|
| Akkordspørgsmål Fra : Robert Piil |
Dato : 24-09-02 15:18 |
|
Hvilke toner er der med i en Eb4/6? Er det bare Eb,G,A,Bb og C eller
udelader man nogle af tonerne? Der må være en anden måde at notere den
på.
--
Robert Piil
http://piil.org
| |
Morten Bock Sørensen (24-09-2002)
| Kommentar Fra : Morten Bock Sørensen |
Dato : 24-09-02 15:42 |
|
"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message
news:jos0pusk6glln4bsjkrm8bh0kb068k84m0@4ax.com...
> Hvilke toner er der med i en Eb4/6? Er det bare Eb,G,A,Bb og C eller
> udelader man nogle af tonerne? Der må være en anden måde at notere den
> på.
Det er et eller andet med kvart-sekst forudhold....kan ikke lige huske
det...
/Morten
| |
Sune Mika Salminen (24-09-2002)
| Kommentar Fra : Sune Mika Salminen |
Dato : 24-09-02 18:47 |
|
Robert Piil wrote:
> Hvilke toner er der med i en Eb4/6? Er det bare Eb,G,A,Bb og C eller
> udelader man nogle af tonerne? Der må være en anden måde at notere den
> på.
Hvis du mener Eb6 sus4, så svarer det til Ab dur med Eb i bassen.
-Sune
| |
Morten Bock Sørensen (24-09-2002)
| Kommentar Fra : Morten Bock Sørensen |
Dato : 24-09-02 22:46 |
|
"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> wrote in message
news:amq80b$jmd$1@news.cybercity.dk...
> Robert Piil wrote:
> > Hvilke toner er der med i en Eb4/6? Er det bare Eb,G,A,Bb og C eller
> > udelader man nogle af tonerne? Der må være en anden måde at notere den
> > på.
>
> Hvis du mener Eb6 sus4, så svarer det til Ab dur med Eb i bassen.
>
> -Sune
Jeg tror han mener den akkord, hvor 4 og 6 står oven over hinanden. Det
betyder noget med et kvart/sekst forhold, men jeg kan ikke huske hvordan den
vender....
| |
Sune Mika Salminen (24-09-2002)
| Kommentar Fra : Sune Mika Salminen |
Dato : 24-09-02 22:51 |
|
Morten Bock Sørensen" <news"NOSPAM wrote:
> "Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> wrote in message
> news:amq80b$jmd$1@news.cybercity.dk...
>> Robert Piil wrote:
>>> Hvilke toner er der med i en Eb4/6? Er det bare Eb,G,A,Bb og C eller
>>> udelader man nogle af tonerne? Der må være en anden måde at notere
>>> den på.
>>
>> Hvis du mener Eb6 sus4, så svarer det til Ab dur med Eb i bassen.
>>
>> -Sune
>
> Jeg tror han mener den akkord, hvor 4 og 6 står oven over hinanden.
> Det betyder noget med et kvart/sekst forhold, men jeg kan ikke huske
> hvordan den vender....
Bare det ikke er en tritonussubstitutsvariantakkord, for så er jeg sgu
stået af...
-Sune
| |
Olsen (24-09-2002)
| Kommentar Fra : Olsen |
Dato : 24-09-02 23:04 |
|
> "Sune Mika Salminen" >>
> Hvilke toner er der med i en Eb4/6? Er det bare Eb,G,A,Bb og C eller
> udelader man nogle af tonerne? Der må være en anden måde at notere
> den på.
Nu er jeg ikke klar over om det er et guitargreb der er tale om, men hvis
det skal tolkes som en kvart-seks-akkord (jeg har aldrig set det noteret på
den måde) menes der en Eb dur med et Bb i bassen (nederst). Ofte bliver
denne akkord efterfulgt af Bb for til slut at anslå en alm. Eb for at få
opløst spændingen. Det kaldes også et kvart-seks-forudhold som du kan høre
flere steder i slutningen af mange danske sange, læs: Weyse m.fl..
