Andet multimedie
bentjuul 3670
Optimering af Gif-filer
Fra : Dyl

Dato : 25-09-02 14:18

Hej.

Hvad er det bedste program til at optimere gif-billeder med uden væsentlig
tab af billedekvaliteten ? Det skal bruges som bannermateriale på Nettet.

Jeg har prøvet flere forskellige fra søgning på Google, men synes ikke jeg
opnår nogen særlig optimering....

Nogen der har nogle gode bud ?

Tak !

Fra : Digit

Dato : 25-09-02 14:32

"Dyl" <dyl@city.dk> skrev

> [...]
|
| Jeg har prøvet flere forskellige fra søgning på Google, men synes ikke jeg

En demo version af PaintShop Pro? Jeg ville anbefale Photoshop, men det er
ret pebret.
<www.jasc.com>

/Digit

Fra : Dyl

Dato : 25-09-02 14:41

Tak, men jeg har PSP 7.04 og benyttet "optimizer-wizard'en" men
nej.......... Jeg håbede på der er et program som "selv kan finde ud af det
hele" og bare "skrue ned" da jeg ikke er nogen haj til farvervalg/optimering
osv.

Har Adobe 6.0 på arbejdet, men aldrig rigtig sat mig ind i det - er det
bedre end PSP vedr. dette ??

Tak

<snip>

</snip>

Fra : Digit

Dato : 25-09-02 15:02

"Dyl" <dyl@city.dk> skrev

> [...]
farvervalg/optimering
| osv.
|
| Har Adobe 6.0 på arbejdet, men aldrig rigtig sat mig ind i det - er det

Uden dog at kende det store til PSP vil jeg ikke tro det kan optimere
GIF'erne bedre end Photoshop. Jeg anbefalede det fordi jeg selv bruger PS og
derfor bedre ville have kunne hjælpe dig... men du kommer nok ikke udenom at
skulle sætte dig lidt ind i GIF kompressionen hvis du ønsker at udnytte dets
fordele fremfor JPG eks.
Kan du ikke uploade dit banner i en høj-komprimeret jpg (eller andet
"småt"), så vil jeg da gerne tage et kig og hjælpe dig lidt.

/Digit

Fra : Dyl

Dato : 25-09-02 16:05

Det kan jeg ikke engang, da det er fortroligt reklamemateriale til en
kommende kampagne på bl.a. TV2 og forskellige portaler (Opasia mfl.) - og
det er ikke engang løgn

Jeg må nok hellere gå tilbage til bureauet, håbede ellers på man liiiige
selv kunne komprimere det ned i rette størrelse da vi kun taler om 5
kb...... I know --> flueknepperi men så'en er det nogen steder.

- Men ellers tak

/

<snip>
> Kan du ikke uploade dit banner i en høj-komprimeret jpg (eller andet
> "småt"), så vil jeg da gerne tage et kig og hjælpe dig lidt.
>
> /Digit
</snip>

Fra : emj

Dato : 25-09-02 17:12

On Wed, 25 Sep 2002 17:05:00 +0200, "Dyl" <dyl@city.dk> wrote:

>åbede ellers på man liiiige
>selv kunne komprimere det ned i rette størrelse da vi kun taler om 5
>kb...... I know -->

I PSP kan du tjekke, hvor mange farver din gif.fil ndeholder. Du får
den mindste størrelse i kb, hvis du kan gemme giffilen i nøjagtigt det
antal farver, som er nødvendig. Det er jo ikke sikkert, det er
nødvendigt med mere end nogle få farver.
PSP er ganske udmærket til formålet. Vælg file/eksport/gif optimizer
og gå i fanebladet color og indskriv det antal farver, som dit billede
indeholder.
Hilsen emj

--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Dyl

Dato : 25-09-02 20:18

Endnu en gang tak, men den vej kender jeg også og har sat antallet til 4....
Måske kan man bare ikke komprimere billedet mere ??

Jeg ved heller ikke hvad det egentlig er jeg leder efter *S*, men håbede på
der fandtes et "vidunder-program" der kunne noget som jeg ikke kendte til i
den anledning Hvilket ved jeg ikke.

Men tak for Jeres svar!

