amputering af ben
Fra : simon jensen

Dato : 24-09-02 18:46

Hej NG

En af mine kunder har fortalte mig at hendes søn´s hund skulle aflives fordi
den havde en dårlig pote der var sket et eller andet. Han fik fortalt at man
ikke må amputere poter her i danmark.Er det rigtigt er der nogen der kender
noget til det?
Jeg synes det ikke er ok, en hund kan sagtens leve med 3 ben og få et godt
liv.
Jeg så en hund i tv der kun havde 2 ben på samme side og den fungerede fint
den løb rundt hele tiden den fandt bare ud af den skulle læne sig op af ting
for ikke at falde.

Hilsen tina

Fra : Holm

Dato : 24-09-02 19:29

simon jensen <simon.leth.jensen@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d90a4c2$0$39028$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
fint
> den løb rundt hele tiden den fandt bare ud af den skulle læne sig op af

Man må godt amputere, så vidt jeg ved findes der ingen lov mod dette.
En hund kan også sagtens leve sådan , og kan gå fint på tre ben...ingen
problemer i det , ud over at den kan komme til at blive øm andre steder i
kroppen pga. stillingen.

Men , hvad er det præcis hunden fejler i poten ?
Hvis det f.eks er cancer , ville sygdommen måske alligevel spredes , og
derfor vil en aflivning være mere human.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad problemet egentlig er ...ellers er det
jo svært at sige noget om !

Mange hilsener Holm

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-09-02 16:08

I en gammel bog har jeg læst at man på Færøerne brugte at binde
hundenes ene forpote fast til halsbåndet, så de kun kunne løbe på 3
ben. Det var for at undgå at hundene jagtede får, står der. Denne
praksis skulle være brugt endnu i nyere tid, og bruges måske stadig
nogen steder. Den skulle ikke have voldt hundene større problemer end
at de altså ikke kune følge med fårene. Hvis dyrlægen ikke må, så må
han ikke, men prøv evt. en anden dyrlæge, det er ikke alle der er lige
nøjeregnende på det punkt.
Der var et lignende tilfælde blandt mine "hundebekendte" med en
mikrochip der var ved at sætte sig mellem to halsvirvler. Den "måtte"
dyrlægen ikke fjerne, men en anden dyrlæge der ikke var æresmedlem af
dyrlægeforeningen gjorde det altså. Dyrlæger har det med at få folk
til at tro at de er "Gud", og at ingen andre dur. Prøv en anden
dyrlæge, det kan sommetider være en fordel.

Hilsen kim