Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital Zoom.
Fra : Jens Petersen

Dato : 27-09-02 08:49

Hej.

Er der egentlig noget formål med digital zoom, udover at det ser godt
ud i reklamerne.

Et grotesk eksempel fra en reklame for et Sony videokamera (ja ja, jeg
ved godt vi ikke snakker video her med 560 x digital zoom og 20
gange optisk. Med 540.000 pixel er der da ikke ret mange pixel tilbage
ved 560 x zoom.

Eller er der bare noget jeg har misforstået?

--
Jens

Famous Last Words #17: "Don't worry, I can handle it."

Fra : Peter Holm

Dato : 27-09-02 09:38

"Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message
> [...]
> ved 560 x zoom.
>
> Eller er der bare noget jeg har misforstået?

men det er da for cool at kunne zoome ind på 1 pixel

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 27-09-02 09:45

Peter Holm skrev: (messageID: <news:3d9418d7$0$780$ba624c82
@nntp03.dk.telia.net>)

> men det er da for cool at kunne zoome ind på 1 pixel

Ja, det må blive en frygtelig interessant film

Min erfaring siger mig dog, at digital zoom er totalt ubrugelig. Ergo skal
man købe et kamera med tilstrækkelig optisk zoom efter ens behov.

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-09-02 10:23

Jens Petersen wrote:

> Er der egentlig noget formål med digital zoom, udover at det ser godt
> ud i reklamerne.

Hvis du er forarget over den form for markedsføring, og ønker en debat
om du som forbruger bliver snydt eller vildledt, så vil jeg foreslå at
du flytter debatten til news:dk.forbruger

Personligt har jeg det indtryk, at det er forbrugerne der ikke sætter
sig ordenligt ind hvad sådanne oplysninger reelt betyder, og de skaber
derfor deres helt private fortolkning, som resulterer i nogle
urealistiske forventninger til den pågældne funktion.

En helt anden snak er, at du ikke helt kan sammenligne digital foto og
video, digital zoom virker væssentligt bedre i forbindelse med video,
det skyldes at en TV-skærms opløsning er ret begrænset, og at når vi ser
levende billeder, så accepterer det meneskelige øje at skarphedden daler
efterhånden som der zoom'es ind.

Fra : Jens Petersen

Dato : 27-09-02 11:12

On Fri, 27 Sep 2002 11:22:58 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Hvis du er forarget over den form for markedsføring, og ønker en debat
>om du som forbruger bliver snydt eller vildledt,

Næ, det er jeg ikke. Jeg bliver kun foraget når jeg selv er blevet
snydt.

>En helt anden snak er, at du ikke helt kan sammenligne digital foto og

Nåmen for at holde os til foto, kan man så ikke konkludere at digital
zoom er opfundet i marketingsafdelingen?

--
Jens

Foolproof?!? *HAH!* Fools are too ingenious.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-09-02 20:04

Jens Petersen wrote:

> Nåmen for at holde os til foto, kan man så ikke konkludere at digital
> zoom er opfundet i marketingsafdelingen?

Digital zoom har flere praktiske anvendelsesmulighedder, så funktionen
er da reel nok, det er nok bare dumme forbrugere der i købssituationen
overfortolker værdien af funktionen.

Fra : Digit

Dato : 27-09-02 14:10

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

| anden snak er, at du ikke helt kan sammenligne digital foto og
| video, digital zoom virker væssentligt bedre i forbindelse med video,
| det skyldes at en TV-skærms opløsning er ret begrænset,

Hvad mener du?

| og at når vi ser
| levende billeder, så accepterer det meneskelige øje at skarphedden daler
| efterhånden som der zoom'es ind.

Tillad mig at sætte spørgsmåltegn ved dette. Siden hvornår er zoom blevet
lig med uskarpt? --det er jo omvendt opfattelse af begrebet zoom/forstørre
(digital eller ej).

/Digit

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-09-02 20:14

Digit wrote:

> Hvad mener du?

Jeg mener at en normal TV-skærm, uanset størrelsen max opløser ca.
640x460 pixel, så der skal ikke så meget til at lave et billede der
virker skarpt, og da det er levende billeder, så når vi slet ikke at
focusere på det enkelte billede, og vurdere om det er skarpt.

> Tillad mig at sætte spørgsmåltegn ved dette. Siden hvornår er zoom
> blevet lig med uskarpt? --det er jo omvendt opfattelse af begrebet
> zoom/forstørre (digital eller ej).

Digital zoom svarer til, at man tager et billede og laver en elektronisk
udsnitsforstørrelse, det giver selvsagt ringere opløsning/kvalitet end
en forstørelse skabt med optisk zomm.

Se flg link:
http://www.photo-gallery.dk/zoom_&_panorama/zoom_&_panorama_1of1.html -
der kan du ved selvsyn se hvilke resultater man kan forvente, klik på de
små thumbnails og få et stort billede.

Fra : Digit

Dato : 28-09-02 18:33

«Niels Ebbesen» kunne simpelthen ikke lade vær':

> [...]
| virker skarpt, og da det er levende billeder, så når vi slet ikke at
| focusere på det enkelte billede, og vurdere om det er skarpt.

Hvis du laver et interpoleret zoom vil samtlige billeder så blive slørede...
så jeg kan ikke helt følge dig.

Ja jeg er enig, men se ovenstående.

--
/Digit

»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-09-02 10:36

Digit wrote:

> Hvis du laver et interpoleret zoom vil samtlige billeder så blive
> slørede...så jeg kan ikke helt følge dig.

Det er nok svært at forklare, så alle kan fatte pointen.

