Støbejernsgryde der lugter af opvaskemidde~
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-09-02 15:49

Hej gruppe

Jeg har lige brug for et lidt hurtigt råd.

Jeg har lige sat en gryde minestrone over i min støbejernsgryde og nu
lugter det svagt af opvaskemiddel. Jeg kan ikke smage noget, men jeg er
også særdeles forkølet. Jeg har sådan på fornemmelsen at min man har
vasket den op med opvaskemiddel sidste gang og han er ikke nærrig med
det.

Så nu er spørgsmålene: Kan man bare "overkrydre" smagen/lugten af
opvaskemiddel? Kan det på nogen måde være skadeligt, så jeg bare skal
kassere minestronen? Jeg mener, opvaskemiddel er vel ikke ligefrem
sundt at spise.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 26-09-02 17:48

Slå din mand!.. Man må og skal aldrig _ALDRIG_ bruge opvaskemiddel til
støbejern. Prøv eventuelt at koge den af i rent vand.. Jeg ved ikke om det
hjælper men det er muligt?.. Det kan også være det hjælper at varme den op
med fedtstof i og så skylle den ud med kogende vand?.. men jeg må indrømme
at jeg faktisk ikke har nogen anelse..

K.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-09-02 17:56

"Karsten Hammer Hansen" <elektrosport@hotmail.com> writes:

> [...]
> med fedtstof i og så skylle den ud med kogende vand?.. men jeg må indrømme

Det hjælper at koge den af i vand, fedtstoffet "indkapsler" bare
problemet. Men problemet i dette tilfælde er nu minestronen der er
kogt i gryden. Kan den spises eller skal den kasseres? Man kan ikke
umiddelbart smage opvaskemidlet i suppen.

Fra : Nette

Dato : 26-09-02 18:32

"Trine Kornum Christiansen" wrote
> [...]
> opvaskemiddel? Kan det på nogen måde være skadeligt, så jeg bare skal
> kassere minestronen? Jeg mener, opvaskemiddel er vel ikke ligefrem

Du har vel fundet en løsning...Men jeg vilel da tage chancen og brokkede
folk sig over maden, så var der jo ikke andet at gøre end at kassere den.
Jeg tror ikke man dør af lidt opvaskemiddel. I så fald ville man vel ikke
anbefale det til afvaskning af tallerkener, bestik, glas osv...*S*

Nette

Fra : Thïngmand

Dato : 27-09-02 08:20

> Jeg har sådan på fornemmelsen at min man har
> vasket den op med opvaskemiddel sidste gang og han er ikke nærrig med
> det.

Kog den af i vand - tør den og fyld grift salt i bunden og sæt den på vamen
igen - saltet trækker urenhederne ud af overfladen på støbejernet.

Smør den med madolie på et stykke køkkenrulle og vask den i rent vand
fremover!