Johan Otto Gersdorff/Giersdorff, skovfoged
Fra : Bodil Madsen

Dato : 24-09-02 21:16

Fødested og forældre søges til Johan Otto Giersdorff/Gersdorff og hans
hustru Ane Margrethe Christine Larsdatter. Han var i 1816 skovfoged i Dyrlev
Skov, Beldringe sogn, Præstø amt, da han fik en datter døbt Karen Marie
Kirstine Johansdatter. Karen M.K.J. blev konfirmeret i Kalvehave kirke i
1831. Her nævnes forældrene som Johan Gersdorff og Margrethe Rasmusdatter,
indsiddere i Hovskoven.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 26-09-02 11:45

Bodil Madsen wrote:

> [...]
> 1831. Her nævnes forældrene som Johan Gersdorff og Margrethe Rasmusdatter,

indsiddere! - Så er der jo nok ikke tale om den adelige familie! Men
Johan Otto Giersdorff er jo nok opkaldt efter sin fars overordnede, både
med fornavn og efternavn. Derfor ville jeg konsultere Danmarks Adels
Kalender for at se om der da ikke findes en adelig Johan Otto
Giersdorff, der tidsmæssigt kunne være farens overordnede, "helst" en
hofjægermester med ansvar for forstvæsenet.

Jeg har selv en vis erfaring for at disse forstfolk (skovløbere,
-ridere, -fogeder) står "herskabet" lidt nærmere en normale fæstebønder.
De flytter tit med herskabet over større afstande, opkalder børnene
efter herren og fruen, og undertiden bliver der sørget f.eks. for
børnenes skolegang lidt udover det sædvanlige

mvh tom

Fra : Bodil Madsen

Dato : 26-09-02 18:31

Tak for henvisningen. Det vil vi prøve.