Er aftalen gyldig ?
Fra : Jesper Kastoft Berte~

Dato : 24-09-02 23:18

Hej NG,

Jeg laver i min fritid hjemmesider for diverse firmaer, institutioner osv.
For nogle måneder siden fik jeg sammen med en kammerat til opgave at lave en
hjemmeside til en skole. Under mødet med skoleinspektøren og viceinspektøren
fastlagde vi indholdet af siden og prisen for denne. For ca. en måned siden
meddelte jeg skolen at hjemmesiden var færdigudviklet og alt hvad der
manglede var nogle informationer som jeg ikke kunne læse mig til i det
materiale vi havde fået udleveret. Jeg havde på daværende tidspunkt lagt
siden på nettet under mit eget domæne så skoleinspektøren kunne se
resultatet og eventuelle fejl og mangler kunne rettes inden siden skulle
ligges op under det rigtige domæne. Skoleinspektøren svarede tilbage at han
ville se på det og vende tilbage derefter.
For 3 dage siden kom den endelige tilbagemelding så. Skoleinspektøren
meddelte at han desværre var nødsaget til at afbryde samarbejdet, da man
gennem en fælles kommunal bevilling nu ville få betalt en hjemmeside såfremt
denne var udarbejdet af UNI-C. Et noget kedeligt og anderledes svar end det
jeg havde forventet.

Mit spørgsmål lyder derfor: Er vi berettiget til betaling for det arbejde vi
har lavet eller en del af den betaling? Håber i kan hjælpe. På forhånd tak.

Jesper Kastoft Bertelsen

Fra : Jan Beyer

Dato : 25-09-02 00:43

On Wed, 25 Sep 2002 00:17:54 +0200, "Jesper Kastoft Bertelsen"
<jkbertelsen@mail.dk> wrote:

> [...]
>har lavet eller en del af den betaling? Håber i kan hjælpe. På forhånd tak.

Tja, en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig - det kan
dog være vanskeligt at bevise, hvad der er aftalt. Sådan som du har
forklaret sagen, vil jeg mene, at I har ret til betaling for det
arbejde I har udført. Udsigterne til at få penge for arbejdet ser
imidlertid ikke gode ud!

Jeg kan kun råde Jer til at sende et anbefalet brev, der indeholder
Jeres krav med en rimelig betalingsfrist.

Men som sagt Jeres position er dårlig måske skulle I spare pengene til
porto og forsøge at sælge Jeres web ideer til anden side og i øvrigt
"black liste" inspektøren!?

Held og lykke!

Venlig hilsen
Jan Beyer

Fra : Peter G C

Dato : 25-09-02 08:10

"Jesper Kastoft Bertelsen" <jkbertelsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Mit spørgsmål lyder derfor: Er vi berettiget til betaling for det arbejde
vi
> har lavet eller en del af den betaling?

I skal selvfølgelig have betaling for jeres arbejde.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jesper Kastoft Berte~

Dato : 25-09-02 14:27

Mange tak for svarene...

/Jesper

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-09-02 14:33

"Jesper Kastoft Bertelsen" <jkbertelsen@mail.dk> wrote in message

> Mange tak for svarene...
>
> /Jesper

Hvis du skal prøve at fastholde aftalen (og dermed betalingen), så kan du
have stor gavn af alt materiale, der som forudsætning har, at der er indgået
en aftale.
Det kan være mails (f.eks. med besked om testadressen) eller materiale som
er udleveret til kunden (designudkast, strukturdiagrammer mv.)
Svar fra kunden (mails eller brev) er endnu bedre, fordi det kan godtgøre,
at de har kendskab til sagen (og evt. betingelser for opgaven.
Forsøg også på at lave en tidslinje på sagen (indledende kontakt, møder (og
hvem som var med og hvor de var henne osv.).
Alt dette materiale kan underbygge din stilling hvis der komer en form for
konfrontation.

/Per

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 26-09-02 16:27

Det fremgår af din beskrivelse,at skoleinspektøren ikke vil fragå,at der er
indgået en aftale med Jer om udviklingen.
Der foreligger derfor en gyldig aftale,som bestilleren nu ønsker at
afbestille-af grund som ikke skyldes Jer.
Da I har så godt som færdigudviklet siden og har anmodet om kommentarr fra
bestilleren,men ikke har fået kommentarer om indhold og lay-out,er der efter
min mening ikke megen tvivl om,at bestilleren skal betale.
En skoleleder må antages at have en stillingsfuldmagt til at indgå en aftale
som den der er indgået-det er i øvrigt hans problem,hvis han har overskredet
sin kompetence-aftalen er i så fald bindende for ham.

Hvis I ikke har aftalt en pris på forhånd,gælder det,at bestilleren skal
betale den pris som må anses for rimelig,jfr princippet i købelovens § 5.-
Det er køberen som skal bevise,at prisen er urimelig.
Held og lykke
venlig hilsen
Henrik Nielsen
Kontorchef,cand.jur