Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vedr. Medion kameraet fra ALDI... 4,1 Mega~
Fra : K. Roed

Dato : 24-09-02 17:57

   Hej Alle, der er ejere, og eventuelt kritikere af
   det af Aldi's tilbudte digitalkamera.
   Efter udpakning, og diverse test's-picture's
   fandt jeg det rimelig til prisen,- så helt ærligt,
   Jeg kan ikke forstå al den muggen i hjørnerne
   af de brugere, der måtte betragte det som
   "Et dårligt kamera" !!!
   For mig,- er det et pragtfuldt "kamera #2"
   da jeg til købet af Medion kun's kørte analogt.
   Skulle der være noget at udsætte på denne
   "Pakkeløsning" skulle det være brugsforvirringen
   Sekundært en meget dårlig blitz,- hvor man på kameraet
   ikke kunne give sig en enkelt strøtanke om at lave en
   "Hot-Shoe" til en extern blitz. (benytter selv Cannon
   speedlite 550 ex til dagligdags opgaver), dog ville denne
   sag nok være lidt for tung at knalde oven på Medion'en...

   Skulle du være interesseret i en "rigtig" manual til dit
   Medion kamera (på engelsk) i stedet for den rimelig
   mangelfulde Danske,- prøv da at klikke din ind på
   følgende site:
   http://www.skanhex.com.tw/e_sx410z.html
   Og du vil da få en del mere at vide om kameraet
   i sin helhed...

   Der kan du downloade en "rigtig" manual.

   NB.: Kameraet hedder oprindeligt Skanhex SX410z
   og er af uvisse årsager efter ankomsten til Europa
   omdøbt til Medion !!!...

   Venligst Kim Roed.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-09-02 18:22

"K. Roed" <kro@pc.dk> skrev i en meddelelse

> For mig,- er det et pragtfuldt "kamera #2"
> da jeg til købet af Medion kun's kørte analogt.
> Skulle der være noget at udsætte på

Er der ikke noget med at det kun kan "gå" op til 100 ISO ? Hvordan er det i
under dårlige lysforhold, fx gråvejr, det er ikke altid flashen er
anvendelig/ønskes brugt.

Fra : K. Roed

Dato : 24-09-02 19:21

On Tue, 24 Sep 2002 19:22:29 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.TA.VÆK.rasmussen@os.dk> wrote:

>Er der ikke noget med at det kun kan "gå" op til 100 ISO ? Hvordan er det i
>under dårlige lysforhold, fx gråvejr, det er ikke altid flashen er
>anvendelig/ønskes brugt.

J.M.Rasmussen.
Du har fuldstændig ret i, at Medion's I.S.O er 100 (ledetal)
Derfor giver det ville begrænsninger i selve motivopbygningen...
Du kan godt glemme alt om motorsport på en grå efterårsdag,
endsige at med den indbyggede flash at få hele "den pukkelryggede
familie" med uden at dine gengivelser bliver mørke i kanterne.
Du kan med held investere i et kamerastativ og bede alle om at
stå så stille som de var begravet i cement og derefter trykke på
selvudløseren,- det kræver så,- at du har en eller 2 externe
lyskilder.
Det kan være "Dagslyspærer á 60 watt" ell. andet du har for hånden.
På en almindelig solrig dag er der ikke meget at tænke på,- blot
at man stadig skal ihukomme, at 100 I.S.O. ikke er meget selv om solen
skinner nok så meget,- resultatet kan nemt blive sløret hvis man
tager et foto af f.eks. et træ hvis grene og blade ruskes op af
vinden.

Jeg ved, det kan være surt, at komme hjem og opdage at ens billeder
er blevet uklare efter de er blevet overført til skærmen, selv tager
jeg altid et par stykker af samme motiv idet kameraet stadig er nyt
for mig. Prøv det selv !!! (hvis du ikke allerede har gjort det ?)

Skal vi til at tale om variabel I.S.O. kommer prisen jo lige i
øjeblikket til at ti-dobles (hermed tænker jeg på Canon's nye D-60
med tilhørende optik.
   Såøehh,- alt ialt ... no problemos med "Medion" et
skønt startkamera der kan være med til at afgøre om man vil ride med
på den digitale bølge eller ej.

PS: Du skrev ikke om du selv var ejer af dette kamera eller
mulig køber,- hvis du har købt et vil jeg da være glad om du ville
give en vurdering af køb/kvalitet/pris-forholdet ?.

