Unix nørd
Fra : David Blangstrup

Dato : 24-09-02 09:23

Det ser afsindigt let ud at installere eller 'vække' server-side mulighederne
i den indbyggede Jaguar Apache WebServer ‹ man skal bare tilføje en linie
hist og pist til to filer, tror jeg nok. Der er vel ikke en unix nørd her,
der kan give mig en trin-for-trin vejledning i at gøre dette via terminalen?
Det er vist ikke så megetŠ

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-09-02 09:59

On Tue, 24 Sep 2002 10:23:17 +0200, David Blangstrup wrote
(in message <0001HW.B9B5ED95000443EEF0284600@news.cybercity.dk>):

> [...]
> der kan give mig en trin-for-trin vejledning i at gøre dette via terminalen?

Adding support for server-side includes is again a matter of tweaking the
Apache configuration file, "httpd.conf". By default, the server root is not
configured to parse documents containing SSI instructions. In order to enable
this support, you need to add the

Includes
keyword to the <Directory> directive - it should look something like this:

Options Indexes FollowSymLinks Includes
Next, you need to tell the server to recognize SSI files - these typically
have the file extension ".shtml". In order to do this, add the following
lines to the configuration file:

# specify MIME type for SSI files
AddType text/html .shtml
AddHandler server-parsed .shtml
Restart Apache for the changes to take effect.

Det lyder jo meget nemt, ikke??? Men hvordan? Hvis jeg bruger pico til at se
i httpd.conf filen, ligner det en manual. Er jeg på rette vej?? Hvor skal jeg
indsætte de to sæt enkle linier ovenfor?

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-09-02 14:34

On Tue, 24 Sep 2002 10:59:25 +0200, David Blangstrup wrote
(in message <0001HW.B9B5F60D00064003F0284600@news.cybercity.dk>):

> [...]
> jeg
> indsætte de to sæt enkle linier ovenfor?

Nå, jeg snakker videre med mig selv. Det lykkedes mig faktisk at indsætte
ovenstående kommandoer i Apaches httpd.conf fil, og gøre den SSI klar! Nu
mangler jeg bare at forstå XBitHack --> især hvor jeg putter chmod ind i html
dokumentet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-09-02 14:39

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> writes:

> mangler jeg bare at forstå XBitHack --> især hvor jeg putter chmod ind i html
> dokumentet.

Fusk som tillader dig at markere en given side som indeholdende kode,
uden at have serverrettigheder.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-09-02 15:22

On Tue, 24 Sep 2002 15:34:13 +0200, David <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
> mangler jeg bare at forstå XBitHack --> især hvor jeg putter chmod ind i html

Det fungerer udmærket på min Apache (både under 10.1.5 og Jagwire)
uden XBitHack'et. Jeg ved ikke engang hvad det XBitHack gør godt for.

For at rette i din httpd.conf skriver du:

% sudo pico /etc/httpd/httpd.conf

i terminalen. Pico er ganske ligetil, der er en hjælpemenu i bunden af
skærmen.

Fra : David Blangstrup

Dato : 25-09-02 02:05

On Tue, 24 Sep 2002 16:21:59 +0200, Jonas Voss wrote
(in message <7espma.et.ln@wintermute.verture.net>):

> [...]

> % sudo pico /etc/httpd/httpd.conf

> i terminalen. Pico er ganske ligetil, der er en hjælpemenu i bunden af

Tak skal du have, Jonas! I dag er jeg faktisk avanceret fra SSI til php
og MySQL! Det er ret skægt at rode medŠ se min php ical kalender på en af de
to nedenstående adresser [til højre ] Nu kan min hjemmeside også skille
fårene fra bukkene mht. ccs understøttelse (ja ja, så svinene fra dåserne!)

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-09-02 08:19

On Wed, 25 Sep 2002 3:15:11 +0200, David <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
> fårene fra bukkene mht. ccs understøttelse (ja ja, så svinene fra dåserne!)

Skidegodt David, det er jo herligt (:

Det er altså møglækkert med et styresystem hvor PHP, SSI og CGI *er*
installeret, man skal blot fortælle computeren at det er der.

Fra : David Blangstrup

Dato : 25-09-02 09:09

On Wed, 25 Sep 2002 9:18:36 +0200, Jonas Voss wrote
(in message <c0orma.932.ln@wintermute.verture.net>):

> Skidegodt David, det er jo herligt (:

> Det er altså møglækkert med et styresystem hvor PHP, SSI og CGI *er*
> installeret, man skal blot fortælle computeren at det er der.

