parasitter der forårsager gulsot
Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 27-09-02 14:00

Hej
Jeg sad lige og så et TV-program fra et svensk dyrehospital, hvor der bl.a.
var en kat indlagt p.gr.a. gulsot. Det viste sig at gulsoten skyldtes
parasitter på de røde blodlegemer. Det var kommet fra myg.
Desværre fik jeg ikke fat i sygdommens navn og synes heller ikke at jeg har
hørt om den før. Er der nogle der kender noget til den? Og om den også kan
forefindes i Danmark?
Ejerne måtte af med 8000 svenske kroner, det synes jeg var dyrt, selvom
katten var indlagt et stykke tid blev den ikke opereret, men måske er
dyrlæger dyrere i Sverige.
Hilsen Vibeke (der var møgtræt af myg hele sommeren, men nu også spekulerer
på om de kan være farlige for vores katte)

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 30-09-02 21:43

V.Lerche & S.Andersen skrev i meddelelsen
<3d9456b2$0$11458$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
> [...]
>Hilsen Vibeke (der var møgtræt af myg hele sommeren, men nu også spekulerer
>på om de kan være farlige for vores katte)

Hej Vibeke!

Var katten importeret?

Det første jeg kommer til at tænke på er malaria - de lever i de røde
blodlegemer.

Hilsen Birgitte

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 03-10-02 09:03

Hej Birgitte
Nej, jeg tror bestemt ikke at katten (en rød huskat) var importeret. Faktisk
sagde den svenske dyrlæge at de havde set denne sygdom flere gange, men
måske er det p.gr.a. de mange myg i Sverige.Jeg ved selvfølgelig ikke om
ejerne havde haft katten med til udlandet, det sagde de ikke noget om i
udsendelsen.
Vibeke

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 03-10-02 14:15

Ok, det var bare lige det, der slog mig, selvom malaria selvfølgelig er
meget usandsynligt her i Norden, så det har nok været noget andet...

Hilsen Birgitte

<3d9bfa23$0$11425$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 03-10-02 14:58

Ja, pokkers også at jeg ikke fik set det hele. Vi må da ikke håbe at det er
en sygdom, der kan dukke op her i Danmark.
Hilsen Vibeke