Venligst K. Roed

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-09-02 20:51

"K. Roed" wrote:

> PS: Du skrev ikke om du selv var ejer af dette kamera eller
> mulig køber,- hvis du har købt et vil jeg da være glad om du ville
> give en vurdering af køb/kvalitet/pris-forholdet ?.

Jeg har heller ikke et Medion digicam, men jeg har fotograferet
digitalt i syv og halv år, og mit første digicam som var Canon's
dyreste topmodel, og som dengang kunne tænde julelys i øjene på
alle legedrengene, når ikke dit Medion til sokkeholderne.

Man får som regel kun får hvad man betaler for, men hvis Medion kameraet
opfylder dine behov, så er det ganske givet et udmærket køb.

Og hvis du på et tidspunkt synes, at Medion kameraets begrænsninger
bliver generende, så kan du jo overveje at udskifte det med et dyrere digicam.

Som et PS: vil jeg dom lige oplyse dig, at de fleste digicams i
prislejet over 5.000 kr har variabel ISO, mine to digicam's har h.h.v.
100 - 200 - 400 og 200 - 400 - 800 ASA som valgmulighedder.

Fra : J.M.Rasmussen

Dato : 25-09-02 06:21

> [...]

> mulig køber,- hvis du har købt et vil jeg da være glad om du ville
> give en vurdering af køb/kvalitet/pris-forholdet ?.

Jeg kikker kun på markedet, lige nu overvejer jeg at give tæt på det dobb.
for et Olympus 7(x)0 hvor der helt sikkert ikke er lign. begrænsninger. De
kan jo oxo købes på "nettet" .

Fra : Efre

Dato : 25-09-02 08:29

Hej gruppen
det hedder også Minolta dimage 2330 dog kun med 2,1 m pixel ?????????? tjæk
dette link

http://www2.minolta.com/dp/d2330z/overview/index.html

Esben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-10-02 12:35

"Efre" <efre@has.dk> wrote in message
> Hej gruppen
> det hedder også Minolta dimage 2330 dog kun med 2,1 m pixel ??????????
> [...]

http://www.skanhex.com.tw/j_sx410z.html

Ja, det er da utroligt. Ville dem som rakkede Medion ned også rakke Minolta
ned ?

--
mvh/regards

Christian

Fra : Dansk

Dato : 07-10-02 16:15

Det ligner sørme godt nok, Har selv et medion og er da tilfreds med det, men
jeg er jo også nybegynder i digitalfoto.

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3da1717e$0$84317$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Lars-Peder Nyrup Bøg~

Dato : 07-10-02 21:52

Hej Christian!
Det var dog utroligt morsomt, at du lige akurat kommer med dette indlæg,
just som jeg skulle til at poste en artikel om samme observation!!!!! - Jeg
havde lånt en stak gamle "FOTO" (svensk tidsskrift) fra sidste år og da jeg
bladrede dem igennem faldt mit øje på en anonce med Minolta Dimage 2330 -
"HVA'!!!!" tængte jeg!!!!! Gik på nettet og søgte på Minolta'en. - Jo,
sandelig om ikke også billedet af kameraets bagside ligner
"vores" Medion kamera!!!...Såå...
Mon en Toyota er en Toyota eller er Mondeo'en lavet hos VW????! ...
Jeg er ikke sikker på vi kan regne med ret meget mere... alle mulige
fabrikater og firmaer
udliciterer opgaver i vest... men mest i øst(en)!... men der stiger jo som
bekendt også solen op!
Medion... hmm... Minolta... Jenoptik... B&O ???...!

med venlig hilsen,
Lars-Peder.

Christian B. Andresen <mailto:username@domain.country> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3da1717e$0$84317$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : jo

Dato : 08-10-02 13:48

"Lars-Peder Nyrup Bøgh" <nyrup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bekendt også solen op!
> Medion... hmm... Minolta... Jenoptik... B&O ???...!

Sådan er globaliseringen. F.eks er der måske 2-4 producenter af
videooptagere så om der står
sony JVC eller andet så er indmaden stort set det samme. Det samme gjælder
vakemaskiner
(ubs off topic) her er det gorenje der storet set laver det hele. ;=)
jesper

Fra : Niklas

Dato : 08-10-02 14:52

> [...]
>
> http://www.skanhex.com.tw/j_sx410z.html
>
> Ja, det er da utroligt. Ville dem som rakkede Medion ned også rakke Minolta

Da Minolta 2330 blev solgt på nogle markeder
havde det en anden linse og postprocessing end Medion.
De kan ikke sammenlignes.
Med mindre at du synes at det er ok at sammenligne
f.eks. Lancia og SAAB med Polski FIAT fordi
Polski FIAT har licensfremstillet FIAT og FIAT har
sambygget en bil med Lancia, Alfa og SAAB.