--
Hilsen fra Olsen
snip@post8.tele.dk
| |
Olsen (24-09-2002)
| Kommentar Fra : Olsen |
Dato : 24-09-02 23:07 |
|
Olsen wrote:
> hvis det skal tolkes som en kvart-seks-akkord
Øh, det hedder vist en kvart-sekst akkord!
--
Hilsen fra Olsen
snip@post8.tele.dk
| |
Sune Mika Salminen (24-09-2002)
| Kommentar Fra : Sune Mika Salminen |
Dato : 24-09-02 23:19 |
|
Olsen wrote:
>> "Sune Mika Salminen" >>
>> Hvilke toner er der med i en Eb4/6? Er det bare Eb,G,A,Bb og C eller
>> udelader man nogle af tonerne? Der må være en anden måde at notere
>> den på.
>
> Nu er jeg ikke klar over om det er et guitargreb der er tale om, men
> hvis det skal tolkes som en kvart-seks-akkord (jeg har aldrig set det
> noteret på den måde) menes der en Eb dur med et Bb i bassen
> (nederst). Ofte bliver denne akkord efterfulgt af Bb for til slut at
> anslå en alm. Eb for at få opløst spændingen. Det kaldes også et
> kvart-seks-forudhold som du kan høre flere steder i slutningen af
> mange danske sange, læs: Weyse m.fl..
Vil det sige, at mit eksempel var en Ab kvart-sekst akkord?
-Sune
| |
Olsen (24-09-2002)
| Kommentar Fra : Olsen |
Dato : 24-09-02 23:16 |
|
Sune Mika Salminen wrote:
> Vil det sige, at mit eksempel var en Ab kvart-sekst akkord?
Øh, "Eb,G,A,Bb og C " giver ikke nogen mening.
En Ab kvart-sekst akkord vil være en Ab (as-c-es) med en es-tone i bassen.
--
Hilsen fra Olsen
snipNOSPAM@post8.tele.dk
| |
Sune Mika Salminen (24-09-2002)
| Kommentar Fra : Sune Mika Salminen |
Dato : 24-09-02 23:35 |
|
Olsen wrote:
> Sune Mika Salminen wrote:
>> Vil det sige, at mit eksempel var en Ab kvart-sekst akkord?
>
> Øh, "Eb,G,A,Bb og C " giver ikke nogen mening.
Det var ikke mig
> En Ab kvart-sekst akkord vil være en Ab (as-c-es) med en es-tone i
> bassen.
Jamen, det var jo det jeg sagde. Tak, Olsen
-Sune
| |
Robert Piil (25-09-2002)
| Kommentar Fra : Robert Piil |
Dato : 25-09-02 00:56 |
|
On Wed, 25 Sep 2002 00:16:27 +0200, "Olsen" <snipNOSPAM@post8.tele.dk>
wrote:
>Øh, "Eb,G,A,Bb og C " giver ikke nogen mening.
Nope, det var også forkert. Jeg mente en Eb,G,G#(sus4'eren),Bb og
C(sekseren).
--
Robert Piil
http://piil.org
| |
Robert Piil (25-09-2002)
| Kommentar Fra : Robert Piil |
Dato : 25-09-02 00:20 |
|
On Wed, 25 Sep 2002 00:03:56 +0200, "Olsen" <snip@post8.tele.dk>
wrote:
>Nu er jeg ikke klar over om det er et guitargreb der er tale om, men hvis
>det skal tolkes som en kvart-seks-akkord (jeg har aldrig set det noteret på
>den måde) menes der en Eb dur med et Bb i bassen (nederst). Ofte bliver
>denne akkord efterfulgt af Bb for til slut at anslå en alm. Eb for at få
>opløst spændingen. Det kaldes også et kvart-seks-forudhold som du kan høre
>flere steder i slutningen af mange danske sange, læs: Weyse m.fl..
Det er ikke et guitargreb. Den er noteret af en pianist jeg spiller
med, og han bruger til tider en noget speciel notation. bevæger mig
til daglig kun rundt på fire strenge, og oftest kun en ad gangen.
