige så godt slå til. Det er jo heller ikke alle der prioriterer en hurtig
computer højest.

Fra : Tinky Winky

Dato : 30-09-02 09:33

> Hvis du bare skal surfe, emaile og tekstbehandle vil man ikke have brug
for
> mere end 950 MHz, hvis man har chance for at få sådan en billigt, så kan
man

Eller 400 Mhz for den sags skyld. Men til spil, stiger kravene hele tiden.

Fra : Leony

Dato : 01-10-02 07:53

"Tinky Winky" <lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com>
skrev i en meddelelse news:an927g$fjl$1@sunsite.dk...

> Men til spil, stiger kravene hele tiden.

Det var derfor at man opfandt Gamecube, PS2, X-Box osv
Så kan man stå af hardwareræset.

Fra : sti

Dato : 03-10-02 07:44

Hej,

det er mig som begyndte denne post.

Grunden hvorfor jeg ville opgradere kun til ca. 1.5 GHz i stedet 2.4 eller
mere er fordi jeg ville kunne spille nogle af de nyeste spil, som min kone
og jeg har købt, som i øjeblikket kun kan spilles på vores hurtigere maskine
.... uden at blive nødt til at lægge ud mere end ca. 1000 Kr. for delene.
Meningen var at købe eller bygge en bedre maskine først i næste år.

Men nu har jeg overvejede situationen, og har lyst til at bygge selv en
stærkere maskine her og nu. Som jeg har forstået det, har jeg brug for en
god kabinet/fan/strømforsyning, et bundkort, nye RAM og CPU/cooler og
grafikkort. Evt. lydkort hvis det, jeg har i forvejen, ikke due. Ellers
synes jeg at mine 2 nuværende harddiske, CD drev, tastatur, mus, højtalere
er gode nok.

Det, jeg måske overaskende har lyst til at punge ud for er en god kabinet,
da den skal være nem, stabil, og forhåbentlig kan klare flere
opgraderingsrunder i de næste år (medmindre bundkortets størrelse og
placering/typ af udgange ændres radikalt).

Men tak for alle tips!

/steve

Fra : Leony

Dato : 03-10-02 10:49

"sti" <sis@hymite.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> god kabinet/fan/strømforsyning, et bundkort, nye RAM og CPU/cooler og
> grafikkort. Evt. lydkort hvis det, jeg har i forvejen, ikke due.

Ja, det er nogenlunde det vi har fundet frem til.

> Det, jeg måske overaskende har lyst til at punge ud for er en god kabinet,
> da den skal være nem, stabil, og forhåbentlig kan klare flere
> opgraderingsrunder

Chieftec-kabinetter (Antec og Thermaltake laver de samme kabinetter).
Det skal nok holde så længe du kan bruge et ATX-kabinet.