Well.......?

Niklas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-10-02 14:57

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> f.eks. Lancia og SAAB med Polski FIAT fordi
> Polski FIAT har licensfremstillet FIAT og FIAT har
> sambygget en bil med Lancia, Alfa og SAAB.

Jeg tror 100 % på dig, med hvor ved du det fra ?

--
mvh/regards

Christian

Fra : Niklas

Dato : 08-10-02 15:02

> "Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> wrote in message

> Jeg tror 100 % på dig, med hvor ved du det fra ?
>

> --
> mvh/regards
>
> Christian

Jeg kører selv FIAT

Niklas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-10-02 15:04

> Jeg kører selv FIAT

Nu var det mest det med Medion kontra Minolta jeg fiksede efter

--
mvh/regards

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-10-02 15:13

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message

> "Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> wrote in message

> Nu var det mest det med Medion kontra Minolta jeg fiksede efter

Fiskede !!!

--
mvh/regards

Christian

Fra : Niklas

Dato : 08-10-02 15:34

> "Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message

> [...]

Det er muligt at finde detaljerede data om Minoltas linse
men hverken Jenoptik, Skanhex eller Medion vil frigive
detaljer om deres respektive linser.

Så min viden er _kun_ baseret på selvsyn.

Hvis du ved selvsyn eller kontakt til fabrikkerne kan få
behørig dokumentation for at linserne svarer nøje til flg.:

"9 elements in 6 groups
(including 3 elements with 3 aspherical surfaces)
8 to 24 mm (equivalent to 38 to 114 mm in 35 mm format)
f/3.4-f/3.6"

så bider jeg min påstand i mig igen.

Alt andet lige, så blev Minoltaen jo produceret første gang for år tilbage.
Og udviklingen på digitalkameramarkedet går temmelig hurtig.
Så i dag ville det være som at købe en licensfremstillet SAAB 99
hvis vi skal bevare den automobile metafor.

Niklas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-10-02 15:57

> Det er muligt at finde detaljerede data om Minoltas linse
> men hverken Jenoptik, Skanhex eller Medion vil frigive
> detaljer om deres respektive linser.

Ifølge enten reklamen fra Føtex eller Aldi var det Richo linser og Sony CCD
i Medion kameraet.

> [...]
> Så i dag ville det være som at købe en licensfremstillet SAAB 99
> hvis vi skal bevare den automobile metafor.

Det er måske rigtigt, men man køber den jo så også til en FIAT's pris,
desuden er den med 2.0 liters (4 Mill pixel)

--
mvh/regards

Christian

Fra : Lars-Peder Nyrup Bøg~

Dato : 08-10-02 17:14

Jeg er nu mildest talt lidt skeptisk over for at Minoltaen skulle ha' en
anden linse end Medion/Jenoptik/Skanhex og hvad den nu ellers hedder - kært
barn har som bekendt mange navne!...
Når jeg ser i de tekniske data over mit Medion kamera og sammenligner, ja så
ligner det til forveksling Minoltas Dimage 2330!.. altså bortset fra at
Medion har 4Mpixels. -
Zoomområdet er det samme. Største blændeåbning er det samme. Antallet af
linser og grupper er det samme!... Hvis det er en tilfældighed, så er det
yderst mystisk at kameraet skulle adskilde sig på det punkt og ikke på
andre - f.eks. det ydre design, som dog er noget af det mest simple at ændre
på! -
Men spørgsmålet er så om linsen er god nok til at give fuldt udbytte af
4MP! - Det skal jeg ikke påstå eller afgøre. Men der kommer pris og kvalitet
jo også ind i billedet igen. Jeg tror IKKE at Medion er dårligere end et
tilsvarende prissat kamera med en 3-4 MP!!! Jeg har været ret godt tilfreds
med skarpheden. Specielt er jeg forbavset over skarpheden ved næroptagelser.
Jeg synes bestemt også randskarpheden er god og fortegningen er efter min
mening ikke ringere end ved så mange andre zoom optikker i
vidvinkelområdet. - Jeg har ikke måleudstyr, men hvor mange har pillet
optikken af og målt på den, som man kan ved en SLR optik?! -

mvh,
Lars-Peder.