<snip>
</snip>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-09-02 17:00

Wed, 25 Sep 2002 15:18:26 +0200, skrev "Dyl" <dyl@city.dk>:

>Hvad er det bedste program til at optimere gif-billeder med uden væsentlig
>tab af billedekvaliteten ? Det skal bruges som bannermateriale på Nettet.

Ulead Smart Saver Pro

http://www.ulead.com/ssp/runme.htm

Du skal selv vælge antallet af farver eller palette, men utrolig
nem at arbejde med.

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-09-02 18:21

Dyl wrote in <3d91b7af$0$69067$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Hvad er det bedste program til at optimere gif-billeder med uden væsentlig
> tab af billedekvaliteten ? Det skal bruges som bannermateriale på Nettet.

Det vigtigste er faktisk at lave et passende motiv. Det er altså selve
billedet der er det vigtigste, og ikke hvordan det bliver gemt.

Man kan lave lidt "damage control" ved at begrænse antal farver i paletten
o. lign. i mange gemme-funktioner.

Du skrev et andet sted i denne tråd:

> det er fortroligt reklamemateriale til en
> kommende kampagne på bl.a. TV2 og forskellige portaler (Opasia mfl.) - og
> det er ikke engang løgn

Nu kender jeg tilfældigvis prisniveauet på den slags, så der må da også være
råd til at lade en professionel klare det. :)

Hvis pengene virkelig er et problem, så kan du nok finde en passende
mellemting mellem "jeg kan ikke finde ud af det, og jeg kan ikke finde et
program der gør det for mig"[1] og en professionel grafiker, som gør det
for under 1.000 kr.
Ellers så kan jeg. :)

[1] Ikke ondt ment, men det er jo den situation du er i.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Dyl

Dato : 25-09-02 20:24

Det er et bureau der har lavet banneret til kunden og ikke jeg, men jeg står
for bookingen af skidtet og det må ikke fylder mere end maks 20 kb hvilket
er 5 kb. under den nuværende størrelse.

Selvom der foreligger specifikationer mv. så lader det til man ser "stort"
på det, og derfor vælger jeg nogen gange, at selv optimere det materiale
bureauerne laver så vi kan få materialet on-line ASAP.

Så egentlig var jeg på udkig efter et program jeg også kunne bruge til næste
gang det sker, men ellers tak for dit tilbud !!

/

<snip>

Fra : Digit

Dato : 25-09-02 20:33

"Dyl" <dyl@city.dk> skrev

> [...]
står
| for bookingen af skidtet og det må ikke fylder mere end maks 20 kb hvilket

5 KB lyder meget realistisk (medmindre det i forvejen er presset).

| Så egentlig var jeg på udkig efter et program jeg også kunne bruge til
næste
| gang det sker, men ellers tak for dit tilbud !!

Tjae, selvom du jo ligger inde med PSP som kan det du efterlyser, hjælper
det jo ikke meget hvis du ikke selv er klar hvad der skal gøres... godtnok
er automatik en god ting, men det du søger er utopi.

Jeg vil forresten godt optimere banneret for en plovmand hvis du skulle være
interesseret :)

/Digit

Fra : Dyl

Dato : 25-09-02 20:53

Det er meget billigere at be' bureauet om at lave det om, da kunden jo
allerede har betalt dem, så nej tak.

/

<snip>

</snip>

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-09-02 06:33

Dyl wrote in <3d920d3f$0$70314$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> [...]
> på det, og derfor vælger jeg nogen gange, at selv optimere det materiale
> bureauerne laver så vi kan få materialet on-line ASAP.

Jeg kan godt se dit problem. Jeg ville nok ringe til bureauet med det samme
og sige "der stod 20 kb, ikke 25!". Hvis bureauet ikke kan overholde en så
vigtig del af specifikationen, så er tid til at skifte.

Der er selvfølgelig mange grunde til at vælge et bestemt bureau, men at
overholde specifikationerne synes jeg nok er blandt de vigtigste kriterier.

Jeg vil ønske dig held og lykke med dit bureau-bøvl.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 25-09-02 23:49

"Dyl" skrev:

> Hvad er det bedste program til at optimere gif-billeder
> med uden væsentlig tab af billedekvaliteten ?

I Webgraphics Optimizer bestemmer du selv de forslag som programmet
automatisk skal komme frem med når du loader en ny fil, men du kan også
justerere de enkelte parametre 'on-the-fly' (med 'instant' preview).

http://www.webopt.com/

Mvh, Lars