Borland C++ Builder - Stringgrid
Fra : Jepsen

Dato : 25-09-02 12:29

Er der nogen der ved hvordan jeg kan ændre baggrundsfarven på enkelte celler
af gangen?
Ellers noget der fungerer på nogenlunde samme måde som stringgrids.

Henrik Jepsen

Fra : Ivan Johansen

Dato : 25-09-02 12:37

"Jepsen" <news@henrikjepsen.dk> wrote in message
> Er der nogen der ved hvordan jeg kan ændre baggrundsfarven på enkelte
celler
> af gangen?

Du er nødt til selv at tegne baggrunden. Prøv at kigge på OnDrawCell, der er
en event i TStringGrid. Det ser ud til at være ret simpelt.

Ivan Johansen

Fra : John Ekblom

Dato : 27-09-02 22:04

Det virker ikke med OnDrawCell.
Den kan af en eller anden grund kun benyttes til at tegne med i samme farve
som i de øvrige celler.

Jeg hyggede mig selv med denne problemstilling for et års tid siden. På
daværende tidspunkt fandt jeg aldrig en løsning. Det kan dog lade sig gøre.
Jeg fik nogle svar i en udenlandsk nyhedsgruppe, men de alle var så
komplicerede, at jeg opgav og fandt en anden løsning.

Der findes iøvrigt nogle specielle Stringgrids med ekstra faciliteter (hvor
det med farven er en af dem) som man kan købe.

Prøv at søg på googles nyhedsgrupper. Mon ikke der dukker noget op.

Hvis der er nogen der kender en relativ nem metode vil jeg meget gerne høre
herom.

Comet Computer ApS
John Ekblom

Tlf.: 70 25 12 13
www.cometcomputer.dk

Fra : Anders J. Munch

Dato : 02-10-02 11:00

"John Ekblom" <ekblom@image.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg fik nogle svar i en udenlandsk nyhedsgruppe, men de alle var så
> komplicerede, at jeg opgav og fandt en anden løsning.

Brug det her som udgangspunkt. Det virker for mig.

void __fastcall TEnEllerAndenForm::et_stringgridDrawCell(
TObject *Sender, int ACol,
int ARow, TRect &Rect, TGridDrawState State)
{
TColor foreground_col;
TColor background_col;

if(State.Contains(gdFixed))
{
background_col = clBtnFace;
foreground_col = clWindowText;
}

else if(State.Contains(gdSelected))
{
background_col = clHighlight;
foreground_col = clHighlightText;
}
else
{
foreground_col = et_stringgrid->Font->Color;
background_col = et_stringgrid->Color;
}

et_stringgrid->Canvas->Brush->Color = background_col;
et_stringgrid->Canvas->Font->Color = foreground_col;
et_stringgrid->Canvas->FillRect(Rect);

if(State.Contains(gdFixed))
Frame3D(et_stringgrid->Canvas, Rect, clBtnHighlight, clBtnShadow,
1);

et_stringgrid->Canvas->TextRect(Rect, Rect.Left, Rect.Top,
et_stringgrid->Cells[ACol][ARow]);
}

mvh. Anders