Ja, jeg er også blevet total mac fan igen efter et anfald af .Mac (hvis
backup jeg desværre er ret vild med).
Jeg kan forestille dig på iChat, Jonas, hvordan du lige som min ældste søn
har gang i at chatte med 500 andre, samtidig med at du roder i Terminalen,
spiller et eller andet og lige sender mig en beskedŠ

NB: php'en du gav mig virker fint, og phpicalendar, men jeg har downloaded de
første 35 php snippets, der ikke ville parse ordentligt og gav en fejl! Hvor
finder man ordentlige, pæne, nydelige og sobre små php scripts? Okay, så
måske en tagwall, selvom jeg ikke har brug for en tagwall (hold det enkelt).
Bare et eller andet php at lege med, indtil jeg selv tager mig sammenŠ

PS: Ha ha, jeg kan ikke holde opŠ Jonas, dit css php script (sic) validerer
ikke med min html 4.0 strict side. Hvad gør man? Bruger man ikke html 4
sammen med php, men xml eller DSB eller noget andet, hvad det nu hedder?

PS2: For resten vil din side slet ikke validere i css fra W3C, den støder på
en fejl i html som først skal rettes!

Fra : David Blangstrup

Dato : 25-09-02 12:31

On Wed, 25 Sep 2002 10:09:20 +0200, David Blangstrup wrote
(in message <0001HW.B9B73BD0000224CEF0284600@news.cybercity.dk>):

> [...]
> ikke med min html 4.0 strict side. Hvad gør man? Bruger man ikke html 4
> sammen med php, men xml eller DSB eller noget andet, hvad det nu hedder?

Nå, jeg opgraderede til xhtml 1.0 strict, og det hjalp! Nu har jeg kun et
spørgsmål lige nu, og det er noget, jeg er meget nysgerrig over: Hvordan kan
det være, Jonas, at du også har din side stående i xml? Til mobiltelefoner

OG ‹ WOW! Chimera viser min side (og din) fremragende! Fed lille browser! Er
der ikke noget med, at Apple har købte manden bag Chimera?

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk (min egen Apache server

iChat://davidbeatnik

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-09-02 15:07

On Wed, 25 Sep 2002 13:30:34 +0200, David <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
>
> OG ‹ WOW! Chimera viser min side (og din) fremragende! Fed lille browser! Er
> der ikke noget med, at Apple har købte manden bag Chimera?

XML'en er til RSS [Rich Site Summary], som der er lavet adskillige
klienter til. Min foretrukne er NetNewsWire Lite
<http://ranchero.com/software/netnewswire/> der kan hente RSS feeds
fra sites der tilbyder den slags, og serverer dem i aggregeret form.
Det er en herlig måde at få overblik over overskrifter og spændende
artikler, uden at skulle surfe rundt mellem sider i sin browser.

Og ja, Chimera er en *fed* bruser. Har været min standardbruser siden
[den noget buggy] 0.3. En af mændende bag [David Hyatt] er ganske rigtig blevet
ansat af Apple i sommer <http://mozillazine.org/weblogs/hyatt/>

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-09-02 14:54

On Wed, 25 Sep 2002 10:09:20 +0200, David <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
> har gang i at chatte med 500 andre, samtidig med at du roder i Terminalen,
> spiller et eller andet og lige sender mig en beskedŠ

Spil bliver det ikke så meget til, men et par iSjatter og noget
terminalisme og PHP er der næsten altid gang i (:

> [...]
> Bare et eller andet php at lege med, indtil jeg selv tager mig sammenŠ

<http://webcafé.dk/> har nogle ganske udmærkede introducerende
artikler, bl.a. en gæstebog i PHP og MySQL [som du kan hente i en let
installeringspakke her: <http://www.entropy.ch/software/macosx/mysql/>
- lige til at rulle på jaguaren].

Ellers kan jeg anbefale <http://www.newbienetwork.net/> og
<http://www.phpdeveloper.org/>, de har en del tutorials der er
udmærkede.

> [...]
> ikke med min html 4.0 strict side. Hvad gør man? Bruger man ikke html 4
> sammen med php, men xml eller DSB eller noget andet, hvad det nu hedder?

Det er nok fordi det er XHTML, hvor <link>-tags afsluttes med en "/".
Hvis du fjerne skråstregen fra slutningen af link-tagget skulle det
spille.

> PS2: For resten vil din side slet ikke validere i css fra W3C, den støder på
> en fejl i html som først skal rettes!

Det er det CMS-software jeg bruger, den har en funktion der indsætter
nogle tags, der vist ikke er beskrevet i nogle af w3's dtd'ere --
eller noget. Jeg er opmærksom på fejlen, men har valgt at ignorere
det, og i stedet vente på den næste opdatering af CMS'et, hvor de
muligvis har fundet en løsning.

Fra : David Blangstrup

Dato : 25-09-02 16:49

On Wed, 25 Sep 2002 15:53:45 +0200, Jonas Voss wrote
(in message <95fsma.2h.ln@wintermute.verture.net>):

> <http://webcafé.dk/> har nogle ganske udmærkede introducerende
> artikler, bl.a. en gæstebog i PHP og MySQL [som du kan hente i en let
> [...]

