billige 5-knaps optiske mus
Fra : [9000] thorkild niel~

Dato : 26-09-02 16:00

Hej!

Dette er forhåbentlig ikke for meget off topic?

Jeg har købt en 5-knaps optisk USB-mus til 100 (et hundrede) danske kr.
i OBS i Nørresundby. Det er en ELTA MEDI 8365 MS, som de sælger ud fordi
de lægger varesortimentet om. I går var der stadig en 5 stykker.
sansynligvis sælger de den også i andre OBS-afdelinger.

Der er ikke nogen Mac-driver med, men den fungerer under Mac OS 8.5-9.xx
med "USB Overdrive", som jeg hentede på Versiontracker.

--
------
Venlig hilsen

Teksten "bort" og "fjernes"
skal slettes fra min afsender-e-mailadresse.

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-09-02 18:39

On Thu, 26 Sep 2002 17:00:25 +0200, 9000] thorkild nielsen wrote
(in message <3D932108.651BF736@stofanet.dk>):

> [...]
> Thorkild J. Nielsen
>
> Teksten "bort" og "fjernes"
> skal slettes fra min afsender-e-mailadresse.

Ha, jeg har bare en fireogtyve-knaps mus! Jeg behøver ikke engang et keyboard
mere!

sorry, jeg kunne ikke lade være (rigtig en-knaps mus macaddict respons).

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk (min egen Apache2)

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 26-09-02 21:15

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Ha, jeg har bare en fireogtyve-knaps mus! Jeg behøver ikke engang et keyboard
> mere!

Skal man betjene den med begge hænder?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-09-02 22:34

In article <1fj51rk.za0b781gz981sN%mta@mac.com>, Michael Tysk-Andersen wrote:

> Skal man betjene den med begge hænder?

og fødder, samt næse, tunge og begge ører. Så passer det med
de 24 knapper.

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-09-02 02:08

On Thu, 26 Sep 2002 23:33:54 +0200, Povl H. Pedersen wrote
(in message <slrnap6va4.c0a.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>):

> og fødder, samt næse, tunge og begge ører. Så passer det med
> de 24 knapper.

I stedet for det med ene øre kan man give entertasten et slag med
blokfløjten.

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 29-09-02 13:20

> I stedet for det med ene øre kan man give entertasten et slag med
> blokfløjten.

I kan sige hvad I vil, men med flere knapper på musen, jo sjældnere skal man
bruge den anden hånd til tastaturet. Man kan også gøre alt med en knap, men
det er hurtigere hvis nogle tastaturkommandoer fx sidder på musen. Og
rullehjulet, som Apple stadig ikke bruger på deres mus.

Jeg forstår det ikke. En gang var det sådan, at på en PC skulle alle
kommandoer skrives, mens macbrugerne havde en mus. Så kom Windows med
toknapsmus, som har kunnet mere lige siden.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 29-09-02 17:09

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> writes:

> [...]
> kommandoer skrives, mens macbrugerne havde en mus. Så kom Windows med
> toknapsmus, som har kunnet mere lige siden.

Det er er brugergrænsefladeting. Det er beviseligt, at _nybegyndere_
bliver forvirrede af, at have mere end en knap på musen. For folk der
aldrig har brugt en computer før, giver det ingen mening, at
"højreklikke" giver at helt andet resultat end at venstreklikke.

For folk der har brugt deres computer i længere tid, er det derimod en
tidsbesparende funktion, at kunne flytte genvejstaster op på musen
(hvis man altså ikke tilhører den skole der mener at alt *skal* kunne
styres fra tastaturet). Mine egne mus og trackballs har f.eks. fire
knapper, men hvis jeg ikke bruger dem ofte plejer jeg at glemme,
hvilke genveje jeg har sat på hvilke knapper.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-09-02 20:08

> [...]

> det er hurtigere hvis nogle tastaturkommandoer fx sidder på musen. Og
> rullehjulet, som Apple stadig ikke bruger på deres mus.

Næh, men Logitechs mus virker meget fint. Herudover har jeg
konstateret at deres trådløse tastaturer med alle tasterne virker fint
som standard, og at de har software til at styre alle tasterne med.
Nu får vi se hvor godt det virker.

