Andet multimedie
bentjuul 3670
lillebitte spørgerunde...
Fra : B. Jakobsen

Dato : 25-09-02 19:54

Jeg har netop lagt sidste hånd på en artikel om "alternative" dtpprogrammer
til Alt om Data. Jeg har evalueret og testet RagTime, Serif PagePlus,
GreenStreet Publisher og ReadySetGo. Jeg må sige, at jeg blev utroligt
imponeret over RagTime og Serif PagePlus, og har siden undret lidt over hvor
mange brugere, der egentlig er til disse programmer. Både RagTime og
PagePlus syntes jeg lægger afstand til eks. PageMaker 7 og Quark 4.1. og det
er jo mildest talt billige produkter. RagTime Solo er eksempelvis gratis.
Betyder anskaffelsesprisen på software noget for Jer ? Er der nogen af Jer
der bruger nogen af ovennævnte produkter ? Checker I nogensinde om der er
alternativer til InDesign, Quark, PageMaker ? Betyder det noget om andre
programmer tilbyder bedre kreative muligheder ?

Kh
Bjørn

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-09-02 21:00

"B. Jakobsen" <studio@smalbro.dk> skrev:

>RagTime, Serif PagePlus, GreenStreet Publisher og ReadySetGo. [...}
>Betyder anskaffelsesprisen på software noget for Jer ?

Ja

>Er der nogen af Jer der bruger nogen af ovennævnte produkter ?

Ja, ragtime.

Hele Serif-suiten skulle give rigtig meget for pengene, men jeg har
ikke prøvet den selv.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : B. Jakobsen

Dato : 26-09-02 09:51

Hej Peter
Hvad bruger du så RagTime til ? Bruger du nogensinde dens faciliteter for
variabler eks. ? Eller det der - rigtigt smarte - noget med dyniske lænker
imellem integrerede regneark og grafier ? Køer du nogensinde film fra
RagTime ?

Kh
Bjørn

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-09-02 10:45

"B. Jakobsen" <studio@smalbro.dk> skrev:

>Hej Peter
>Hvad bruger du så RagTime til ?

Jeg har ikke kendt og haft det så længe, så foreløbig bruger jeg det
kun som en avanceret tekstbehandler, f.eks. til eksport til pdf - i
stedet for ms publisher og noget nemmere at gå til end indesign. Jeg
arbejder slet ikke med sidelayout til professionelt tryk. For dem, der
gør det, kan jeg godt se, at kompatibilitet må være afgørende vigtig.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Madsen

Dato : 25-09-02 23:05

B. Jakobsen skrev:

> Betyder det noget om andre programmer tilbyder bedre kreative
> muligheder ?

Til dels, men tror du ikke at langt de fleste går efter kompatibilitet
også? Jeg tænker her på f.eks. Quark som stort set alle reproanstalter
og trykkerier kan håndtere dokumenter fra. Hvis man derimod sidder med
dokumenter lavet i alle mulige mere eller mindre kendte programmer, så
er der vel større chance for konverteringsfejl og det er jo det sidste
man ønsker.

Madsen.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-09-02 07:42

> [...]
> dokumenter lavet i alle mulige mere eller mindre kendte programmer, så
> er der vel større chance for konverteringsfejl og det er jo det sidste

Jeg tror det er den allervæsentligste grund til at mange holder sig til
'standard-programmerne'.
Og så muligheden for hurtigt at kunne få kompetent support, når skidtet går
ned, og alt brænder på.
Herefter er der så også udvidede fordele, feks. hvis man kun anvender
Adobe-pakken, som har en højere indbyrdes kompatibilitet end med andre
programmer.

/Per

Fra : Storm

Dato : 26-09-02 08:24

B. Jakobsen <studio@smalbro.dk> wrote:

> [...]
> lægger afstand til eks. PageMaker 7 og Quark 4.1. og det er jo mildest
> talt billige produkter. RagTime Solo er eksempelvis gratis.

Ja, ufatteligt, men en stor grad af standard-programmer _har_ jo
været utrolig vigtig i den grafiske branche. Men nok i ringere og
ringere grad, hvis bare programmer kan snakke sikkert sammen, f.eks som
pdf. - I gamle dage var der skræmmende historier om folk der satsede
forkert på rigtigt gode og velegnede programmer/systemer. Men med filer
som kun fungerede på egne platforme, eller var for svag på billedsiden.
Det har skræmt (af nødvendighed) mange der skulle investere i udstyr til
mange grafiske arbejdspladser. Og væsentligst på grund af den standard
postscriptformatet satte, opstod vore dages mainstream omkring Adobe til
grafisk arbejde. Det min opfattelse. Men der er langsomt ændringer på
vej, tror jeg og håber jeg. Programmer er blevet meget mere intuitive og
det er lettere at tage et nyt program til sig. I længden ikke godt med
monopoler på området. GIMP skulle efter sigende også komme tæt på
Photoshop til næsten ingen penge.

Jeg har først indenfor det sidste års tid hørt om nogle af de programmer
du nævner

> Betyder anskaffelsesprisen på software noget for Jer ?

Selvfølgelig. Men hovedprogrammerne _skal_ bare fungere. Hvis noget nyt
og "eksperimentelt" skal på banen skal det virkellig testes grundigt
først, uanset prisen. Det må bare ikke smadre produktionen, så kan et
billigt program hurtigt blive rigtigt dyrt.

> Er der nogen af Jer der bruger nogen af ovennævnte produkter ?

No. Men det er rigtig fedt at der udvikles den slags programmer,

> Checker I nogensinde om der er alternativer til InDesign, Quark,
> PageMaker?

Altså - man prøver at holde øre og øjne åbne - men ikke seriøst tjekket
alternativer til den buket. FrameMaker men det er jo heller ikke i den
billige ende.

> Betyder det noget om andre programmer tilbyder bedre kreative muligheder?

Ja, det gør det. Men ikke hvis det laver ged i en presset trykstart.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-09-02 06:53

On Wed, 25 Sep 2002 20:53:41 +0200, B. Jakobsen wrote:

>Jeg har netop lagt sidste hånd på en artikel om "alternative" dtpprogrammer
>til Alt om Data. Jeg har evalueret og testet RagTime, Serif PagePlus,
>GreenStreet Publisher og ReadySetGo.

De svar der er indkommet indtil nu, går mest på professionelt, men jeg
er da sikker på, at der sidder rigtig mange amatører og
semiprofessionelle rundt omkring der kører på piratkopier af de store
programmer - alene på grund af uvidenhed om, at der findes gratis
eller billige alternativer.

Nu er det jo ikke alle der læser Alt om Data, så jeg synes da du
skulle give os nogle URL's, eventuelt suppleret med en ganske kort
beksrivelse af hvad programmerne kan. Under alle omstændigheder ville
det være interessant at vide i hvilket nummer af bladet artiklen
bliver bragt.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : B. Jakobsen

Dato : 29-09-02 19:27

URLs:
www.diwan.com
www.Ragtime.de
www.Draware.dk
www.greenstreetsoftware.com

Jeg er desværre ikke istand til at fortælle hvornår artiklen bliver bragt.
Jeg ved det ganske enkelt ikke og har ikke den mindste indflydelse på det
heller. Jeg tror du har ret hvad angår det med piratkopierne og brugerne. Og
det er en skam at markedet er så lukket for nye input, for mange ville -
efter min mening - have utroligt meget mere fornøjelse af at bruge PagePlus
fremfor Quark og RagTime frem for at bakse med en 200 siders rapport i Word.
Og supporten er i begge tilfælde væsentlig bedre på de alternative
produkter.

Kh
Bjørn