Det handler om at når vi ser på TV, og der zoom'es kraftigt ind på noget
interessant, så kompenserer vores øjne og hjerne for kvalitetstabet, det
sker helt ubevidst.

Men det handler også om, at vi har fået "forhistorien", det er det at vi
oplever selve ind-zoom'ningen, der gør at vi er bevidste om, at det er
en meget kraftig teleoptagelse.

Fra : KASO

Dato : 27-09-02 11:47

"Jens Petersen" skrev d. 27-09-02 08:49 dette indlæg :
> [...]
> ved 560 x zoom.
>
> Eller er der bare noget jeg har misforstået?

Normalt betyder ovenstående 20xoptisk x 28xdigital zoom = 560 x digital
zoom. Det er derfor lidt af en tilsnigelse. Der burde derfor blive 2-3
pixels tilbage, hvilket jo gør filmen væsentligt mere interessant

Eneste "fordel" ved digital zoom fremfor senere forstørrelse/beskæring i
f.eks. Photoshop, at det sker i det ukomprimerede billede. Vælger man at
gemme i et ukomprimeret format (TIFF el. RAW), som jeg gør, bortfalder
denne fordel - så vidt jeg kan se - også. Desuden kan man få en
fornemmelse af, hvad der reelt er at "finde" i billedet.

Jeg har selv slået digital zoom fra på mit kamera.

http://www.kandu.dk/

Fra : martin

Dato : 27-09-02 12:46

> Er der egentlig noget formål med digital zoom, udover at det ser godt
> ud i reklamerne.

Man kan sige at i forhold til senere at beskære billedet på computeren
beskærer digital zoom på billedet direkte fra CCD'en det vil sige at du (i
teorien) får en bedre kvalitet ved at bruge digital zoom fremfor at beskære
på computeren.

Digital zoom er også godt til at vurdere skarpheden af billedet på LCD'en,
da det er nemmere at vurdere på skærmen når der er zoomet lidt ind på
billedet.

Du kan også bruge den digitale zoom til at bespare plads på hukommelseskort,
hvis du kun skal bruge et udsnit af billedet, da du kan vælge en lav
opløsning, samt bruge digital zoom, uden at den digitale zoom forværrer
billedkvaliteten.

Med det sagt er den digitale zoom selvfølgelig på ingen måde en erstatning
eller en kompensation for ægte optisk zoom, digital zoom og optisk zoom er
to vidt forskellige ting.

--
Martin Kaltoft

Fra : KASO

Dato : 27-09-02 13:33

"martin" skrev d. 27-09-02 12:46 dette indlæg :

> [...]
du (i
> teorien) får en bedre kvalitet ved at bruge digital zoom fremfor at

Vel ikke, hvis du gemmer i ukomprimeret format (RAW/TIFF) ? Så redigerer
du jo stadig i "original" billedet.

http://www.kandu.dk/

Fra : KASO

Dato : 27-09-02 13:33

Fra : Digit

Dato : 27-09-02 13:42

"martin" <martin@nospam}nitro.dk> skrev

> [...]
| beskærer digital zoom på billedet direkte fra CCD'en det vil sige at du (i
| teorien) får en bedre kvalitet ved at bruge digital zoom fremfor at

Vælger du at overføre billede fra kamera til computer i tabsløst format
(eks. raw eller tif) vil der ikke forekomme kvalitetstab. Skalerer du med
kameraet hvilket -formodentlig- er ren resampling (interpolation) vil der
forekomme kvalitetstab afhængig af formindskelse/forstørrelse procent.
Derudover mener nogle at et program som Photoshop resampler med en bedre
(lavere kvalitetstab) algoritme end eks. dit digitale kamera (eg. digital
zoom er noget der bør foregå i eks. photoshop).

| Digital zoom er også godt til at vurdere skarpheden af billedet på LCD'en,
| da det er nemmere at vurdere på skærmen når der er zoomet lidt ind på
| billedet.

Det lyder lidt paradoksalt eftersom interpolation netop slører billedet.

> [...]
| hvis du kun skal bruge et udsnit af billedet, da du kan vælge en lav
| opløsning, samt bruge digital zoom, uden at den digitale zoom forværrer

Du vælger altså et område ud fra billedet (beskærer) og "zoomer" ind på
dette vhja. af digital zoom... og det skulle ikke sløre billedet? Det lyder
utvivlsomt eftersom resampling både op og ned slører.

| Med det sagt er den digitale zoom selvfølgelig på ingen måde en erstatning
| eller en kompensation for ægte optisk zoom, digital zoom og optisk zoom er
| to vidt forskellige ting.

Vi er enige ;)

/Digit
-hvis eneste optiske elektroniske udstyr omfatter et webcam

Fra : martin

Dato : 27-09-02 12:50

Fra : Per Kristensen

Dato : 27-09-02 12:50

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved 560 x zoom.
>
> Eller er der bare noget jeg har misforstået?

Digital Zoom er til pjat, og nøgne genboer. Men 20X optisk zoom er da
temmelig meget.

Fra : martin

Dato : 27-09-02 15:21

Fra : WebCat

Dato : 27-09-02 19:43

Det lyder da for mig som om du har forstået det helt korrekt.

Fra : Olsen

Dato : 27-09-02 22:45

> [...]
> ved 560 x zoom.
>
> Eller er der bare noget jeg har misforstået?

Har selv leget med et Sony digitalt videocamera, og bruger
man zoom'en fornuftigt, og der er godt med lys, så er
det ganske brugbart.

Brugte det eks. på GC, hvor surferne kunne hives betydelig
tættere på, -dog skal man kun køre til max 80% af fuld zoom,
inden det begynder at pixelere. Indtil da går det ret godt.

MVH