Akkorden er fra et Chris Mihn Doky-plade, der hedder Listen up,
nummeret er Eternally. Jeg har scannet hans notation ind, den ligger
her:
http://piil.org/eternally.jpg
Jeg kunne selvfølgelig spørge ham, men jeg ser ham ikke før om en uge,
og jeg kan ikke høre det ordentligt på pladen. Det gør det
selvfølgelig ikke nemmere at mit klaver stemmer[1] 3/4-tone under.
[1] "stemmer" er måske at tage munden for fuld, men klaverstemmeren er
bestilt.
--
Robert Piil
http://piil.org
| |
Robert Piil (25-09-2002)
| Kommentar Fra : Robert Piil |
Dato : 25-09-02 00:33 |
| | |
Robert Piil (25-09-2002)
| Kommentar Fra : Robert Piil |
Dato : 25-09-02 00:52 |
|
On Wed, 25 Sep 2002 00:03:56 +0200, "Olsen" <snip@post8.tele.dk>
wrote:
>Nu er jeg ikke klar over om det er et guitargreb der er tale om, men hvis
>det skal tolkes som en kvart-seks-akkord (jeg har aldrig set det noteret på
>den måde) menes der en Eb dur med et Bb i bassen (nederst). Ofte bliver
>denne akkord efterfulgt af Bb for til slut at anslå en alm. Eb for at få
>opløst spændingen. Det kaldes også et kvart-seks-forudhold som du kan høre
>flere steder i slutningen af mange danske sange, læs: Weyse m.fl..
Det er ikke et guitargreb. Den er noteret af en pianist jeg spiller
med, og han bruger til tider en noget speciel notation. Jeg bevæger
mig til daglig kun rundt på fire strenge, og oftest kun en ad gangen.
Jeg er bestemt ikke den store pianist. Akkorden er fra et Chris Mihn
Doky-plade, der hedder Listen up, nummeret er Eternally. Jeg har
scannet hans notation ind, den ligger her:
http://piil.org/eternally.gif
Jeg kunne selvfølgelig spørge ham, men jeg ser ham ikke før om en uge,
og jeg kan ikke høre det ordentligt på pladen. Det gør det
selvfølgelig ikke nemmere at mit klaver stemmer[1] knapt en halv tone
under.
[1] "stemmer" er måske også at tage munden for fuld, men
klaverstemmeren er bestilt.
--
Robert Piil
http://piil.org
| |
Robert Piil (25-09-2002)
| Kommentar Fra : Robert Piil |
Dato : 25-09-02 00:53 |
|
On Tue, 24 Sep 2002 19:47:05 +0200, "Sune Mika Salminen"
<not_real@fakeantispamemail.dk> wrote:
>Hvis du mener Eb6 sus4, så svarer det til Ab dur med Eb i bassen.
Det var også sådan noget jeg selv tænkte, men det lyder galt.
--
Robert Piil
http://piil.org
| |
Fam. Jensen (25-09-2002)
| Kommentar Fra : Fam. Jensen |
Dato : 25-09-02 13:01 |
|
Hej Robert Piil og andre...
Hvis der skrives Eb 4/6 så er der tale om Eb i 2. omvending - altså et
kvart-sekst forhold. Dette er tydeligvis nedskrevet af pianisten for at få
den rigtige klangfarve (kunne være en omvending som for meloditonen øverst
og der derved bliver lavet blokakkorder)
EN FORKLARING:
Eb - grundform: Eb, G, Hb
Eb - 1. omv /sekstforhold: G, Hb, Eb
Eb - 2. omv /kvart-sekstforhold: Hb, Eb, G <-- DET ER DEN HER!!!
Den notationsmåde er dog ikk almindelig og bruges normalt kun ved analyse
(fx trinanalyse med tonika, subdominant, dominant osv.
Det mest utænkelig ville være, at der her er tale om en Eb med tilføjet 4.
og 6. tone, da der så bliver skabt en akkort med 3 sekondintervaller....OG
DET LYDER GRIMT!!!!
