funktions pointer
Fra : Jens Cortsen

Dato : 26-09-02 16:16

Hej

Jeg har et problem med at lave en array med funktions pointer.

Har funktions definitioner.
double f1(double x,double y);
double f2(double x,double y);

Pointer def.
double (*ptr1)(double x, double y)
double (*ptr2)(double x, double y)

Tildeling af pointer
ptr = f1;
ptr = f2;

Men hvordan definere jeg en array indeholdende funktions pointerne, samt
hvordan fås der adgang til en funktion.?

Hilsen Jens

Fra : Morten F. Hansen

Dato : 26-09-02 16:38

> Jeg har et problem med at lave en array med funktions pointer.
> Men hvordan definere jeg en array indeholdende funktions pointerne, samt
> hvordan fås der adgang til en funktion.?

typedef double function_type(double, double);

double f1(double x, double y)
{
return x + y;
}

double f2(double x, double y)
{
return x * y;
}

function_type *function_array[2];
function_array[0] = f1;
function_array[1] = f2;

printf("f1 = %0.2f\n", function_array[0](5, 5));
printf("f2 = %0.2f\n", function_array[1](5, 5));

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 26-09-02 17:27

[ Jens Cortsen ]

[ ... ]

> Men hvordan definere jeg en array indeholdende funktions pointerne,
> samt hvordan fås der adgang til en funktion.?

Man leser van der Linden's bok (som jeg har reklamert for utallelige
ganger før) og man bruker cdecl:

cdecl> declare foo as array of pointer to function ( double, double )
cdecl> returning double
double (*foo[])(double , double )
cdecl>

Men som Morten F. Hansen foreslo er det lurt å bruke typedefs.

ivr
--
<peder> igorr: tcl ja... det er fra de dypeste avgrunnene i helvete det...
<peder> php er bare fra foajeen