Fra : Jesper Sloth

Dato : 08-10-02 17:37

> [...]
> vidvinkelområdet. - Jeg har ikke måleudstyr, men hvor mange har pillet
> optikken af og målt på den, som man kan ved en SLR optik?! -

Hej

Er der ikke nogen der kan smide et par eksempler på billeder taget med
Medion kameraet, som man kunne se lidt på se kan vi ligesom måske bedre se
hvad det kan?! eller hva'?

Mvh

Jesper

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-10-02 20:56

"Jesper Sloth" <jesper.sloth@mail1.snydt.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Er der ikke nogen der kan smide et par eksempler på billeder taget med
> Medion kameraet, som man kunne se lidt på se kan vi ligesom måske bedre se
> hvad det kan?! eller hva'?

Jeg har smidt 3 billeder i dk.binaer
De er taget i mellemste opløsning og finhed. Så det kunne nok være bedre.
Derudover er jeg ikke fotograf, så det er ganske ordinære familiebilleder.
Men hvis man vil dissekere dem, er man da velkommen.
Emnet er medionbilleder.

Kurt

Fra : Jesper Sloth

Dato : 09-10-02 15:06

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> Derudover er jeg ikke fotograf, så det er ganske ordinære familiebilleder.
> Men hvis man vil dissekere dem, er man da velkommen.

Hej Kurt

Jeg har store problemer med at læse billederne min fremviser tilter helt, er
der andre der har problemer eller er det bare mig??

Mvh

Jesper

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-10-02 19:49

> Hej Kurt
>
> Jeg har store problemer med at læse billederne min fremviser tilter helt,
er
> der andre der har problemer eller er det bare mig??

Jeg hentede dem lige tilbage, og jeg har ingen problemer med dem. Flere
fremvisere uden problemer. Så det problem kan jeg ikke få frem.
Hvis du er så ivrig efter at se dem kan jeg evt. prøve at sende dem
direkte til dig. Der er ca. 900 kb i alt.

Kurt

Fra : Jesper Sloth

Dato : 09-10-02 21:15

> [...]
> Hvis du er så ivrig efter at se dem kan jeg evt. prøve at sende dem
> direkte til dig. Der er ca. 900 kb i alt.

Hej igen

Jeg har løst problemet hentede dem med et program til binaergrupper, så var
der ingen problemer, det må være min OE 6,0.

Og de ser jo fine ud efter min smag, så hvad er problemet med dette kamera?

Mvh

Jesper

Fra : Lars-Peder Nyrup Bøg~

Dato : 09-10-02 23:34

Gode billeder! - Tak for dem! - Viser jo netop at der kan tages gode og
skarpe billeder med kameraet! - Sød datter du har!
mvh,
Lars-Peder.

Kurt B. Andersen <kurt@portalen.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3da33847$0$51521$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-10-02 21:32

> Gode billeder! - Tak for dem! - Viser jo netop at der kan tages gode og
> skarpe billeder med kameraet! - Sød datter du har!
> mvh,
> Lars-Peder.

Barnebarn! Ellers tak for at du gad kigge på dem.

Kurt

Fra : Lotte M

Dato : 08-10-02 18:27

> [...]

> 4MP! - Det skal jeg ikke påstå eller afgøre. Men der kommer pris og kvalitet

For nylig købte en af mine bekendte et Medion i Føtex. Han var utilfreds
med kameraets ydelse og bad mig kigge på det.

Vi lavede en serie testskud, med Medionen, et Olympus 2500L og et
Sony 707. Medionen var som forventet lysår fra Sonyen. Ved
sammenligningen mellem Medion og Olympus var Olympusen _klart_
bedre, selv om opløsningen kun er 2.5MP. Min bekendte returnerede
Medionen, læste diverse tests af kameraer og købte derefter et brugt
digitalkamera i samme prisklasse som Medionen.

Vi fik klemt et par rimelige billeder ud af Medionen, men hovedparten
af optagelserne var uldne, eller decideret uskarpe og farverne var
grumsede. I mine øjne er kameraet ikke pengene værd, for en høj
opløsning er værdiløs, hvis optagelsen iøvrigt har en tvivlsom kvalitet.

Desværre har jeg fået slettet testbillederne....
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Lars-Peder Nyrup Bøg~

Dato : 09-10-02 22:48

Lotte M <lotte_m@mail.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3da31568$0$11430$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
>
> Vi lavede en serie testskud, med Medionen, et Olympus 2500L og et
> Sony 707. Medionen var som forventet lysår fra Sonyen.