Håber du kan bruge det.
KORT SVAR PÅ DIT SPØRGSMÅL:
TONERNE: Hb, Eb, G
------->
Holger Jensen aka. [ReGloH] - http://regloh.h4f.dk/
E-mail: kapelmester@mail.tdcadsl.dk / phone: (+45) 2890 1566
ICQ: 94405832
----------------------------------------------------------------------------
-------------------
"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:jos0pusk6glln4bsjkrm8bh0kb068k84m0@4ax.com...
> Hvilke toner er der med i en Eb4/6? Er det bare Eb,G,A,Bb og C eller
> udelader man nogle af tonerne? Der må være en anden måde at notere den
> på.
>
>
> --
> Robert Piil
> http://piil.org
| |
Olsen (25-09-2002)
| Kommentar Fra : Olsen |
Dato : 25-09-02 15:13 |
|
"Fam. Jensen" <hjl@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d91a595$0$62695$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Eb - 2. omv /kvart-sekstforhold: Hb, Eb, G <-- DET ER DEN HER!!!
Dog har din lærer i en af takterne skrevet et "alm." kvart-sekst forudhold:
Eb/Bb - Bb7.
Til Fam. Jensen:
Jeg har aldrig før set Bb skrevet som Hb.
Er det blevet moderne?
Olsen
| |
Fam. Jensen (25-09-2002)
| Kommentar Fra : Fam. Jensen |
Dato : 25-09-02 15:55 |
|
Kære Olsen.
Da vi jo befinder os i Danmark (går jeg da ud fra) betegner man den hele
tone efter A som H (man bruger i Danmark den tyske nodenotation), går man da
en halv ned hedder det Hb (Hes). Bb bruges kun til at betegne akkorden
bestående af Hb, D, F. Der er altså ikke tale om mode men om korrekt
notation; jeg skal da ikke forhindre dig i at kalde H for B....det er jo
også lettere når du kæmper dig gennem alfabetet....A, B, C, D....osv.
Hvad mener du egentlig med:
> Dog har din lærer i en af takterne skrevet et "alm." kvart-sekst
forudhold:
> Eb/Bb - Bb7.
Du skriver da forhåbentlig ikke, at vores 4/6 er = Bb7? Der er jo bare tale
om en omvending hvor bastonen stadig skal være Eb.
------>
Holger Jensen aka. [ReGloH] - http://regloh.h4f.dk/
E-mail: kapelmester@mail.tdcadsl.dk / phone: (+45) 2890 1566
ICQ: 94405832
IKKE SÅ MEGET PJAT - BARE LØSNINGEN!
----- Original Message -----
From: "Olsen" <snipNOSPAM@post8.tele.dk>
Newsgroups: dk.kultur.musik
Sent: Wednesday, September 25, 2002 4:12 PM
Subject: Re: Akkordspørgsmål
>
> "Fam. Jensen" <hjl@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d91a595$0$62695$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Eb - 2. omv /kvart-sekstforhold: Hb, Eb, G <-- DET ER DEN HER!!!
>
> Dog har din lærer i en af takterne skrevet et "alm." kvart-sekst
forudhold:
> Eb/Bb - Bb7.
>
> Til Fam. Jensen:
>
> Jeg har aldrig før set Bb skrevet som Hb.
> Er det blevet moderne?
>
> Olsen
>
>
| |
Olsen (26-09-2002)
| Kommentar Fra : Olsen |
Dato : 26-09-02 22:41 |
|
Fam. Jensen wrote:
> Kære Olsen.
> Da vi jo befinder os i Danmark (går jeg da ud fra)
Du behøver ikke at føre dig frem og være højrøvet,- jeg ved godt hvad vi
snakker om. Jeg påpeger blot , at betegnelsen Hb vist ikke er alment brugt.
Guitarister og keyboardfolk benævner den Bb. H benævner guitarister som B
(fra engelsk, hvis du kender det land), mens keyboardfolk normalt godt ved
hvad en H-akkord er.
