Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
julegave ide
Fra : max

Dato : 24-09-02 07:12

Så begynder det at ligne noget.....
http://www.dpreview.com/news/0209/02092304kodakdcs14n.asp
mvh max

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 24-09-02 07:40

"max" <maxartz@hotmail.com> wrote in message
news:wjTj9.25098$Qk5.1075084@news010.worldonline.dk...
> Så begynder det at ligne noget.....
> http://www.dpreview.com/news/0209/02092304kodakdcs14n.asp

Mon ikke snart brugttilbudene på diverse digital SLR vælter frem ??? Nu
ligner det sgu noget der er værdigt i konkurrencen med alm. SLR.

Jeg tror jeg skal i webbanken og tjekke status

Mvh Kim

Fra : \(4690\) Claus Smith

Dato : 24-09-02 12:44

Du kan da idag finde brugte Nikon D1 modeller til omkring 20 kilo inkl. moms

Claus

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 24-09-02 14:24

"(4690) Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Du kan da idag finde brugte Nikon D1 modeller til omkring 20 kilo inkl.
moms

Ja - helt korrekt - så lige et D1H til 9.999 kr. på www.dba.dk - kanon
tilbud.

Hvem har lyst til at betale 20.000 kr. for et brugt digital SLR med kun 2,1
mp ? I lyset af de modeller der er på markedet med ca. 6 mp (Fuji S2 Pro,
D100, D60 m.fl.) og de der er på vej med mere end 11 mp (Canon, Kodak og
Nikon nye dogitale SLR) virker det imø ikke særlig interessant.

Men en D1H til 9.999 er sgu et godt tilbud

Mvh Kim

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 24-09-02 09:26

Jep, det lyder godt!

http://www.digitalkamera.no/nyheter/september_2002/kodak_dcs_pro14n.html

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 24-09-02 10:05

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> skrev i en
meddelelse news:ckVj9.25356$Qk5.1091096@news010.worldonline.dk...
> Jep, det lyder godt!
>
> http://www.digitalkamera.no/nyheter/september_2002/kodak_dcs_pro14n.html
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Michael Lund Sørensen

Har lige kikket på linket der slutter således:
<Dette kameraet må jeg bare ha.>

Selv må jeg nøjes med at drømme ) og så være glad for det jeg allerede
har.
mvh Kirsten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-09-02 16:32

Kirsten Lehd wrote:

> Selv må jeg nøjes med at drømme ) og så være glad for det
> jeg allerede

Hvorfor drømmer du, hvis man ikke har meget dyre kameraer som fetish,
eller er erhvervsdrivende fotograf, der skal ha' nogle skattemæssige
afskrivninger, så er det da en forholdsvis uinteressant nyhed.

Alle snakker om de digitale SLR-kameraer til 40 - 50.000 piskeslag, men
vi ser næsten aldrig billeder fra disse, jeg kan ihvertfald kun erindre
en enkelt henvisning til billeder taget med et Fuji FinePix S1 Pro.

Det kunne måske skyldes, at dem der har anskaffet sig et digitalt
SLR-kamera, bruger al deres tid på at tjene penge til afdragene på
banklånet, og derfor har de ikke tid til at lave billeder.

Jeg kan også betro dig, at selv om et digitalt SLR-kamera koster 5 til
10 gange så meget som et digicam, så er billedkvaliteten ikke 5 - 10
gange så god, man betaler en meget høj pris, for at få billeder der
kvalitetsmæssigt kun er relativt meget lidt bedre, end dem man får fra
de bedste digicams.

Og et digitalt SLR-kamera forældes lige så hurtigt som alm. digicams, så
man skal være indstillet på at værdien af kameraet, bliver nedskrevet
til nogle få tusinde kroner, i løbet af 3 til 5 år.

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 24-09-02 16:48

> Hvorfor drømmer du, hvis man ikke har meget dyre kameraer som fetish,
> eller er erhvervsdrivende fotograf, der skal ha' nogle skattemæssige
> afskrivninger, så er det da en forholdsvis uinteressant nyhed.

