Købeloven /aftaleloven
Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 27-09-02 00:00

Er der nogen særlig måde man kan sige om en paragraf er deklaratorisk eller
ej ?

Jeg er jo ikke jura-mand, jeg skal bare skrive lidt om det :)

--

Kind regards / Med venlig hilsen

Jan G Nielsen [JGNI]
home : http://zumma.dk
My second home : http://jgni.dk
my life in short : http://zumma.dk/blog
Alternativ URL : http://nillerdk.tk

"Everything You Know Is Wrong", Bono, U2

Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 27-09-02 00:04

Jan G. Nielsen wrote:
> Er der nogen særlig måde man kan sige om en paragraf er deklaratorisk
> eller ej ?

Eller præcepsive for den sags skyld......

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 27-09-02 06:57

On 27/09/02 0:59, in article 3d93915c$0$11425$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
"Jan G. Nielsen" <jeg.har@ingen.mail.dk> wrote:

> Er der nogen særlig måde man kan sige om en paragraf er deklaratorisk eller
> ej ?

Som udgangspunkt er love præceptive, altså ufravigelige. Det er angivet i
selve loven, hvis der er deklaratoriske eller måske beskyttelsespræceptive
bestemmelser.

Et godt eksempel er købeloven:

§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke
andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller
følger af handelsbrug eller anden sædvane.

Loven er altså som udgangspunkt i det hele deklaratorisk.

Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§
55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80,
stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen.

....men med en række beskyttelsespræceptive regler.

> Jeg er jo ikke jura-mand, jeg skal bare skrive lidt om det :)

Det er jo også et spændende fagområde.

/kristian

Fra : Peter Hansson

Dato : 27-09-02 07:20

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:B9B9BFB7.F040%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> [...]
> selve loven, hvis der er deklaratoriske eller måske beskyttelsespræceptive

Jeg har lært, at det er lige omvendt. Dansk rets grundregel er aftalefrihed.
D.v.s. at hovedreglen er at reglerne er deklaratoriske.

Et specielt eksempel er den § i lov om almene boliger.
§ 4. (15) Bestemmelserne i denne lov kan ikke fraviges ved aftale mellem
parterne, medmindre dette fremgår af loven.

Her er tingene vendt på hovedet idet hele loven er gjort præceptiv og de
regler der er deklaratoriske i loven kræver hjemmel i samme.

PH

Fra : Thomas W.

Dato : 27-09-02 07:58

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
aftalefrihed.
> D.v.s. at hovedreglen er at reglerne er deklaratoriske.

Det er vist mere korrekt at sige, at den hovedregel gælder på Privatrettens
område, mens Offentligretlige regler altid er præceptive (sjvv er der vist
ingen undtagelser?)

/Thomas W.

Fra : Peter Hansson

Dato : 27-09-02 09:09

"Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> wrote in message

> [...]
Privatrettens
> område, mens Offentligretlige regler altid er præceptive (sjvv er der vist

Selvfølgelig. Det er bare så rodfæstet i ens tankegang at man nemt glemmer
at andre måske ikke tager en sådan forudsætning for givet.

Det ville være fatalt hvis man kunne aftale sig ud af eksempelsvis
straffelovens regler.

PH

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-09-02 14:59

Scripsit "Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk>

> Det ville være fatalt hvis man kunne aftale sig ud af eksempelsvis
> straffelovens regler.

Men det kan man jo i et vist, begrænset, omfang. Det må være en form
for accepttankegang der gør at man ikke straffer boksere for vold.
(For nu at tage et åbenlyst og nogenlunde børnevenligt eksempel)

--
Henning Makholm "Luk munden og se begavet ud!"