Fixed Wireless Axcess :O))))) TIL SOMMER ~
Fra : :O\)DaWebman\(O:

Dato : 23-12-00 17:01

Da uddelingen af FWA-licenserne var overstået kom Sonofon med den glade
melding: "I sommeren 2001 vil 95% af alle husstande have adgang til billigt
bredbånd fra Sonofon"

FWA = Fixed Wireless Axcess eller på dansk: et bredbåndsnetværk bygget op
uden kabler, men i stedet med små paraboler på størrelse med tændstiksæsker.
Den nye teknologi er over os og Tele Danmark var rasende da de ikke fik
tilbudt en af de fire licenser. Nu har de jo vænnet sig til at sidde tykt på
det rå kobber og det må derfor pine Henning Dyremose at det ikke bliver ham,
som kommer til at styre udviklingen af FWA.

Men måske er det til det bedste for alle os andre. Vi undgår nemlig en
situation, som den der opstod med ADSL, hvor Tele Danmark i realiteten stod,
som stopklodsen for den hurtige udbredelse. Og hvad kan vi tabe? Tja, alle
er begyndt at rykke med kabelbredbåndet, så det kan vi altid vende tilbage
til, hvis ikke Sonofon og de andre tre operatører formår, at løfte deres
FWA-licenser til noget positivt. Derfor kan vi kun støtte Sonofon i deres
kamp med at udbrede deres FWA dækning, bare det er sandt, så skal jeg nemlig
have en tændstiksparabol til sommer.

HA HA til Teledanmark! det har de godt af !

Hilsen
DaWebman !

http://www.e.magazine.dk/Nyheder/Nyhed.asp?NyhedsID=2076

Fra : Simon Skals

Dato : 23-12-00 17:10

It seems :O\)DaWebman\(O: wrote:
>Men måske er det til det bedste for alle os andre. Vi undgår nemlig en
>situation, som den der opstod med ADSL, hvor Tele Danmark i realiteten stod,
>som stopklodsen for den hurtige udbredelse. [...]

Hvad er det for noget ævl?

Jeg har ikke tallene til at bevise det, men jeg er rimelig overbevist om,
at Danmark er det land i Europa, hvor der er rullet flest ADSL-porte ud.

Danmark er langt foran de lande, vi ofte sammenligner os med, fx UK, Sverige
og Norge.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Claus Schmidt

Dato : 23-12-00 19:30

"DaWebman(O:" ::

> FWA = Fixed Wireless Axcess eller på dansk: et bredbåndsnetværk bygget op
> uden kabler, men i stedet med små paraboler på størrelse med tændstiksæsker.

Jeg skal ikke blande mig i hvad TDK gør eller ike gør, men blot
indskyde at tændstiksæske ikke ligefrem er den rette størrelse.

Parabolerne er ganske vist små, men størrelsen er ca Ø20-30 cm.
Det man skal regne med i forbindelse med FWA er at der skal
være luft mellem parabolen og antennen, dvs. det dur ikke, hvis
der f.eks. er høje bygninger som skygger for signalet.

...og så er der vist stadig en lille smule tvivl om hvorvidt det
er husstande eller virksomheder Sonofon vil tilbyde deres
tjenester til 95% af (undskyld den indviklede sætning

Men det er da helt klart en fordel at der bliver så mange
forskellige adgangsveje til hurtigt internet som muligt,
så bliver der større mulighed for at finde et produkt som
lige passer til ens eget behov.

--
[claus]
-som sender dette via et v90-modem på rå kobber.

Fra : N/A

Dato : 23-12-00 19:46

Fra : N/A

Dato : 23-12-00 19:46

Fra : Claus Schmidt

Dato : 23-12-00 19:46

"P.C." ::

> FWA ------ er det de fire frekvenser som englænderne valgte at sælge for 800
> fantasi-millioner pund, og som svenskerne i et øjebliks vidtskuende visionær
> positivisme gav fri ?

Nej det var UMTS, det er noget andet. En slags hurtig mobil-
telefoni, hvor man kan up/dwl med 2m hvis man er den eneste
bruger på en flad mark indenfor meget kort afstand af masten...

For almidelige brugere bliver det nok maks et par
hundrede kilo eller noget, men det er vel også godt
nok til email på de der små skærme...

> ( hurra forresten -- vil det så sige, at man kan skrive frit)

-que?

--
[claus]

Fra : Lasse

Dato : 23-12-00 22:59

DaWebman(O: <dawebman@cyberdude.dk> wrote in message

> [...]
glade
> melding: "I sommeren 2001 vil 95% af alle husstande have adgang til

Det vil jeg se før jeg tror det...