> Jeg forstår det ikke. En gang var det sådan, at på en PC skulle alle
> kommandoer skrives, mens macbrugerne havde en mus. Så kom Windows med
> toknapsmus, som har kunnet mere lige siden.

Næh nej.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 29-09-02 23:06

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
>konstateret at deres trådløse tastaturer med alle tasterne virker fint
>som standard, og at de har software til at styre alle tasterne med.

Har du nogen erfaring med Logitechs nye software ( LCC ) til Mac

Logitech brings more Cordless Freedom to Mac users!

Mac® OS X now fully supported by Logitech® keyboards and mice

Romanel - July 17, 2002 - Logitech today announced software support for
Mac® OS X for the company's keyboards, mice and trackballs. This is an
important step in providing added functionality and cordless freedom for
Macintosh users. Now Macintosh fans will be able to 'untether'
themselves from the desktop and experience the independence that
cordlessness provides. The new software compatibility enables
specialized features of the enhanced function keys, Internet hot keys
and multimedia controls on Logitech keyboards. The software is available
for download from the Logitech support page
(http://www.logitech.com/maclcc) and is compatible with Logitech's
current line of mice and keyboards. The software will also be packaged
in Logitech's new line of cordless keyboards this fall.

With the new Mac OS X supported software, Mac users will be able to take
advantage of the many features offered by the Logitech® Control Center,
a software feature that integrates added mouse and keyboard
functionality with the operating system. For example:

* Conduct an effortless search at the touch of a button by launching
Sherlock®, an Apple® search application;
* Use the dedicated multimedia keys to launch and control the Apple®
iTunes™, media player;
* Access your favorite folder, application or website using the
dedicated keys;
* Use programmable keys to enable one-touch connection to your email
client, Instant Messaging, iMovie™, web cameras or any application
you choose.
* For the new line of keyboards this fall the key caps will be
printed to accommodate key layouts for both Mac and Windows.

Fra : en=E9 Frej Nielsen

Dato : 29-09-02 23:59

In <3D977953.4020100@worldonline.dk> Henrik Lindskou wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Har du nogen erfaring med Logitechs nye software ( LCC ) til Mac

Hvis jeg lige må bryde ind, så har jeg brugt deres software til Mac OS X
fra dag 1, da den første beta kom ud.

Det virker ganske fremragende og alle knapper på deres iTouch tastatur
virker og kan konfigureres på alle leder og kanter. På 10.2 har jeg dog
det irriterende problem, at klik med musen ikke registreres og skal
plugges ud og ind, men det kan måske have noget at gøre med, at det
sidder i en USB-hub. Der var dog ikke noget problem under 10.1.5 på min
Cube, så enten er USB'en anderledes på min nye maskine, ellers også er
der en mindre bug i driveren.

Jeg kan anbefale at prøve det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-09-02 08:08

Henrik Lindskou <sydjyderFjern@worldonline.dk> writes:

> Har du nogen erfaring med Logitechs nye software ( LCC ) til Mac

Ikke endnu. I løbet af ugen, formentlig. Nu er Mac'en kommet hjem,
og den har haft godt af turen.

Min eneste umiddelbare bemærkning efter cirka 2 minutters brug
forleden, var at der var byttet rundt på <>, og $§ tasten på
tastaturet. Det virkede uden bøvl - disken kørte en enkelt gang da
jeg satte USB-stikket i, og så var det det.

Min erfaring med et par uger til Windows 98, er at det er rigtigt rart
med en volumenkontrol og et ekstra, programmerbart rullehjul.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 30-09-02 14:18

Tak for svar til jer begge to.

Så vil jeg da hente mig et Logitech tastatur og en trådløs mus.

Jeg syntes det er rart når nogen af de "store" firmaer skriver software
til Mac.

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-09-02 16:36

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> wrote:

> I kan sige hvad I vil, men med flere knapper på musen, jo sjældnere skal man
> bruge den anden hånd til tastaturet.

Du bruger altså begge hænder til musen!
--
Michael Tysk-Andersen