Anbefal funktion / tip en ven - funktion m~
Fra : Jesper Fjølner

Dato : 23-09-02 17:59

Jeg har ikke adgang til ASP/PHP og vil gerne lave en "anbefal
siden til en ven"-funktion. Kan det lade sig gøre med
FP-extensions eller javascript?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-09-02 19:49

Mon, 23 Sep 2002 16:59:27 +0000 (UTC), skrev Jesper Fjølner
<jesperfjoelner@hotmail.com>:

>Jeg har ikke adgang til ASP/PHP og vil gerne lave en "anbefal
>siden til en ven"-funktion. Kan det lade sig gøre med
>FP-extensions eller javascript?

<script>
<!--
// Husk at ændre "Sidens titel" til titlen på din side...
titel = escape("Knud Gerts Webdesignhjælp - siden med gode tip
til din hjemmeside!")
adresse = escape(location.href)
document.write("<a
href=\"mailto:epost@adresse.dk?subject="+titel+"&body="+adresse+"\">Send
et link til denne side til en god ven!</a><br>(Husk at ændre
mailadressen til den rigtige.)")
// -->
</script>

Se evt.
<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/webhjaelp/ie5/start.htm>

Fra : Per Thomsen

Dato : 24-09-02 14:10

> [...]
> href=\"mailto:epost@adresse.dk?subject="+titel+"&body="+adresse+"\">Send
> et link til denne side til en god ven!</a><br>(Husk at ændre

Jeg tror kun den virker med MS mail-programmer,
jeg havde forsøgt mig med noget lingende,
men folk med Pegasus og Lotus-Notes fik både body og titel oppe i
adresselinien.

Per

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-09-02 15:17

Tue, 24 Sep 2002 15:09:43 +0200, skrev "Per Thomsen"
<pt@*REMOVE*THIS*monacor.dk>:

>Jeg tror kun den virker med MS mail-programmer,

Det er ikke korrekt, det virker f.eks. også i Agent.

>jeg havde forsøgt mig med noget lingende,
>men folk med Pegasus og Lotus-Notes fik både body og titel oppe i
>adresselinien.

Men der er sandsynligivis nogen, den ikke virker i.
For de fleste vil den dog virke, da udbredelsen af mailklienter,
der ikke understøtter det er begrænset.

Vil man have noget som virker i alle mailklienter, så skal man
lave noget serverside, cgi, php eller asp.

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 24-09-02 16:07

Alle tiders. Mange tak for hjælpen!

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 24-09-02 16:20

Jeg kiggede lige efter en løsning i java og fandt det her. Så'n kan det
vist også gøres.

http://www.javascript-page.com/mailform.html

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-09-02 17:31

Tue, 24 Sep 2002 15:19:34 +0000 (UTC), skrev Jesper Fjølner
<jesperfjoelner@hotmail.com>:

>Jeg kiggede lige efter en løsning i java og fandt det her.

Det er nu ikke java, men javascript ligesom mit.

Det output, der bliver sendt til mailklienten er det samme, så
virker mit ikke i nogle mailklienter vil dette heller ikke.

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 24-09-02 19:26

Det har du ret i. Der var jeg lidt for hurtig.

Men jeg synes det ku være mere elegant, hvis man kunne indtaste vennens
navn, email og beskeden i en formular på siden. Når man så trykkede send
ville emailen, gerne med en af webmaster bestemt formulering, ryge i
indbakken hos vennen. Uden at den har været forbi afsenderen udbakke.
Hvis man har adgang til et scriptsprog kan det laves, men jeg sidder og
kigger på den måde som fp-extensions laver formularen. Det ser således ud:

<form method="POST" action="--WEBBOT-SELF--">
<!--webbot bot="SaveResults" U-File="_private/form_results.txt"
S-Format="TEXT/CSV" S-Label-Fields="TRUE" B-Reverse-Chronology="FALSE"
S-Email-Format="HTML/BR" S-Email-Address="epost@adresse.dk"
B-Email-Label-Fields="TRUE" S-Builtin-Fields
U-Confirmation-Url="bekraeft.htm"
-->

og så kommer selve formularen herefter. Indholdet af denne formular bliver
jo sendt til "epost@adresse.dk", men kunne man ikke med java lave en
variabel ud fra det felt, hvori vennens email skrives, og så lave
feltindholdet blive dertil hvor formularen sendes?
På den måde kunne man udnytte fp-extensions formularkapacitet til at lave
en anbefal-funktion, uden at skulle have adgang til cgi/asp/php.
Kan det lade sig gøre tror du?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-09-02 20:22

Tue, 24 Sep 2002 18:26:24 +0000 (UTC), skrev Jesper Fjølner
<jesperfjoelner@hotmail.com>:

>På den måde kunne man udnytte fp-extensions formularkapacitet til at lave
>en anbefal-funktion, uden at skulle have adgang til cgi/asp/php.
>Kan det lade sig gøre tror du?

Det må en anden svare på, jeg kender absolut intet til
FP-extensions.