--
Lasse

Fra : Frontier

Dato : 24-12-00 12:29

Det er altid godt at have hensigter etc - 95% lyder også som et stort
tal for undertegnede.

MEN...konkurrence har nu altid været godt. Dog skal det nye være meget
glodt førend jeg dropper min WOL adsl-forbindelse som faktisk kører
meget godt (bortset fra deres postsystem)

Mvh:
Klaus Jakobsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-12-00 01:24

Det ville være dejligt med en sådan forbindelse,,, da jeg er en´ af de mange
der ik´ kan få adsl...

Men gad vide om det er noget dyrt noget?

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 24-12-00 10:33

On Sun, 24 Dec 2000 01:23:39 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*spamcop*spamfilter.dk> wrote:

>Det ville være dejligt med en sådan forbindelse,,, da jeg er en´ af de mange
>der ik´ kan få adsl...
>
>Men gad vide om det er noget dyrt noget?

Suk. Det første man lærer marketingsfolk er at prisen afhænger af hvad
kunden vil give. Så det kommer an på konkurrencen - udbud og
efterspørgsel. Spørg meget og tit, så stiger prisen. Vent og se, så
falder den.

Mvh. NKJensen

Fra : Per

Dato : 24-12-00 14:31

Jeg tror du lige skal klappe hesten! Det er mindst dobelt så dyrt for
operatøren at tilbyde en bredbåndsforbindelse via FWA frem for xDSL og sådan
vil det sikkert vedblive at være i flere år frem indtil udstyret falder
gevaldigt i pris. Desuden er den kapacitet, som en FWA basisstation råder
over ikke særligt imponerende, hvilket jo må betyde stor overbooking på
linierne eller meget få linier pr. celle = endnu dyrere produktionspris. Det
bliver sikkert noget for erhvervsforbindelser tli at starte med.

Desuden er der bestemt ikke tale om antenner hos kunden på
tændstikæskestørrelse, men en pæn stor dansk spisetallerken!

Per

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 26-12-00 18:47

On Sun, 24 Dec 2000 14:31:15 +0100, "Per" <p.koefoed@teliamail.dk>
wrotd:

> [...]
>vil det sikkert vedblive at være i flere år frem indtil udstyret falder

Hvad bygger du den sammenligning på?

Ikke fordi jeg ved noget om det; men jeg forestiller mig bare, at der
er adskillige faktorer, der skal tages hensyn til, når man
sammenligner prisen, og at prisen på udstyret hos kunden ikke er den
vigtigste?

For en ting er jo prisen på udstyret; men ved xDSL skal man jo også
betale leje af ledning, leje af lokale, gebyr for åbning af dør, og
hvad vi ellers har hørt om af gruopvækkende historier.

Omvendt kunne jeg da godt forestille mig, at hvis man nu i forvejen
alligevel ejer eller lejer nogle sendemaster, (det er der jo nogen,
der gør) så kunne man måske montere nogle ekstra antenner på dem, uden
at det koster en hel masse mere. Måske kan kan også udnytte noget
ledig kapacitet på de kabler eller link, som fører ud i verden fra
samme sendemast.

Endelig skal det vel ses i sammenhæng. Hvis man nu kunne tilbyde et
kombinationsabonnement, som omfatter både Internet og "fastnettelefon"
via samme FWA-forbindelse, så må det vel påvirke kalkulationen.
--
Lars Jørgen Helbo <helbo@bigfoot.com>
http://mrohs-helbo.homepage.dk

Fra : Jesper Skriver

Dato : 26-12-00 22:02

On Tue, 26 Dec 2000 18:47:15 +0100, Lars Jørgen Helbo wrote:
> [...]
>er adskillige faktorer, der skal tages hensyn til, når man
>sammenligner prisen, og at prisen på udstyret hos kunden ikke er den

Det er en væsentlig faktor når man tilbyder gratis (eller næsten gratis
oprettelse), hvis udstyret koster 20.000,- pr kunde, vs. ca 5.000,- ved
ADSL.

>For en ting er jo prisen på udstyret; men ved xDSL skal man jo også
>betale leje af ledning, leje af lokale, gebyr for åbning af dør, og
>hvad vi ellers har hørt om af gruopvækkende historier.

Ja, men det er småpenge sammenlignet med udstyrs og båndbredde omkostninger.

