Computer Update
Fra : Kasper B. Rasmussen

Dato : 26-09-02 14:10

Hej..
Jeg er ved at være godt træt af min gamle 200 mhz, og skal til at bestille
nogle dele så den kan lidt mere. Mit mål er at holde prisen mellem 1500 og
1700 kroner. Det drejer sig om.. BundKort, CPU og RAM.. Og jeg har set på
følgende..

Soltek SL-75KAV ATX
CPU: AMD Athlon Thunderbird / Duron 500MHz - 1.5GHz+
Socket: Socket A
Chip: VIA KT133A
FSB: 200/266MHz
Slots: 5 PCI / 1 ISA / 1 AGP Pro / Audio
IDE: 4-Ultra DMA/100
SCSI: None
Ram: 3 x 168-pins SDRAM
Cache: On Chip
Warranty: 2 Years
Producent varekode: SL-75KAV

AMD Athlon Thunderbird 1400MHz
128KB L1 cache 1400MHz
256KB L2 cache 1400MHz
37 million transistors
0,18 micron processor
Socket: Socket A
FSB: 266MHz
Requires PSU: 300W
Warranty: 1 Year

512 mb ram sd ram..

Det er første gang jeg prøver at sette splinter nye dele i min komputer og
er ikke sikker på hvad jeg skal gøre..

For det første, passer disse dele sammen...?

Og kan det være rigtigt at Min strømforsyning som er 230 W ikke kan sammen
med CPU'en, og hvis ja, hvad kan jeg ellers gøre...?

Mvh. Kasper B. Rasmussen
k.birk@email.dk
www.kbirk.dk
ICQ: 57859508

Fra : Michael M Nielsen

Dato : 26-09-02 17:31

Kasper B. Rasmussen wrote:
> [...]
> bestille nogle dele så den kan lidt mere. Mit mål er at holde prisen
> mellem 1500 og 1700 kroner. Det drejer sig om.. BundKort, CPU og

For det første skal du overveje om du ikke skal nøjes med 256mb ram
Afhængig af hvor meget du spiller vilde 3D spil er 256 sikkert rigeligt,
især når ram er så dyrt som nu

Det næste er at de fleste Thunderbird kan nøjes med 235w, hvis du ikke har 2
harddiske, en brænder og et cd-rom drev i

-Michael

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-09-02 21:31

"Michael M Nielsen" <michaelnielsen2002@hotmail.com> wrote in message

> For det første skal du overveje om du ikke skal nøjes med 256mb ram
> Afhængig af hvor meget du spiller vilde 3D spil er 256 sikkert rigeligt,
> især når ram er så dyrt som nu

Ram, er da det dummeste at spare penge på.....

Ram, er klart den ting, der gør en computere mere friskere.... Til Windows
XP, er det i underkanten med 256 MB..

Har selv 896 MB, og det er bestemt ikke for meget.... Rart altid at have ram
nok, I det daglige arbejde... Harddisken skal ikke skrive til nogen SWAP
fil, da der er ram nok...

godtnok bliver maskinen alligevel sløv, hvis man har åbnet 6 Kopier af et 8
Mpixels billede, i flere forskellige billedbehandlinger.. Her er der et
ramforbrug på lidt over 1100 MB, hvor den således måtte skrive til
harddisken.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 26-09-02 20:12

> [...]
> følgende..
>
> Soltek SL-75KAV ATX
> CPU: AMD Athlon Thunderbird / Duron 500MHz - 1.5GHz+

Nyere revisioner af bundkortet understøtter også XP CPU'er.

> AMD Athlon Thunderbird 1400MHz

Køb en XP 1600+, de er meget bedre, og bruger ikke lige så
meget strøm.

> 512 mb ram sd ram..

Fint.

> Det er første gang jeg prøver at sette splinter nye dele i min komputer og
> er ikke sikker på hvad jeg skal gøre..
>
> For det første, passer disse dele sammen...?

Ja de passer helt fint sammen. Men køb en XP CPU i stedet, de er
langt at foretrække, og så koster en XP 1600+ oven i købet mindre
end en TB1400.

> Og kan det være rigtigt at Min strømforsyning som er 230 W ikke kan sammen
> med CPU'en, og hvis ja, hvad kan jeg ellers gøre...?

Hvis du får stabilitetsproblemer (pga. PSU'en), så kan du prøve at sænke
CPU-spændingen. Det understøtter 75-KAV'eren, ned til 1,5Vcore.
Sænk den langsomt og i små skridt. Hvis der opstår problemer, så sætter
du den en tak op igen. (Default Vcore er 1,75V - både for TB og XP
palamino.)

Hvis det viser sig at din PSU er for lille, må du spendere omkring 200kr
på en discount 400W PSU - og krydse fingre...

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Henrik

Dato : 26-09-02 20:15

Du skal nok regne med et nyt kabinet da dit gamle måske kun er et AT og dit
nye board er et ATX.
Henrik

Husk at fjerne de 4 k efter @ ved svar til mig

Fra : Phanton

Dato : 26-09-02 21:36

Hej

Hvis jeg skulle vælge cpu ville jeg købe en Athlon xp 1800 da den er nyere
og har bedre performence.

Ifølge EdbPriser koster den det samme som Thunderbird 1400/266

mvh phanton

Fra : Kasper B. Rasmussen

Dato : 27-09-02 10:32

Hej igen..

>Nyere revisioner af bundkortet understøtter også XP CPU'er.
>Køb en XP 1600+, de er meget bedre, og bruger ikke lige så
>meget strøm.

Jeg vil sige tak for alle rådene, og vil nu kaste mig ud i at købe et lidt
nyere soltek motherboard, så jeg kan sætte en XP cpu i istedet..

>Du skal nok regne med et nyt kabinet da dit gamle måske kun er et AT og dit
> [...]

Jeg bruger et gammelt ibm aptiva kabinet, men håber ikke på at det giver
problemer da jeg allerede har sat et gammelt motherboard i som er med ATX
stømforsyning..

Mvh. Kasper B. Rasmussen
k.birk@email.dk
www.kbirk.dk
ICQ: 57859508

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 27-09-02 10:42

> "Kasper B. Rasmussen" skrev
> Jeg bruger et gammelt ibm aptiva kabinet, men håber ikke på at det giver
> problemer

Det kan kun give problemer hvis
din psu er under 300 W.

Mvh

/Flemming

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 28-09-02 08:33

> Jeg vil sige tak for alle rådene, og vil nu kaste mig ud i at købe et lidt
> nyere soltek motherboard, så jeg kan sætte en XP cpu i istedet..

Der er rigtig gode chancer hvis du køber et nyt soltek 75-KAV.
Revision F1 eller nyere samt en nyere BIOS betyder at det kan tage
XP'er. Men spørg i butikken om revision og understøttelse af XP.

mvh
Jeppe Seidelin Dam