> Du skriver da forhåbentlig ikke, at vores 4/6 er = Bb7? Der er jo
> bare tale om en omvending hvor bastonen stadig skal være Eb.
Nej, tag brillerne på og læs, at hans lærer i en af de første takter skriver
som jeg nævner. Jeg har gjort mig den ulejlighed at gennemse hans forlæg.
Det burde du måske også gøre inden du fører dig frem.
Olsen
| |
Robert Piil (27-09-2002)
| Kommentar Fra : Robert Piil |
Dato : 27-09-02 00:43 |
|
On Thu, 26 Sep 2002 23:40:49 +0200, "Olsen" <snipNOSPAM@post8.tele.dk>
wrote:
>Du behøver ikke at føre dig frem og være højrøvet,- jeg ved godt hvad vi
>snakker om. Jeg påpeger blot , at betegnelsen Hb vist ikke er alment brugt.
>Guitarister og keyboardfolk benævner den Bb. H benævner guitarister som B
>(fra engelsk, hvis du kender det land), mens keyboardfolk normalt godt ved
>hvad en H-akkord er.
Jeg forstår godt du følte dig en smule stødt over tonen i det første
indlæg. Ikke desto mindre er jeg jo glad nok for hjælpen. Mht.
benævnelser bliver de jo - i hvert fald af ikke skolede musikere -
brugt så meget i flæng, at man vel knapt kan tale om korrekt eller
ukorrekt.
>Nej, tag brillerne på og læs, at hans lærer i en af de første takter skriver
>som jeg nævner. Jeg har gjort mig den ulejlighed at gennemse hans forlæg.
>Det burde du måske også gøre inden du fører dig frem.
Nu falder du også i, og bruger en tone der ikke burde være nødvendig.
Desuden er det, altså ikke min lærer, men en pianist jeg spiller med.
Jeg var bare nysgerrig, og da jeg få et par år siden endelig har fået
et gammelt klaver (købt til min datter), har jeg endelig muligheden
for at rode bare en smule med akkorder. De er noget svære at spille på
bas, specielt hvis de har mere end fire toner.
--
Robert Piil
http://piil.org
| |
Fam. Jensen (27-09-2002)
| Kommentar Fra : Fam. Jensen |
Dato : 27-09-02 23:05 |
|
Og du kalder dig selv for musiker? Jeg er rystet!
Da jeg selv er både guitarist og pianist kender jeg godt betegnelserne, men
via mit musikstudie indsær man vigtigheden ved præcise begreber/betegnelser.
Jeg vil råde dig til at glemme janteloven lidt og desuden føre en ordentlig
tone på et ellers seriøst forum (her regner jeg også Åge med
Ærbødigst
Holger Jensen
"Olsen" <snipNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3d937f8f$0$32550$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Fam. Jensen wrote:
> > Kære Olsen.
> > Da vi jo befinder os i Danmark (går jeg da ud fra)
>
> Du behøver ikke at føre dig frem og være højrøvet,- jeg ved godt hvad vi
> snakker om. Jeg påpeger blot , at betegnelsen Hb vist ikke er alment
brugt.
> Guitarister og keyboardfolk benævner den Bb. H benævner guitarister som B
> (fra engelsk, hvis du kender det land), mens keyboardfolk normalt godt ved
> hvad en H-akkord er.
>
> > Du skriver da forhåbentlig ikke, at vores 4/6 er = Bb7? Der er jo
> > bare tale om en omvending hvor bastonen stadig skal være Eb.
>
> Nej, tag brillerne på og læs, at hans lærer i en af de første takter
skriver
> som jeg nævner. Jeg har gjort mig den ulejlighed at gennemse hans forlæg.
> Det burde du måske også gøre inden du fører dig frem.
>
> Olsen
>
>
>
| |
Olsen (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Olsen |
Dato : 28-09-02 20:53 |
|
"Fam. Jensen" <hjl@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d94d604$0$84687$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Og du kalder dig selv for musiker? Jeg er rystet!
