Jeg skal stemme en guitar
Fra : Rasmus

Dato : 23-02-01 21:47

Hej

Jeg ville prøve at stemme en guitar.

så er der nået men at man starter med den nederste streng.
men hvad svare til dene streng på keyboardet... er det E?

jeg syntes det er lidt svært, jeg er nok total tonedøv...

Mvh. Rasmus

Fra : nikolaj borg

Dato : 23-02-01 22:05

"Rasmus" <razer@city.dk> skrev i en meddelelse
> så er der nået men at man starter med den nederste streng.
> men hvad svare til dene streng på keyboardet... er det E?

Fra tykkeste til tyndeste streng:

Den "korrekte" tilgang skulle være at starte med A'et, og så stemme resten
derefter vha. overtoner.

/Nikolaj

Fra : Hans Pedersen

Dato : 23-02-01 23:43

On Fri, 23 Feb 2001 22:05:01 +0100, "nikolaj borg"
<nikolSPAM@jborg.dk> wrote:

>Fra tykkeste til tyndeste streng:

Og en lille "huskesætning": "Er Alle Danske Guitarister Bare
Elendige?"

--
Hans Pedersen
ICQ: 9178476

Fra : Rasmus

Dato : 24-02-01 12:15

"Hans Pedersen" <nyhedsgrupper@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Og en lille "huskesætning": "Er Alle Danske Guitarister Bare
> Elendige?"

Jacob Binzer er han ikke dansk?

Fra : nikolajb

Dato : 24-02-01 15:23

"Hans Pedersen" <nyhedsgrupper@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Og en lille "huskesætning": "Er Alle Danske Guitarister Bare
> Elendige?"

Eller:

En Abe Drikker Gammel Barsk Eddike (eller Elefantbajer) /
En Abe Drikker Gammel Harsk Eddike (eller Elefantbajer)

Alt efter hvor storsnudet du er :)

/Nikolaj

Fra : Benjamin Quorning

Dato : 24-02-01 19:59

Jeg har altid fået at vide, at Erik Andersen Drog Gennem Hele Europa, mens
bassisterne snakkede om Erik Andersens Datter Gerda.
-Benjamin

Fra : John Thomsen

Dato : 27-02-01 14:35

On Sat, 24 Feb 2001 19:58:58 +0100, "Benjamin Quorning"
<bquorning@bigfoot.com> wrote:

>Jeg har altid fået at vide, at Erik Andersen Drog Gennem Hele Europa, mens
>bassisterne snakkede om Erik Andersens Datter Gerda.
>-Benjamin

Så må jeg også heller melde mig med
En Anden Dag Gi'r Han Én

og den lidt mere vovede
En Anden Dag Gi'r Hun Endefuld

Venligst
John

Fra : John Thomsen

Dato : 27-02-01 14:35

On Fri, 23 Feb 2001 21:46:51 +0100, "Rasmus" <razer@city.dk> wrote:

>jeg syntes det er lidt svært, jeg er nok total tonedøv...

Selv har jeg altid startet med den øverste, altså det mørke E.

Gennem tiderne har jeg haft diverse stemmegafler og små "andekald" men
jeg har aldrig gjort noget bedre end at gi' vistnok 300 kr. ud på en
elektronisk stemme-fidus.

Den fungere ved enten den indbyggede mikrofon eller ved at jokke
guiateren ind i et jack-stik (og evt. ud igen til forstærker), og når
man anslår en streng er der en lille viser der slår ud, og helst skal
blive "i midten".....

Go' fornøjelse
John

Fra : John Thomsen

Dato : 13-03-01 14:06

On Tue, 27 Feb 2001 13:34:57 GMT, sir_john@vip.cybercity.dk (John
Thomsen) wrote:

>jeg har aldrig gjort noget bedre end at gi' vistnok 300 kr. ud på en
>elektronisk stemme-fidus.

Havde lige fat i den; den hedder Casio og har en skydeknap med hak for
hver af de seks strenge....

Vores bassist har en Roland hvor viseren er digital og samtidig
fortæller den præcist hvilken svingning den aktuelt udsættes for (440
til et rent A, men man kan så vælge at gå op eller ned derfra!).
Denne Roland skal ikke skiftes med en knap for hver streng, men kun
sættes ON/OFF, og koster bare lidt mere end min.

Venligst
John

Fra : Malene Hald

Dato : 05-03-01 19:38

> Jeg ville prøve at stemme en guitar.

Hvis guitaren overhovedet ikke stemmer, så skal du lige have ordnet det først:
har du ikke et klaver eller en stemmegaffel ved hånden, griber du telefonen, det
er nemlig et rent A, og det kan du stemme den anden tykkeste streng efter.

Herefter kan du stemmer vha. overtoner som foreslået længere nede, men det er
skisme svært at forklare med ord, så jeg prøver denne i stedet: 5. bånd på dyb
E-streng er et A, og har du stemt A'et efter telefonen, kan du nu rette
E-strengen ind. 5. bånd på A-strengen er et D, 5. bånd på D-strengen er et G, 4.
bånd på G-strengen er et H, og sidst men ikke mindst, er 5. bånd på H-strengen
et E.

Puha - håber du kan bruge det, det er ikke li'e sådan at forklare - og fortvivl
ikke hvis det glipper, jeg har spillet i 6 år, og stinker stadig til at stemme
ordentligt:)

Malene