Kunne du ikke bare sige at *du* er uinteresseret - du kender da ikke mine og
andres interesser - bare fordi du har ville gå på kompromis ved at bruge et
digital kamera (set i forhold til film) behøver alle andre da ikke være
enige - jeg er ihvertfald ikke - og derfor er det da interessant når der
dukker noget op der (bedre) kan måle sig med et alm. SLR og med alm. film.

> Alle snakker om de digitale SLR-kameraer til 40 - 50.000 piskeslag, men
> vi ser næsten aldrig billeder fra disse, jeg kan ihvertfald kun erindre
> en enkelt henvisning til billeder taget med et Fuji FinePix S1 Pro.

Hvor kigger du henne ? Der findes da utallige på foto.no og andre
kritik-steder på nettet - i Norge alene er der snart solgt 1000 af Nikons
D1.

> Det kunne måske skyldes, at dem der har anskaffet sig et digitalt
> SLR-kamera, bruger al deres tid på at tjene penge til afdragene på
> banklånet, og derfor har de ikke tid til at lave billeder.

Nå ja... !

> [...]
> gange så god, man betaler en meget høj pris, for at få billeder der
> kvalitetsmæssigt kun er relativt meget lidt bedre, end dem man får fra

Valg af SLR har for mit vedkommende aldrig alene været begrundet i bedre
kvalitet - jeg har da et Olympus Trip 35 som tager fremragende billeder -
men det er ikke særligt fleksibelt.

Pt. er optikken ikke det svageste led i digicams, men smider du et 14 mp
full frame CMOS i dyret - så vil man sgu´ blive ked af de billige
zoom-optikker der som regel er at finde i digicams - for så er optikken ikke
skarpttegnende nok.

> Og et digitalt SLR-kamera forældes lige så hurtigt som alm. digicams, så
> man skal være indstillet på at værdien af kameraet, bliver nedskrevet
> til nogle få tusinde kroner, i løbet af 3 til 5 år.

På et tidspunkt når man jo et niveau hvor forældelsen vil være meget
reduceret - f.eks. når CMOS snupper så mange data ind, at det selv med den
allerdyreste optik ikke kan hente flere data ud af virkeligheden. Det hedder
måske 50 mp - who knows ?

Mvh Kim

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-09-02 17:25

Kim Jeppesen wrote:

> Hvor kigger du henne ? Der findes da utallige på foto.no og andre
> kritik-steder på nettet - i Norge alene er der snart solgt 1000 af
> Nikons D1.

Min betragtning gik på, hvor mange henvisninger til billeder optaget med
digitale SLR-kameraer, der er postet her i gruppen...!

> [...]
> med den allerdyreste optik ikke kan hente flere data ud af
> virkeligheden. Det hedder måske 50 mp - who knows ?

Nå - man er da ellers nået temmelig meget højere op i opløsning med
digitale bagstykker til mellem- og storformatkameraer...!

Kender du iøvrigt brugtprisen på Nikon's første digitale SLR-model med
1,3 Megapixel opløsning, jeg kan huske at den kostede knap 50.000 kr.,
og det er vel lige omkring 5 år siden den blev introduceret....?

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 24-09-02 17:50

> Min betragtning gik på, hvor mange henvisninger til billeder optaget med
> digitale SLR-kameraer, der er postet her i gruppen...!

Ja. men i det hele taget er der jo ikke mange henvisninger i relation til
billedkritik her i gruppen

> Nå - man er da ellers nået temmelig meget højere op i opløsning med
> digitale bagstykker til mellem- og storformatkameraer...!

Enig - uovertruffen kvalitet - men ikke særlig smart i marken ! Men har jo i
mange år været brugt af proffer - men det er jo så hundedyrt at de færreste
kan være med - men at slippe 25.000 kr. for et kamera mod at slippe for
udgifter til film og fremkaldelser - det er da en mulighed der ligger inden
for det økonomiske opnåelige for mange.

> Kender du iøvrigt brugtprisen på Nikon's første digitale SLR-model med
> 1,3 Megapixel opløsning, jeg kan huske at den kostede knap 50.000 kr.,
> og det er vel lige omkring 5 år siden den blev introduceret....?

Helt sikkert latterlig lav - så forresten en D1H til 9.999 kr. på
www.dba.dk - og den kan man se i forretningerne (stadig) til mere end 42.000
kr !! Men sådan er det jo - de der først vil eje det nyeste hightech - ja,
de betaler prisen med enorme afskrivninger.

Bortset fra det undrer det mig at D1H sælges til så lav en pris - i
betragtning af at den er perfekt til sports- og pressebrug.

Mvh Kim

Fra : \(4690\) Claus Smith

Dato : 24-09-02 17:10

> Alle snakker om de digitale SLR-kameraer til 40 - 50.000 piskeslag, men
> vi ser næsten aldrig billeder fra disse, jeg kan ihvertfald kun erindre
> en enkelt henvisning til billeder taget med et Fuji FinePix S1 Pro.

Hvis du nu åbnede enten Ekstra Bladet eller BT, så vil du hver dag kunne se
billederne som er skudt med henholdsvis Nikon og Canons dyre modeller, de er
jo efterhånden blevet standard hos de danske dagblade.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-09-02 18:42

"(4690) Claus Smith" wrote:

> [...]
> kunne se billederne som er skudt med henholdsvis Nikon og Canons
> dyre modeller, de er jo efterhånden blevet standard hos de danske

Nu bruger jeg ikke ret meget tid på EB og BT, men andre dagblade kan vel
også bruges....

Og så var det iøvrigt forholdet mellem antallet af tråde med snak om
digitale SLR-kameraer, og antallet af henvisninger til billerder fra
disse, der postes her i gruppen, som jeg havde i tankerne.

Fra : Per Herholdt

Dato : 24-09-02 17:43

Niels Ebbesen skrev i news:3D908568.A186816C@niels-ebbesen.net :

> Hvorfor drømmer du, hvis man ikke har meget dyre kameraer som fetish,
> eller er erhvervsdrivende fotograf, der skal ha' nogle skattemæssige
> afskrivninger, så er det da en forholdsvis uinteressant nyhed.

Jeg drømmer nu også om en digital "opdatering" af min gamle F2. Jeg er glad
for min Canon S40, men hvis bare Nikons digitale SLR er halvt så gode som de
analoge af slagsen jeg har prøvet, hvad f.eks. autofocus angår, så er det
ikke så ringe endda.

> [...]
> men vi ser næsten aldrig billeder fra disse, jeg kan ihvertfald kun
> erindre en enkelt henvisning til billeder taget med et Fuji FinePix

Hvis du tænker på henvisninger her i gruppen kan det måske skyldes at mange
af os er begyndere i "faget"

> Det kunne måske skyldes, at dem der har anskaffet sig et digitalt
> SLR-kamera, bruger al deres tid på at tjene penge til afdragene på
> banklånet, og derfor har de ikke tid til at lave billeder.

Det her ville jeg da godt ha´ taget
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=9108
og jeg tror det ville ha´ været rimeligt svært med min S40.

> [...]
> gange så god, man betaler en meget høj pris, for at få billeder der
> kvalitetsmæssigt kun er relativt meget lidt bedre, end dem man får fra

Er noget af det der betales for ikke også en meget kvikkere autofocus og
udskiftelig optik.
Om manden/konen bag kameraet så kan udnytte det til bedre billeder er jo en
anden sag.

> Og et digitalt SLR-kamera forældes lige så hurtigt som alm. digicams,
> så man skal være indstillet på at værdien af kameraet, bliver
> nedskrevet til nogle få tusinde kroner, i løbet af 3 til 5 år.

Det vil jeg så glæde mig til

--
MVH Per Herholdt Andersen
Odense

Fra : Per Herholdt

Dato : 24-09-02 17:59

Per Herholdt skrev i
news:3d90963a$0$38989$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk :
> Det her ville jeg da godt ha´ taget
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=9108
> og jeg tror det ville ha´ været rimeligt svært med min S40.

Ups forkert link, jeg kan ikke få det til at virke.
Billedet er taget af Ketil Knudsen, en Stor Kobbersneppe i flugt. Find hende
under fotografer i Fotokritik, så langt kommer du med linket

--
MVH Per Herholdt Andersen
Odense

Fra : Jan