> [...]
>at det koster en hel masse mere. Måske kan kan også udnytte noget
>ledig kapacitet på de kabler eller link, som fører ud i verden fra

Dem du tænker på er mobil operatørerne, men en givet mobil mast har typisk
kun et par 2 Mbps linier derud, så der er ikke meget at dele af når man
tilbyder multi megabit internet adgang ...

>Endelig skal det vel ses i sammenhæng. Hvis man nu kunne tilbyde et
>kombinationsabonnement, som omfatter både Internet og "fastnettelefon"
>via samme FWA-forbindelse, så må det vel påvirke kalkulationen.

Naturligvis, men kræver nogle betydelige indtægter at afskrive
de investeringer ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 27-12-00 10:59

On 26 Dec 2000 21:02:28 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrotd:

>Det er en væsentlig faktor når man tilbyder gratis (eller næsten gratis
>oprettelse), hvis udstyret koster 20.000,- pr kunde, vs. ca 5.000,- ved
>ADSL.

Og hvad var prisen for et stk. ADSL-udstyr, inden der var nogen, der
var begyndt at købe det. Eller sagt på en anden måde, mon ikke prisen
om et halvt år og ved indkøb i 10.000-stk's pakninger vil kunne
forhandles?

>Ja, men det er småpenge sammenlignet med udstyrs og båndbredde omkostninger.

Betyder det ikke noget, at der skal betales for leje af den rå
kobber-ledning, plads til opstilling af udstyr på centralen og for
tekniker-besøg? Det er IMHO helt nye toner, for det vil jo sige, at
TDK monopol til ledningsnettet ikke er noget problem?

>Naturligvis, men kræver nogle betydelige indtægter at afskrive
>de investeringer ...

Jamen det vil det da også være meget nemmere at få, hvis man kan
tilbyde et "totalabonnement". Så længe man som kunde skal have
abonnement hos både TDK, Sonofon og Cybercity, så begrænser det lysten
til, hvor meget man vil betale hvert sted; men hvis man kan klare sig
med et abonnement, så ser det anderledes ud.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-12-00 18:51

> Betyder det ikke noget, at der skal betales for leje af den rå
> kobber-ledning, plads til opstilling af udstyr på centralen og for
> tekniker-besøg?

Du kan se priserne på ovenstående på www.tst.dk
Priserne er stort set symbolske.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke Tele Danmark Internet

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 27-12-00 21:03

On Wed, 27 Dec 2000 18:51:02 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrotd:

>Du kan se priserne på ovenstående på www.tst.dk

Jamen det kan man da sikkert Desværre kan jeg absolut ikke finde
det du hentyder til, og selv om jeg kunne, ville jeg næppe kunne bruge
det til ret meget. F.eks. vil der jo nok være en pris for oprettelsen
af en central til ADSL-brug, men når man ikke ved, hvor mange
ADSL-kunder en normal udbyder kan fordele den udgift på, så hjælper
det jo ikke alverden.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-12-00 21:45

On Wed, 27 Dec 2000 10:58:53 +0100, Lars Jørgen Helbo wrote:
> [...]
>var begyndt at købe det. Eller sagt på en anden måde, mon ikke prisen
>om et halvt år og ved indkøb i 10.000-stk's pakninger vil kunne

Fordi FWA er nyt i DK, betyder det ikke at det er nyt overalt, men prisen
falder da sikkert, men det gør den også på ADSL udstyr ...

>Betyder det ikke noget, at der skal betales for leje af den rå
>kobber-ledning, plads til opstilling af udstyr på centralen og for
>tekniker-besøg?

Det er små penge sammenlignet med resten af udgifterne, ved FWA skal
der også bruges plads til udstyret, strøm, tekniker besøg, så forskellen
er ikke så stor, blot er det nogle andre man betaler til, og her er prisen
ikke stramt reguleret af telestyrelsen.

Prøv at hør Semco hvad de skal have for 3 tekniker timer, så vil du synes
TDK er uhyrligt billige.

>Det er IMHO helt nye toner, for det vil jo sige, at
>TDK monopol til ledningsnettet ikke er noget problem?

Det er jeg nok ikke den rette til at svare på, men der er da ikke nogen
som har modsagt denne påstand.

> [...]
>til, hvor meget man vil betale hvert sted; men hvis man kan klare sig
>med et abonnement, så ser det anderledes ud.

Det FWA udstyr jeg har set har ikke umiddelbart mulighed for at overføre
POTS eller ISDN, så det bliver med garanti ikke billigere at tilbyde de
tjenester over FWA en over kobber ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456