8 årig Main Coon hun
Fra : **LOC**

Dato : 26-09-02 11:22

Hej

Vi har "overtaget" en 8 årig mail coon indekat hun fra et par der ikke kunne
drageden fornødne omsorg mere for hende da de lige har fået en datter.
Endvidere var manden blevet allergisk.

Vi valgte så at tage katten til os, da de ville skille sig af med hende og
vi i et stykke tid havde været på udkig efter en main coon.

Vi hentede katten og transportere hende hjem i et dertil hørende katte
transport kasse. Da vi ankom til lejligheden åbnede vi transport kassen og
hun skyndtre sig naturligvis at krybe i skjul under vores seng.

Nu har vi haft hende i ca 4 uger, men savner hendes tilstede værelse om
dagen.

Det forholder sig sådan at hun omkring 22-23 tiden om aftenen altid kommer
ind til os i stuen og er meget kælen. Hun spiser også sin mad og bruger sin
kattebakke. Vi føler bare at hun er meget sky/nervøs/forsigtig.

sidder hun f.eks. og spiser i køkkenet og hun kan høre vi nærmer os skynder
hun sig at løbe ind under sengen igen, hvorefter hun kigger frem ca 10-20
min efter. Om dagen ser vi hende aldrig.

Jeg snakkede med de de tidligere ejere om det, hos dem var hun fremme om
dagen, kunne dog godt finde på at sove meget, men lå fremme f.eks i stuen
eller på et af hende ynglingssteder, dog gemte hun sig ikke som vi oplever
det.

Hvad kan problemet evt. være. skal vi give hende mere tid eller er der andre
ting vi kan prøve.

hilsen

**LOC**

Fra : marianne hellemose

Dato : 26-09-02 11:58

Der er lige så stor forskel på katte som på mennesker,
og når det så er sagt, vil jeg sige at jo ældre katten er,
jo mere tid tager det for den at omstille sig, så mit umiddelbare råd til
jer er tålmodighed, så skal det nok gå op for hende at I ikke er "farlige"
om dagen

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 26-09-02 12:06

"**LOC**" <anhen90@remthis.hotmail.com> wrote
<snip en masse>

Jeg tror bare I skal give hende mere tid. Jo mere man presser på for at få
kontakt, jo mere sky risikerer man at hun bliver. Hun lyder godt nok som en
meget meget sky kat, men nogle katte tager jo også en flytning/ejerskifte
noget tungere end andre.

Jeg ville desuden tage en snak med min dyrlæge ... evt. sprøjte hele huset
med Feliway (det virker beroligende, og har i alt fald i sin tid hjulpet
vores katte med at falde til ved flytning).. og så ellers opholde mig meget
i nærheden af hende, uden direkte at kontakte hende. Man kan jo smide sig på
gulvet ved siden af sengen med bøgerne (gjorde det selv i sin tid, da vores
Laban endnu gemte sig under sengen) og studere, så misser kan se og lugte en
.... samtidig med at man ikke forekommer påtrængende og truende.
Hvordan reagerer hun på legetøj? Kan hun lokkes frem med godbidder, legetøj
eller lignende? Lige netop leg er jo en god måde at knytte bånd med katten
på. Og kogt fisk... kyllingelever...tun?? Godbidder (nu ignorerer vi lige
overvægtsproblematikken) er også en god måde at få kontakt på.
Tid og tålmodighed er det vigtigste...
-Gitte

Fra : **LOC**

Dato : 26-09-02 12:32

Hun får al den tid hun har brug for, vi har tænkt os at opsøge dyrlæge med
henblik på at få hendes pels ordnet, der en lidt filtrering i pelsen omkring
maven og der er en del pels mellem poterne der skal klippes. Så kan vi få en
snak med ham samtidig. Vi kunne også tænke os at få hende i bad, men vil
ikke trække hende igennem alt dette når hun ikke er faldet til ro endnu.

Kan man ikke hos dyrlægen bestille tid til at få hende klippet og badet
måske under noget bedøvelse således at hun ikke bliver tvunget på samme
måde.

Fra : MayaDivine

Dato : 26-09-02 13:03

Først og fremmest tillykke med din Maine Coon
Du spørger om det kan lade sig gøre at få kattens pels ordnet under
bedøvelse hos dyrlægen.. og jo, det kan det godt..bare husk på, at der altid
er en risiko ved enhver bedøvelse.
Spørg evt din dyrlæge om du kan få en mildt sløvende tablet og se om det
ikke er nok. Ud fra din beskrivelse af pelsen på katten, lyder det ikke som
om det er én stor "filtdulle".
Har du fået nogen vejledning i, hvordan du skal rede og børste katten og har
du de redskaber der skal til?
En rullekam er et must til "småduller" da dens tænder -som navnet siger- kan
rulle rundt og derfor ikke er så voldsom mod pelsen og ikke flår i kattens
hud. De fleste "småduller" kan forsigtigt skilles fra hinanden med fingrene
inden kammen bruges.

Ida

CorkyCoon
www.corkycoon.subnet.dk -killinger til salg

Fra : **LOC**

Dato : 26-09-02 13:10

Hun er en mindre filtdulle, jeg tror ikke at de tidligere ejere har haft
hendes pels under en kærlig hånd.

