getch funktion
Fra : Søren Schimkat

Dato : 24-09-02 14:11

Hey

Har brug for en 'getch' lignende funktion - men jeg vil ikke bruge
'curses.h'. Nogen der har et tip?

-Søren

Fra : Leo Laursen

Dato : 24-09-02 15:05

Søren Schimkat <schimkat@musik.auc.dk>:

> Har brug for en 'getch' lignende funktion - men jeg vil ikke bruge
> 'curses.h'. Nogen der har et tip?

Kan du ikke bruge getchar fra "stdio.h"

int getchar(void);

Returværdien svarer til en unsigned char; men cast'et til int for at
kunne returnere EOF. (-1 tror jeg)

Leo
--
gleemites, n.:
   Petrified deposits of toothpaste found in sinks.

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 24-09-02 17:59

Leo Laursen <ll_news@stofanet.dk> writes:

> Kan du ikke bruge getchar fra "stdio.h"
>
> int getchar(void);
>
> Returværdien svarer til en unsigned char; men cast'et til int for at
> kunne returnere EOF. (-1 tror jeg)

Man kan sagtens bruge getchar() (eller getc(FILE*)), men(!) man er nødt
til at ændre på terminalens egenskaber sådan at den ikke vente på at
brugeren trykker på RETURN.
Hvordan kan du se her:
http://www.erlenstar.demon.co.uk/unix/faq_4.html#SEC49

--
Christian Hemmingsen

Fra : Byrial Jensen

Dato : 24-09-02 20:18

Christian Hemmingsen <postmaster@hemmingsen.nospam.kampsax.k-net.dk> skrev:
> [...]

Jo, hvis du fortæller hvad du vil, hvorfor curses ikke kan bruges,
og hvilket styresystem det skal være til.

> Man kan sagtens bruge getchar() (eller getc(FILE*)), men(!) man er nødt
> til at ændre på terminalens egenskaber sådan at den ikke vente på at
> brugeren trykker på RETURN.

Det kommer da an på hvad Søren mener med en "getch-lignende" funktion.
getch() i curses kan afhængig af diverse indstillinger være:
- linje- eller tegn-orienteret (med unix: kig på tcsetattr)
- blokerende eller ikke-blokerende (med unix: kig på f.eks. select)

getch() i ncurses kan også samle diverse tastaturkode-sekvenser til
enkelte koder for funktionstaster og andre specialtaster på et
tastatur. Det kan f.eks. slang også gøre. slang har i øvrigt også en
rimelig udmærket curses-emuleringsmode.

Fra : Søren Schimkat

Dato : 26-09-02 07:50

Byrial Jensen wrote:

> Jo, hvis du fortæller hvad du vil, hvorfor curses ikke kan bruges,
> og hvilket styresystem det skal være til.

I og for sig irelevant - men - men... Jeg kan ikke bruge curses da jeg
har brug for at holde størrelse på den binære nede / antallet af
dynamisk linkede libs nede.

Programmet skal kunne compilere / køre på alt hvad der bare ligner unix
/ linux / BSD og lign.

-Søren

Fra : Søren Schimkat

Dato : 26-09-02 07:45

Øhh.. naturligvis.

Det er også de skide man sider... alene det at finde rundt i dem kræver
den lille raket-ingeniør-eksamen.

mvh Søren