Omvendt bevisbyrde
Fra : Søren R

Dato : 27-09-02 10:57

Hej

Jeg og nogle kolleger kom til at diskutere bevisbyrde i forskellige
sammenhænge en dag.

Jeg påstod så at jeg havde hørt flere gange for nyligt, at der i flere
sammenhænge, nu er kommet omvendt bevisbyrde, men jeg må sige at jeg ikke
kan huske det mere præcist. Kunne det være skattesager? forsikringssager?

Er der nogen der kender til områder, hvor man benytter omvendt bevisbyrde?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-09-02 12:09

Søren R <kongennoshit19@hotmail.com> skrev i artiklen
<3d942b6e$0$84712$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Er der nogen der kender til områder, hvor man benytter omvendt
bevisbyrde?

Nej, men der har været tale om at indføre såkaldt delt bevisbyrde i sager
om sexchikane på arbejdspladser.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-09-02 17:07

In article <3d942b6e$0$84712$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Søren R wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der kender til områder, hvor man benytter omvendt bevisbyrde?

Det har været omtalt en del i forb. med den nye købelov, hvor der
i forhold til gamle dage er omvendt bevisbyrde de første 6 mdr, man
antager fejlen har været tilstede fra starten.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-09-02 18:27

Søren R wrote:
> [...]
> forsikringssager?
>
> Er der nogen der kender til områder, hvor man benytter omvendt

I dag i radioen drejede det sig om en sag med en borger i Tårnby
kommune, hvor der har været et læk i en jordledning til vand hos en
gammel dement dame. Hun har så fået en vandregning på adskillige tusinde
kroner, men kommunen har smidt papirerne på målingerne væk/smidt
vandmåleren væk i forbindelse med reparationen, men alligevel mener
kommunen at den er god nok: borgeren skal selv bevise at der ikke er
tale om en fejl fra dennes side.
Den er gået i retten og advokaten mener at hvis borgeren skal kunne
dokumentere at der har været tale om en fejl fra kommunens side, så
ligner det omvendt bevisbyrde.

Arne H.Wilstrup