Jeg tvivler ikke på at Sony-kameraet til ca. 12.000 kr er bedre end Medion
til ca. 3500 kr!!!... Det manglede bare!! - Hvor mange mennesker har i
tidligere tider villet ofre de summer på et kamera! Kun egentlige
entusiaster! -Men henvender Medion sig igrunden til entusiaster "oder
Liebhaber kunden"; vil disse mennesker overhovedet overveje at købe et
digitalkamera i Aldi! - Mit Medion er købt som endnu et skridt på vejen. Jeg
håber at en dag vil Nikon kunne sælge et digitalt SLR hus til mig til
overkommelige penge... Så håber jeg også at det "tager" de gode skarpe
AI-linser jeg har samlet mig!... Hmmm... desværre mindre sandsynligt hvad
lysmåling angår....

> [...]
> grumsede. I mine øjne er kameraet ikke pengene værd, for en høj
> opløsning er værdiløs, hvis optagelsen iøvrigt har en tvivlsom kvalitet.

Jeg er helt og aldeles uenig med dig! - Det kommer an på lysforholdene! -
Desværre har man ikke mulighed for at stille blænden manuelt og så bruge et
stativ! - De fleste optikker har brug for nedblænding i større eller mindre
grad og der adskilder Medion kameraet sig ikke. - Kontrastrige motiver med
ordentlig lys bliver mere skarpe end kontrastsvage med svagere lys. - Medion
kameraet har f.eks. flere blænder at vælge imellem (4) end Nikon Coolpix 880
(2). (Et forhold som FOTO kritiserer i sin anmeldelse af Nikon kameraet.)
Det gør at Medion tidligere kan blænde ned ved øget lysmængde end f.eks.
Nikon. - Farverne er efter min mening på ingen måde grumsede!!! -
En ting der måske kan spille ind på skarpheden er hvor meget
softwaren/firmwaren i kameraet efterbehandler billedet! - Man kan f.eks.
stille Medion kameraet til en større kontrast/skarphed, end den står på i
udgangsstillingen. - Det samme kan man vel på de fleste andre kameraer. Men
der er jo ingen der ved hvor meget de hver især skærper billedet
elektronisk!
Som sagt før - jeg tvivler ikke på at pris og kvalitet hænger sammen, men
Medion kameraet er ikke elendigt eller ubrugeligt. Jeg synes at pris og
kvalitet hænger udmærket sammen. Vil man være sikker på super kvalitet og
vil ofre pengene på det, så køber man selvflg. et dyrt kamera af et kendt
mærke... og kan så se på at om et par år kan man få den dobbelte kvalitet
til den halve pris!!... Hurra for vores fagre nye verden!...
Eller måske man skulle overveje at gå over til at fotografere med mellem-
eller storformatkameraer!!...

mvh,
Lars-Peder.

Fra : Lotte M

Dato : 10-10-02 16:55

> Jeg tvivler ikke på at Sony-kameraet til ca. 12.000 kr er bedre end Medion
> til ca. 3500 kr!!!... Det manglede bare!! -

Nemlig, men alligevel interessant at se, hvor stor forskellen kunne være
på 2 kameraer med høj opløsning. I forhold til specifikationerne burde
Medion - alt andet lige - være tættere på sony'en end Olympus'en.

Pointen var, at det 3 år gamle Olympys med 2.5MP leverede bedre
billeder end Medion, hvorfor det i mine øjne ville være et bedre køb, at
investere i et brugt digitalkamera end et Medion.

> Men henvender Medion sig igrunden til entusiaster

Næppe, men selv nybegyndere vil angiveligt foretrække et skarpt og
veleksponeret billede. De kameraer de ivrige fotografer gav 10000 kr for,
for få år siden, og nu begynder at udskifte, er værd at overveje som
alternativ til et Medion.

Det kommer an på lysforholdene! -

Ja da, men der var ikke tale om optagelser ved marginale lysforhold.
Det var optagelser, som familiefotografen typisk vil tage, snapshots,
udenfor i dagslys og indenfor med flash.

> Som sagt før - jeg tvivler ikke på at pris og kvalitet hænger sammen, men
> Medion kameraet er ikke elendigt eller ubrugeligt.

Min bekendte, der bestemt ikke er en erfaren fotograf, var ikke tilfreds
og det jeg så, vil jeg kalde for ringe - også til prisen.

> Eller måske man skulle overveje at gå over til at fotografere med mellem-
> eller storformatkameraer!!...

Nu er den type kameraer ikke just velegnede til spontane optagelser.
Værktøjet og opgaven skal passe sammen.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk