Re: huslejenævnet vs. forlig
Fra : Anders

Dato : 24-09-02 21:56

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3d8862cf$0$7376$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> huslejenævn hører under §478stk.1nr. 1 således at forstå at de kan
medvirke
> til et indenretligt forlig der kunne være eksigibelt.
>
> Derfor et udenretligt forlig efter §478stk.1nr. 4. Betingelserne er her at
> gælden skal være forfalden og at det fremgår af dokumentet at denne kan
> danne grundlag for tvangfuldbyrdelse.
>
> Får i ikke pengene kan I så gå i fogedretten med det.
>
> Omvendt: Opfylder i ikke betingelserne i aftalen kan udlejer trække jer i
> retten med krav om erstatning jf. kontraktretten som er en del af

Sagen vedr. ovenstående har nu ændret sig lidt, idet vores udlejer fortsat
ønsker at indgå forlig men han mener nu pludselig, efter at have talt med
sin advokat, at der ikke skal underskives noget mellem os og ham. Et eller
andet skal vi dog have på skrift men hvad skal der stå og skal det stadig
deles op i to. Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg tackler et sådan
udenretligt forlig og håber derfor på lidt assistance herfra.

Mvh. Anders

Fra : Peter Hansson

Dato : 24-09-02 22:32

"Anders" <no@spam.dk> wrote in message news:amqjia$kqo$1@sunsite.dk...

> Sagen vedr. ovenstående har nu ændret sig lidt, idet vores udlejer fortsat
> ønsker at indgå forlig men han mener nu pludselig, efter at have talt med
> sin advokat, at der ikke skal underskives noget mellem os og ham.

Hvordan synes du selv det lyder! Han vil godt indgå aftale men ikke skrive
under. Mystisk!

> [...]
> deles op i to. Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg tackler et sådan
> udenretligt forlig og håber derfor på lidt assistance herfra.

Hvis du laver aftalen som een, kan det ikke bruges som eksekutionsgrundlag i
fogedretten. Eller på godt dansk: Bliver der problemer med betalingen må I
en tur i byretten først. Da forliget netop går ud på at undgå at komme i
retten vil det være paradoksalt med denne løsning.

Forslag: Lav en aftale på skrift, hvor det klart fremgår hvad de to parter
frafalder m.v. Heri kan I også aftale et evt. beløb.

Hvis udlejer er parat til at lave en aftale, må han alt andet lige også være
parat til at skrive under.

Betaler han herefter straks kan I jo se bort fra nedenstående.

Lav derefter et særskilt gældbrev hvori udlejer underskriver sig som debitor
for beløbet jf. aftalen. Sørg for at gælden forfalder straks. Skriv også at
dette gældsbrev kan danne grundlag for en fogedretlig indrivelse jf.
retsplejelovens §478stk.1. nr.4.

Hvis udlejer jf. aftalen går ind på at betale et beløb og han oprigtigt er
parat til at betale, har han jo intet at frygte ved at underskrive
gældsbrevet.

PH

Fra : Anders

Dato : 25-09-02 11:20

> Hvordan synes du selv det lyder! Han vil godt indgå aftale men ikke skrive
> under. Mystisk!

Enig! Især fordi at han er rigtig lusket og totalt skruppelløs mht. sine
lejere.

> [...]
>
> Hvis udlejer jf. aftalen går ind på at betale et beløb og han oprigtigt er
> parat til at betale, har han jo intet at frygte ved at underskrive

Tak for hjælpen - jeg vil forsøge at konfrontere ham med det.

Fra : Claus P.

Dato : 25-09-02 14:26

> Sagen vedr. ovenstående har nu ændret sig lidt, idet vores udlejer fortsat
> ønsker at indgå forlig men han mener nu pludselig, efter at have talt med
> sin advokat, at der ikke skal underskives noget mellem os og ham.

Tjahh, advokaten har nok fortalt at hvis han skriver under på noget så
hænger han på det.
Så må du selv vurdere om du kan stole på en mundtlig aftale. Jeg ville ikke.
MVH CP