Aftaleloven § 11 & 25
Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 26-09-02 20:25

Hej !

Jeg sidder lige og bruger <subj> i forbindelse med en skoleopgave og undrer
mig over § 11 og § 25.

Lyder de ikke meget ens ?

Nu er jeg ikke jura-studerende så et svar på et _rimeligt_ niveau er
ønskeligt for lille mig :)

Loven er lige her : http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19960078129-REGL

--

Kind regards / Med venlig hilsen

Jan G Nielsen [JGNI]
home : http://zumma.dk
My second home : http://jgni.dk
my life in short : http://zumma.dk/blog
Alternativ URL : http://nillerdk.tk

"Everything You Know Is Wrong", Bono, U2

Fra : MAndersen

Dato : 26-09-02 20:35

"Jan G. Nielsen" <jeg.har@ingen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej !
>
> Jeg sidder lige og bruger <subj> i forbindelse med en skoleopgave og
undrer
> mig over § 11 og § 25.
>
> Lyder de ikke meget ens ?

§11 fortæller, at hvis du f.eks. af en r/tv lærling, køber et B&O fjernsyn
med 50% rabat, burde du have set at det må han ikke,
og handlen skal gå tilbage, fordi du burde have indset at det må han ikke.
Ond tro

§25 En sælger sælger til en kunde 2 paller juice, med en ekstra ordinær
rabat på 20%. Kunden sætter straks en annonce
i den lokale avis, at han har billig juice på lørdag. Da handlen ikke bliver
gennemført, har kunden haft en udgift til annonce
som skal betales af sælgeren.

§11 handler altså om at 3. mand burde vide, og §25 handler om at den der er
udstyret med en fuldmagt, bliver gjort erstatningsansvarlig
hvis han overtræder denne over for 3. mand.

mvh
MAndersen

Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 26-09-02 21:13

> [...]
> fjernsyn med 50% rabat, burde du have set at det må han ikke,
> og handlen skal gå tilbage, fordi du burde have indset at det må han

Men hvad nu hvis lærlingen godt troede at han måtte sælge fjernsynet, og han
så ikke måtte ?
(Ulogisk, ja jeg ved det, men jeg er KUN interesseret i loven lige nu :))
Er det så samme § ?

> [...]
> i den lokale avis, at han har billig juice på lørdag. Da handlen ikke
> bliver gennemført, har kunden haft en udgift til annonce

Ok.

> §11 handler altså om at 3. mand burde vide, og §25 handler om at den
> der er udstyret med en fuldmagt, bliver gjort erstatningsansvarlig
> hvis han overtræder denne over for 3. mand.

Ok

Fra : MAndersen

Dato : 26-09-02 21:38

> [...]
> så ikke måtte ?
> (Ulogisk, ja jeg ved det, men jeg er KUN interesseret i loven lige nu :))

Ja, for det kommer ikke an på hvad lærlingen troede, men hvad 3. mand burde
vide.

Jeg har i øvrigt selv været ude for det på et tidspunkt som butikschef.
Jeg havde en person udsendt fra kommunen til at hjælpe i en r/tv butik.

2 unge fyre spørger ham en dag han er alene hvad 3M disketterne koster.
Han kigger på pakken, som jeg har mærket med 79.95, han læser det som
19,95. Det er jo en klokkeklar fejl, uden at han gør det bevidst, men
køberen
bør vide at det er en fejl, eller kan selv se at der står 79,97

mvh
MAndersen

Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 26-09-02 22:21

> [...]

> bevidst, men køberen
> bør vide at det er en fejl, eller kan selv se at der står 79,97

Jamen så bruger jeg jo den rigtige lov-henvisning :)

Takker for svaret !

/Jan