> Da jeg selv er både guitarist og pianist kender jeg godt betegnelserne,
men
> via mit musikstudie indsær man vigtigheden ved præcise
begreber/betegnelser.
> Jeg vil råde dig til at glemme janteloven lidt og desuden føre en
ordentlig
> tone på et ellers seriøst forum (her regner jeg også Åge med
Føre sig frem i en ordentlig tone? Måske du skulle gennemlæse dit tidligere
indlæg. I det mindste har jeg argumenteret for mine påstande, - at du er af
en anden mening er ok, men jeg har i det midste talt pænt modsat dig. Der
er vist flere musikere der ville pakke sammen hvis det er de teoretiske
termer du fører dig frem med.
I øvrigt synes vi skal stoppe her. Vi når vist ikke videre.
Olsen
| |
Olsen (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Olsen |
Dato : 28-09-02 21:00 |
|
I øvrigt synes jeg - http://regloh.h4f.dk/ er latterlig.
Synes du selv det er sjovt at gøre grin med personer der besøger din side?
Hvis man klikker på "Diverse" får man at vide at man er en idiot!
Opfindsomt.
Så forstår jeg bedre dine tåbelige svar til denne gruppe.
| |
Fam. Jensen (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Fam. Jensen |
Dato : 28-09-02 22:47 |
|
Jamen tak for kritikken Olsen. Når man ikke har andet at genere kan man da
altid tage en persons hjemmeside...hvad med min postkasse, min blyant...kom
nu! JEG KAN TA' DET!!
Lige et sidste ord til dig: LÅK! OG SÅ SLUT PÅ DEN DISKUSSION!
Venlig hilsen
Holger.
FORDI LIVET ER FOR KORT TIL AT HØRE PÅ PJAT!
"Olsen" <snipNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3d960a1e$0$32515$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> I øvrigt synes jeg - http://regloh.h4f.dk/ er latterlig.
>
> Synes du selv det er sjovt at gøre grin med personer der besøger din side?
> Hvis man klikker på "Diverse" får man at vide at man er en idiot!
> Opfindsomt.
>
> Så forstår jeg bedre dine tåbelige svar til denne gruppe.
>
>
| |
Jørgen Hansen (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Jørgen Hansen |
Dato : 28-09-02 16:08 |
|
Olsen skrev:
> Jeg påpeger blot , at betegnelsen Hb vist ikke er
> alment brugt. Guitarister og keyboardfolk benævner den Bb. H benævner
> guitarister som B [...], mens keyboardfolk normalt godt ved hvad en
H-akkord er.
Jeg tror ikke at man skal have spillet noget instrument ret længe, før
man er klar over at der er to benævnelser for disse toner (tysk B/H,
engelsk Bb/B). Begge systemer er så udbredte at et af dem næppe vinder
over det andet de første mange, mange år. Jeg synes at man skal
respektere det og ikke promovere andre varianter som Hb/H, Bb/H eller
Bes/B.
--
Jørgen Hansen
| |
Horsevad (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Horsevad |
Dato : 28-09-02 15:14 |
|
Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote in message news:<jos0pusk6glln4bsjkrm8bh0kb068k84m0@4ax.com>...
> Hvilke toner er der med i en Eb4/6? Er det bare Eb,G,A,Bb og C eller
> udelader man nogle af tonerne? Der må være en anden måde at notere den
> på.
Det er et kvart-sekst forudhold bestående af Eb, Ab & C. Den akkord
leder over i en Eb-akkord (Eb, G, Bb) - der af navnet "forudhold"
Horsevad
| |
Robert Piil (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Robert Piil |
Dato : 28-09-02 16:28 |
|
On 28 Sep 2002 07:14:22 -0700, horsevad@yahoo.com (Horsevad) wrote:
>Det er et kvart-sekst forudhold bestående af Eb, Ab & C. Den akkord
>leder over i en Eb-akkord (Eb, G, Bb) - der af navnet "forudhold"
Tak. Så fik jeg det at lyde rigtigt.
--
Robert Piil
http://piil.org
| |
|
|