Tak, Jonas Liiiige et spørgsmål til -- jeg lagde mærke til, at
www.entropy.ch har et favicon. Sådan et har jeg også lige fået mig, og det
kan vises fra vores familieserver, men ikke fra min Apache. Jeg kan næsten
regne ud, at Apache ikke kan lide smagen af hvid mands favicon (Windåse), men
kan man få den til det?

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-09-02 17:42

On Wed, 25 Sep 2002 17:49:00 +0200, David <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
> regne ud, at Apache ikke kan lide smagen af hvid mands favicon (Windåse), men

<http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/diverse.html#FavIcon>

Har alt hvad du behøver at vide om faviconer, det kan sagtens køre på
en Apache, så vidt jeg er informeret.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-09-02 02:46

> [...]

> regne ud, at Apache ikke kan lide smagen af hvid mands favicon (Windåse), men

Apache er serveren - den er ligeglad.

Det er browseren der skal understøtte det, og det gør IE til Mac
ikke.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-09-02 08:06

On Thu, 26 Sep 2002 3:46:06 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote
(in message <kk3crxjzfl.fsf@mimer.null.dk>):

> Apache er serveren - den er ligeglad.
>
> Det er browseren der skal understøtte det, og det gør IE til Mac
> ikke.

Jamen, jamenŠ lægger jeg den i /Library/WebServer/documents, viser den sig
ikke, i f.eks. Chimera. Lægger jeg den på vores familieserver, viser den sig!
Det _må_ da være noget med serveren???? Jeg har prøvet at se på, om
favicon.ico skulle have andre tilladelser end de andre, men nej. Måske kan
min iMac bare ikke lide, at der står Windows Icon Image

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-09-02 08:38

On Thu, 26 Sep 2002 9:05:39 +0200, David <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
> favicon.ico skulle have andre tilladelser end de andre, men nej. Måske kan
> min iMac bare ikke lide, at der står Windows Icon Image

Har du bookmarket begge sider, altså både den side der ligger på din
box, og på familieserveren? SVJH skal man bookmarke siden for at
bruseren vil vise faviconet.

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-09-02 03:07

On Thu, 26 Sep 2002 9:38:06 +0200, Jonas Voss wrote
(in message <ugduma.398.ln@wintermute.verture.net>):

> Har du bookmarket begge sider, altså både den side der ligger på din
> box, og på familieserveren? SVJH skal man bookmarke siden for at
> bruseren vil vise faviconet.

Du kan se det, og nu kan jeg også, efter lige at ha hevet doktoren ind (nej,
ikke Münster, men Norton. Der var et par u-noder og så gennemgik vi også lige
tilladelser og rettigheder.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk (min egen Apache2)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-02 09:50

> [...]

> favicon.ico skulle have andre tilladelser end de andre, men nej. MÃ¥ske kan
> min iMac bare ikke lide, at der står Windows Icon Image

Du skal naturligvis lægge det rigtigt, og med de rigtige rettigheder
(Apache serveren _skal_ kunne se den, det gøres normalt i Terminal.app
med "chmod 755 minfil").

Prøv eventuelt at fyre URL'en til ikonen af alene i Chimera, og se
hvad den siger af fejlmeddelelser. Kig eventuelt i loggen til
webserveren.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-09-02 21:37

In article <kkptuz95qz.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Du skal naturligvis lægge det rigtigt, og med de rigtige rettigheder
> (Apache serveren _skal_ kunne se den, det gøres normalt i Terminal.app
> med "chmod 755 minfil").

Forkert. Det er "chmod 744 minfil", ellers får apache også skriverettigheder.
Du kan også bruge "chmod go+r" altså Grtoup + Other får Read
oveni hvad de har.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-09-02 03:40

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:

> Forkert. Det er "chmod 744 minfil", ellers får apache også skriverettigheder.
> Du kan også bruge "chmod go+r" altså Grtoup + Other får Read
> oveni hvad de har.

755 er rwxr-xr-x.

x'bitten er smart på filkataloger.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-02 09:51

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> writes:

> Jamen, jamenŠ lægger jeg den i /Library/WebServer/documents, viser den sig

Min newsreader klager over dine ulovlige ISO-Latin tegn. Gider du
ikke godt slå dem fra?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-09-02 22:19

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Min newsreader klager over dine ulovlige ISO-Latin tegn. Gider du
> ikke godt slå dem fra?

Min gnus viser også underlige tegn. Hvad er det helt præcis den ikek
kan lide. Er det det stadig den nye latin-15 der volder kvaler?

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-09-02 15:20

On Tue, 24 Sep 2002 10:23:17 +0200, David <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
> der kan give mig en trin-for-trin vejledning i at gøre dette via terminalen?

David, du kan kigge på denne side hos O'Reilly, den er rimelig let
tilgængelig, og du skal faktisk blot udkommentere ca. 4 linier i
httpd.conf, så ruller SSI-maskinen.

Det er del 2 der er mest spændende for dig pt.

<http://www.macdevcenter.com/pub/ct/49>