Vi har haft langhårede kat før og her var det intet problem med at
vedligeholde pelsen(den var vandt til det)

Vi har prøvet at holde hende således at en af os kunne komme til at børste
hende især under maven, men hun er ikke meget for det og vil gerne rive og
bide. Jeg tror de tidligere ejere ikke har haft hende børsten, om så
sjældent.

Men har du en god vejledning vil jeg meget gerne høre om det.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 26-09-02 13:17

Hej ***LOC*** ???

Hvor i landet bor du ?
Kender en god "katteklipper"

Hilsen Nina

Fra : **LOC**

Dato : 26-09-02 13:46

Bor i kbh området

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 26-09-02 14:03

Umiddelbart vil jeg sige at i burde kunne rede hendes pels ud med en karte,
tålmodighed og eventuelt en neglesaks.
Ellers kan de måske hjælpe jer på Herlev eller Skovlunde dyreklinik. De
ordner en af mine kastrater, men det er også grelt med ham
Hvor slemt er det med jeres kat? Prøv at beskrive det.

Hilsen Nina

Fra : **LOC**

Dato : 26-09-02 14:06

Hun er den del filtret og vi kan mærke at der er pelsknuder en del steder.
Hun bliver gal hvis vi prøver at rede dem ud eller klippe dem af. Hun kan
tåle det i små portioner, men vi synes det er syndt at gøre det over 10
gange når vi kun har haft hende i 1 måned ca. så er det som om hun aldrig
falder til ro.

Vi vil også meget gerne have hende vasket da hun nok aldrig har været gennem
en sådan tur. Men indtil videre har vi ladet hende slippe da vi syntes det
var syndt for hende når vi er nye for hinanden.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 26-09-02 17:29

Det kan jo være en del af det at i lærer hinanden at kende. Men det skal
være gode oplevelser, ellers dur det ikke.
Prøv at tage hende for at kæle, og så del totterne med fingrene, men i
nusser.
Del dem over i små stykker, bliver i ved længe nok kommer de pludselig ud af
sig selv.
Det er hyggeligere end med børsten.

Jeg havde også ventet med et bad til i har lært hinanden lidt at kende

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 26-09-02 13:34

"**LOC**" <anhen90@remthis.hotmail.com> skrev i en meddelelse
>der er en del pels mellem poterne der skal klippes.

Den pels mellem poterne, er du sikker på, at den ikke skal være der?
Jeg spørger, fordi jeg selv har skovkatte, og de skal altså helst have de
såkaldte snesko, og det ville være en stor fejl at klippe dem af.
Hvad siger I, der opdrætter Maine Coons?

Mvh. Else.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 26-09-02 13:48

> Hvad siger I, der opdrætter Maine Coons?

....at en Maine Coon har snesko, sådan skal det bare være

Nina

Fra : **LOC**

Dato : 26-09-02 13:47

ok så lader vi hendes snesko være , lagde bare mærke til at hun har
svært ved at stå fast nogle gange på vores trægulv.

**LOC**

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-09-02 14:30

**LOC** wrote:
> ok så lader vi hendes snesko være , lagde bare mærke til at hun
> har svært ved at stå fast nogle gange på vores trægulv.

hehe.. vores perser og vores somali har også tufser mellem tæerne, og har
også svært ved at stå fast på trægulvet... men de har med tiden vænnet sig
til det så nu er der tit dømt skøjtetur på tværs af stuen på stiiiive ben*G*

jeg tror ikke i skal bekymre jer.... de har det med at vænne sig til det, og
vores nyder det ihvertfald i fulde drag at kunne drøne på tværs af huset
uden at bevæge benene ;)

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Niels Peter

Dato : 26-09-02 15:02

> [...]
> det.
>
> Hvad kan problemet evt. være. skal vi give hende mere tid eller er der

Som andre har været inde på, er det nok noget, der vil tage sin tid, især,
når der er tale om en ældre dame på otte.
Men I kan jo godt give hende noget tilvænning til Jer, selv om hun f.eks.
har gemt sig under en sofa, ved at snakke til hende derinde med flittig brug
af hendes navn i et venligt beroligende tonefald.
I kan læse en meget interessant beretning her (på svensk) om hvordan en
næsten forvildet, meget skræmt kat blev til en kælen tamkat blot ved at den
nye ejer læste højt af avisen for den i dens skjul:
http://hem.bredband.net/b122913/evert2.htm

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Kate

Dato : 28-09-02 11:39

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in

> Men I kan jo godt give hende noget tilvænning til Jer, selv om hun
> f.eks. har gemt sig under en sofa, ved at snakke til hende derinde
> med flittig brug af hendes navn i et venligt beroligende tonefald.

Den metode har jeg med stort held brugt på kaniner jeg har overtaget
fra mindre gode forhold. Og brugte den faktisk på Lante da han flyttede
ind sidste år. Han var 2 år gammmel og helt klart ked af at blive
flyttet, så den første weekend sad han og græd i køkkenet. Jeg satte
mig på gulvet med en bog og bare læste og ind imellem talte jeg så
roligt til ham. I løbet af 3 timer kom han hen til mig og lod sig
nådigt nusse på hovedet. Nu skal det nok nævnes at Lante absolut ikke
var sky, heller ikke da jeg besøgte ham hos avleren, men bare tror jeg,
utryg ved den lange køretur fra Lolland til Kbh og et hjem med lugt af
katte.
Men som de andre siger, tal meget til din kat så hun bliver tryg ved
din stemme, det er jeg overbevist om er første skridt til det gode
venskab.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar