Smør og blandingsprodukter
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-09-02 15:14

Hej gruppe

Jeg var en tur i Føtex i dag og så at de havde en "smørrulle" på
tilbud til 17 kr. En smørrulle er angiveligt en pakke "gammeldaws"
smør på 500 g. Normalprisen er 19 kr., hvilket må siges at være
billigt for et pund smør, men desværre nævner pakken ikke noget om
hvor smørret stammer fra. Er der nogen her der har prøvet rulle-
smør? Smager det godt? Hvor stammer det fra (jeg har lisså lidt
lyst til at købe tysk smør som jeg har til at købe hollandske
grøntsager)?

I Irma købte jeg af nysgerrighed forleden en pakke "Gul Kornblomst"
fra Thise Mejeri. Gul Kornblomst er et [økologisk] blandingsprodukt
bestående af ¾ jerseysmør og ¼ koldpresset rapsolie. Prisen var 14
kr. for 250 g, hvilket nærmer sig prisen for ægte smør -- men det
gør smagen så vidt jeg kan bedømme osse.

Jeg har ikke smagt smør (eller blandingsprodukter) i de seneste par
fedtforskrækkede år, så muligvis er jeg let at narre hvad smagen
angår. Men nu da jeg har overvundet min fedtfobi er jeg ved at under-
søge hvilke olier og smørtyper man kan få - og jeg synes absolut at
Gul Kornblomst vil være at foretrække fremfor Kærgården, som vel
ellers har indtaget smørrets plads på de danske borde. I modsætning
til Kærgården er Gul Kornblomst gul som smør (og med mindre det ikke
er obligatorisk at deklarere tilsat ß-karoten, er farven ægte) og
smager af smør, så jeg forventer at det er den jeg vil bruge i mad-
lavningen fremover.

Hvad er jeres erfaringer med smørtyper og blandingsprodukter? Hvilke
bruger I?

// Klaus

Fra : LowLifeDK

Dato : 23-09-02 15:39

(jeg har lisså lidt
> lyst til at købe tysk smør som jeg har til at købe hollandske
> grøntsager)?

....og Spanske grønsager ! Føj for den da. Så du udsendelsen om de evigt
sprøjtende Spanske "farmere" ?

> Jeg har ikke smagt smør (eller blandingsprodukter) i de seneste par
> fedtforskrækkede år

Er der lys på den anden side ? Møder man sine forfædre ? Er alle lykkelige ?
Er det sandt at en bæ altid flyder hos "sunde" mennesker ?

>Men nu da jeg har overvundet min fedtfobi

Velkommen tilbage til livet

> [...]
> lavningen fremover.
>
> Hvad er jeres erfaringer med smørtyper og blandingsprodukter? Hvilke

Jeg bruger udelukkende Saltet Dansk Lurpak-smør (den i sølvfolie). Glem alt
om blandingsprodukterne! Lurpak smager formiddabelt og har den sjove
egenskab at den ændrer smag og farve efter årstiden. Om sommeren, hvor
køerne går på græs, er det stærkt gulligt med mere smag, om vinteren mere
hvid, mindre smag.

Bagsiden ved dette smør er, at den travle husmor/husmand skal huske at tage
det ud af kølen en lille halv times tid før brug. Det bliver jo hårdt og
usmør-bart ... Ufffff....en utilgivelig egenskab for en "microovns-husmor"
anno 2002

Hygge
Low

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-09-02 16:33

LowLifeDK skrev:

> Så du udsendelsen om de evigt sprøjtende Spanske "farmere" ?

Nej, vi bruger ikke tv her i huset. Men tak for advarslen.

> Er der lys på den anden side ?

Ikke meget. Jeg var konstant sulten og blev hurtigt træt. Og jeg
blev 7 kg tungere på det sidste år pga. alle kulhydraterne. Så nu
hedder det ud med kulhydraterne og ind med det gode fedt.

> Er det sandt at en bæ altid flyder hos "sunde" mennesker ?

Den flyder i hvert fald ofte hos folk der spiser meget fiberholdig
kost.

> Jeg bruger udelukkende Saltet Dansk Lurpak-smør (den i sølvfolie).

Den, og så Irmas i guldpapir, var mine favoritter for mange år siden.
Da Kærgården kom, vandt den pga. smørbarheden.

> Glem alt om blandingsprodukterne!

Nej, det har jeg ikke lyst til. Rapsolien i blandingsprodukterne gør at
disse får en fedtsyresammensætning på 40:28:8 (g mættede : monoumættede :
polyumættede fedtsyrer), mens rent smør ligger på 52:23:2. Jeg får rige-
ligt med mono- og polyumættede fedtsyrer andre steder fra, så det er mest
for at undgå at få for mange mættede fedtsyrer, at jeg foretrækker til-
skuddet af rapsolie. Jeg bruger mere end ½ pund blandingsprodukt om ugen,
så det løber alligevel op.

> Lurpak smager formiddabelt

Ja, det kan jeg godt huske. Men efter et par år uden hverken smør eller
blandingsprodukter smager Kornblomst lisså fortrinligt som jeg husker
smør.

> og har den sjove egenskab at den ændrer smag og farve efter årstiden.

Der var vist en periode hvor man tilsatte ß-karoten om vinteren for at få
den samme gule farve året rundt, men det er man åbenbart holdt op med?

// Klaus

Fra : LowLifeDK

Dato : 23-09-02 17:24

> Nej, vi bruger ikke tv her i huset. Men tak for advarslen.

Hehe...det gør vi heller ikke længere...(13 måneder nu)

> Ikke meget.

Ok

> Den flyder i hvert fald ofte hos folk der spiser meget fiberholdig
> kost.

Ok

> Den, og så Irmas i guldpapir, var mine favoritter for mange år siden.
> Da Kærgården kom, vandt den pga. smørbarheden.

Smørbarhed. Nu må du beslutte dig. Vil du have smøbarhed eller smag ?

> [...]
> for at undgå at få for mange mættede fedtsyrer, at jeg foretrækker til-
> skuddet af rapsolie. Jeg bruger mere end ½ pund blandingsprodukt om ugen,

bla. bla. bla. ! Du ØNSKER at være hos os, men ovenstående indlæg viser, at
du endnu ikke er klar til livet i lyset.

Kom igen senere,- du har anet lyset, men din tro er ringe !

> Der var vist en periode hvor man tilsatte ß-karoten om vinteren for at få
> den samme gule farve året rundt, men det er man åbenbart holdt op med?

Ja, det er stoppet. Vågn nu op, jeg er her for dig. Du er ikke alene. Selv
er jeg 192 cm., vejer 88 kg. har spist flæsk, lurpak, mellemlagret ost og
drukket pils hele livet. Jeg lever endnu !

Gå en tur på Strøget, se smilet og det salige blik hos alle dine frelste
medmennesker.

Kom nu ... Du kan godt ! Du er tæt på !

Low

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-09-02 12:05

LowLifeDK skrev:

> Smørbarhed. Nu må du beslutte dig. Vil du have smøbarhed eller
> smag ?

Helst begge dele, tak!

Nej, men læs hvad jeg skriver før du bliver spydig. Jeg skrev at
Kærgården vandt (datid!) pga. smørbarheden. Så får en del år siden
købte jeg smørbarhed på bekostning af smagen. Bekvemmeligheden
vandt, og hvad så? Det er det der får masser af danskere til at
købe skiveskåret brød og pålæg, selv om det er både dyrt og dårligt.

I de sidste par år har jeg dog slet ikke brugt hverken smør eller
blandingsprodukter. Det er først for lidt over en måneds tid siden
at jeg er begyndt at bruge disse produkter igen, og hvad er mere
naturligt end at eksperimentere med hvad man bedst kan lide og afveje
dette mod andre faktorer?

Hvor jeg tidligere købte smørbarhed på bekostning af smagen, vælger
jeg nu at købe noget jeg tror harr er en mere hensigtsmæssig fedtsyre-
sammensætning end rent smør. Men denne gang er det ikke et offer for
mig, for jeg har ikke smagt smøreprodukter i et par år, så den gule
kornblomst smager for mig af smør (som jeg husker det). Jeg har ikke
brug for mere.

Jeg spiser ikke brød, så nu er jeg flintrende ligeglad med om Gul
Kornblomst er smørbar eller ej. Den har en flot farve, smager godt
og har en - tror jeg - sundere fedstsyresammensætning end smør. Det
er det produkt jeg køber og er glad for. Om det er rent smør eller
noget helt tredje er underordnet.

// Klaus

Fra : LowLifeDK

Dato : 25-09-02 15:08

> Helst begge dele, tak!
>
> Nej, men læs hvad jeg skriver før du bliver spydig.

Hej Klaus...

Nej nej, jeg ville ikke være spydig, beklager hvis det blev opfattet sådan,-
ved godt det kan være vanskeligt at tyde tonefald i NG.

Det jeg vistnok prøver at sige er, at "eksperterne" i årevis advarer imod
det ene (lad os tage margarine), for derefter nogle år efter at æde deres
dødsprofetier i sig igen, for erstatningen var vist lidt værre ....

Så var der den med den blyfri benzin,- men så dukkede der et "benzen"
problem op...(benzen,- erstatningen for bly)..

Så skulle alle tunge Dieselvogne køre med filtre,- fint nok, men de
aller-fineste partikler var vist værre end de filtrede....

Senest var der det der med at stege i fedt,- der er VISTNOK ikke så dødeligt
enda da det ikke blev optaget i kødet....og jeg kunne blive ved !

Selv har jeg aldrig nogensinde ladet et ekspertudsagn ligge til grund for
mit valg af fødevarer. Jeg bruger min sunde fornuft og nyder min trang til
god smag med glæde, økologisk er en naturlig del af min kost,- Spanske og
Hollandske grøntsager er bandlyst.

Mange, desværre alt for mange, kan ikke styre denne hang til smag eller har
et unaturligt overdrevent forhold til fødevarer. Vi ser i dag 3 grupper
forbrugere (mener jeg).:

1 . de fedtforskrækkede
2. dem der bare æder, æder og æder uden kritik
3. dem der har styr på vægten ad helt naturlig vej, spiser hvad de lyster og
tager livet som det kommer og lever længe

Jeg selv hører til kategori nr. 3. Desværre er mit "problem" at jeg ikke har
noget problem. Hverken fysisk eller psykisk så jeg har svært ved at forlige
mig med din jagt på procenter, fedtindhold og ønske om et langt og sundt liv
med de "rigtige" fødevarer.

En holdning jeg ikke kunne finde på at fravige er "spis hvad du har lyst
til!" Min påstand er, at det er ikke et problem hvad du spiser, men hvor
meget du spiser. Min krop justerer sig selv, det gør min naturlige sult
også, men jeg ved godt at det ikke gælder alle.

Iøvrigt, så har jeg ikke ratepension men kapitalpension HVIS nu min
ulidelige lette livsholdning en dag skulle give bagslag..

Gætter på, at du har ratepension på bankens anbefaling ?

.... sådan er vi jo så forskellige

Low

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-09-02 15:21

LowLifeDK skrev:

> Nej nej, jeg ville ikke være spydig, beklager hvis det blev
> opfattet sådan,- ved godt det kan være vanskeligt at tyde
> tonefald i NG.

Okay.

> [...]
> advarer imod det ene (lad os tage margarine), for derefter nogle
> år efter at æde deres dødsprofetier i sig igen, for erstatningen

Ja, sådan kan jeg osse godt føle det nogle gange.

> Gætter på, at du har ratepension på bankens anbefaling ?

Sludder og vrøvl.

// Klaus

Fra : LowLifeDK

Dato : 25-09-02 15:26

> Sludder og vrøvl.

....altså en kapitalpension ?

Low

Fra : Web Woman

Dato : 25-09-02 20:48

"LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det jeg vistnok prøver at sige er, at "eksperterne" i årevis advarer imod
> det ene (lad os tage margarine), for derefter nogle år efter at æde deres
> dødsprofetier i sig igen, for erstatningen var vist lidt værre ....

Øhhhh..... jeg husker ikke at der er advaret mod margarine for senere at
trække advarslen i land igen.

Der advares mod bestemte typer af fedtstof. Og overdrevne mængder. Det har
ikke rigtig ændret sig.

> Senest var der det der med at stege i fedt,- der er VISTNOK ikke så
dødeligt
> enda da det ikke blev optaget i kødet....og jeg kunne blive ved !

Advarslerne mod for meget fedtstof er uændrede. Og ikke påvirket af, at
relativt nye undersøgelser har vist, at kød ikke optager ret meget fedtstof
under stegningen.

Det eneste, der har ændret sig er rådet om at spare på fedtet under
stegningen.
Hvis fedtet ikke spises, er det uden betydning, hvor meget der steges i -
når det vel at mærke er kød, der steges.

Nogle har dog allerede fået forvansket budskabet til, at man alligevel
snildt kan æde løs af stegefedtet.

> [...]
> god smag med glæde, økologisk er en naturlig del af min kost,- Spanske og

Gad vide, hvilket eksperter der har fået dig til at spise økologisk og undgå
spanske og hollandske grønsager *S*

Og den der med at spise som man har lyst.... det kan man også roligt gøre,
når ens spisevaner er sunde. Når de med andre ord stemmer overens med
eksperternes grundlæggende råd. Ellers gælder nemlig præcis det samme for
dig som for dem, der heller ikke lytter til eksperterne *S*

Men det er da rigtigt, at der kommer nye boller på suppen..... det vil sige
ny viden. Og nogle gange må man korrigere, man tidligere har troet. Er det
så slemt og forargerligt? *S*

> [...]
og
> tager livet som det kommer og lever længe

Og 3. gruppe er jo pudsigt nok dem, der - uden at tænke nærmere over det -
lever i overensstemmelse med de ekspert-råd, du ikke synes at give ret meget
for *S*

> [...]
forlige
> mig med din jagt på procenter, fedtindhold og ønske om et langt og sundt

Hvad du har problemer med at forlige dig med er andres forsøg på at leve som
du gør. Du gør det bare. For andre kræver det af forskellige årsager en mere
bevidst holdning.

Mvh. Lisbeth

Fra : LowLifeDK

Dato : 26-09-02 04:09

> Øhhhh..... jeg husker ikke at der er advaret mod margarine for senere at
> trække advarslen i land igen.

Den er god nok

> Det eneste, der har ændret sig er rådet om at spare på fedtet under
> stegningen.
> Hvis fedtet ikke spises, er det uden betydning, hvor meget der steges i -
> når det vel at mærke er kød, der steges.

Ja

> Gad vide, hvilket eksperter der har fået dig til at spise økologisk og
undgå
> spanske og hollandske grønsager *S*

Helt almindelig sund fornuft

> Og 3. gruppe er jo pudsigt nok dem, der - uden at tænke nærmere over det -
> lever i overensstemmelse med de ekspert-råd, du ikke synes at give ret
meget
> for *S*

Nej, det er ikke sandt. Hvis jeg udpenslede min daglige indtagelse af
fødevarer, ville du bestille min bårebuket

> Hvad du har problemer med at forlige dig med er andres forsøg på at leve
som
> du gør.

De prøver jo ikke at leve som jeg/vi gør. Vi jagter ikke de "rigtige"
fedtsyrer, antioxidanter og hvad der ellers er på mode lige nu

>Du gør det bare.

Ja, det er skønt.

Fra : Web Woman

Dato : 26-09-02 11:20

> undgå
>
> Helt almindelig sund fornuft

Det kan kun være viden, der får dig til at udelukke grønsager fra
bestemte områder. Og en slags viden har man sædvanligvis fra eksperter.

Et dine bevidste til- og fravalg egentlig meget anderledes end at være
bevist om at vælge bestemte typer fedt til/fra?

> Nej, det er ikke sandt. Hvis jeg udpenslede min daglige indtagelse af
> fødevarer, ville du bestille min bårebuket

Er du sikker?

Hvis du selv mener, at din daglige indtagelse er usund, kan jeg ikke rigtig
få det til at hænge sammen med den føromtalte sunde fornuft.

Mon ikke du snarere vælger på baggrund af følelser og din personlige smag -
og netop i
stor udstrækning vælger at se bort fra, om det er sundt og fornuftigt?

> De prøver jo ikke at leve som jeg/vi gør. Vi jagter ikke de "rigtige"
> fedtsyrer, antioxidanter og hvad der ellers er på mode lige nu

Lige nu er det på mode at leve økologisk og undgå hollandske og spanske
fedevarer.
Lige nu er det på mode at tage afstand fra de fedtforskrækkede. Er man
rigtig moderne ryster man foragteligt på hovedet af fedtguruerne, mens man
lukker den økologiske baconos ud af køkkenet *S*

> Ja, det er skønt.

Men fakta er jo, at du ikke bare gøre det! *S*
Du er særdeles bevidst og selektiv - at det så er noget andet end fedt og
antioxidanter DU er bevidst om, gør dælme da ikke den store forskel.

Du lever så vidt muligt økologisk - hvilket kræver, at man er ekstremt
bevidst om sine indkøb.
Du undgår fødevarer fra bestemte geografiske områder - hvilket i den grad
kræver omtanke og viden.
Du hiver ikke en tilfældig pakke fedt ned i indkøbsvognen - du er tvært imod
meget bevidst om at vælge den ene til og vælge andre fra.

Du gør det ikke bare.....

Mvh. Lisbeth

Fra : LowLifeDK

Dato : 26-09-02 19:01

med kvinder...

Hrrrmmmfff...

Du får ret, jeg får fred,- er det en ok deal ?

Low

Fra : Web Woman

Dato : 26-09-02 19:49

> Du får ret, jeg får fred,- er det en ok deal ?

Bliver forbløffet hver gang jeg støder på folk, der deltager i debatgrupper
selvom de hader diskussion. *G*

Men du får lov at stege i dit eget fedt, gør du *LOL*

Mvh. Lisbeth

Fra : LowLifeDK

Dato : 26-09-02 21:03

> Men du får lov at stege i dit eget fedt, gør du *LOL*

Skrid ! jeg har andet at lave end at diskutere med en kvinde. Kan bl.a.
nævne.:

Opvask, Støvsugning og spille Battlefield 1942, som er det FEDESTE spil
leveret i 2002.

Iøvrigt minder du mig om en matriark jeg engang kendte....

Hun hed LuLu og var bosiddende i ZOO ... *LOL*

Low

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-09-02 16:32

On Mon, 23 Sep 2002 16:13:58 +0200, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Hej gruppe

Jamen så hej da

> [...]
>kr. for 250 g, hvilket nærmer sig prisen for ægte smør -- men det
>gør smagen så vidt jeg kan bedømme osse.

[klip]

>Hvad er jeres erfaringer med smørtyper og blandingsprodukter? Hvilke
>bruger I?

Helt klart Gul Kornblomst. Den smager af smør, konsistensen er god og
den er fin til alle former for madlavning.

Nu hjælper det vel også at vi bor kun et par kraftige stenkast fra
Thise Mejeri, hvor man kan købe det og meget andet lækkert i deres
butik

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-09-02 11:47

Kurt Hansen skrev:

> Helt klart Gul Kornblomst. Den smager af smør, konsistensen er
> god og den er fin til alle former for madlavning.

Jeg er enig. Nu skal jeg lige have brugt det sidste pund Kærgården,
så er jeg osse gået over til Gul Kornblomst.

> Nu hjælper det vel også at vi bor kun et par kraftige stenkast
> fra Thise Mejeri, hvor man kan købe det og meget andet lækkert
> i deres butik

Hvor er I heldige!

På det bæger crème fraîche jeg har køleskabet står der at Thise
Mejeri ligger i Roslev. Hvor i alverden er dét?

// Klaus

Fra : Emil

Dato : 25-09-02 13:20

On Wed, 25 Sep 2002 12:47:00 +0200, Klaus Alexander Seistrup
wrote:

>På det bæger crème fraîche jeg har køleskabet står der at Thise
>Mejeri ligger i Roslev. Hvor i alverden er dét?

Her:
http://www.thise.dk/sider/kort.htm

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-09-02 13:41

Emil skrev:

> Her:
> http://www.thise.dk/sider/kort.htm

Aha - tak!

// Klaus

Fra : Peter Westh

Dato : 24-09-02 07:04

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+2adbb453-b3eb-482c-815d-03077fcbdaa8@news.szn.dk...
> I modsætning
> til Kærgården er Gul Kornblomst gul som smør (og med mindre det ikke
> er obligatorisk at deklarere tilsat ß-karoten, er farven ægte)

Det skyldes form. at den koldpressede rapsolie bidrager med sin gule farve.

Jeg har ikke prøvet kornblomst, det må jeg gøre. Jeg bryder mig ikke rigtig
om Kærgården.

MVH

Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-09-02 11:54

Peter Westh skrev:

> Det skyldes form. at den koldpressede rapsolie bidrager med sin
> gule farve.

Det tror jeg du har ret i, men jeg har lagt mærke til at Thises crème
fraîche er gulere end Arlas, så det hjælper nok osse på det at der er
brugt jerseymælk til fremstillingen.

// Klaus

Fra : B.Ikkala

Dato : 24-09-02 14:02

> [...]
>kr. for 250 g, hvilket nærmer sig prisen for ægte smør -- men det
>gør smagen så vidt jeg kan bedømme osse.

Er der nogen der ved om produktet sælges i nogle af de landsdækkende
kæder ... eller i det mindste ét-eller-andet sted i Århus ?

Fra : IT-Sektionen

Dato : 24-09-02 15:15

"B.Ikkala" <bkkl02@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved om produktet sælges i nogle af de landsdækkende
> kæder ... eller i det mindste ét-eller-andet sted i Århus ?

Jeg er sikker på Thise gerne oplyser nærmeste forhandler, hvis du kontakter
dem
http://www.thise.dk/sider/adresse.htm

Mvh - Jørgen

Fra : Christian Bech

Dato : 01-10-02 11:43

B.Ikkala <bkkl02@fabel.dk> wrote:

> Er der nogen der ved om produktet sælges i nogle af de landsdækkende
> kæder ... eller i det mindste ét-eller-andet sted i Århus ?

--
Christian

Fra : Christian Bech

Dato : 01-10-02 11:43

> Er der nogen der ved om produktet sælges i nogle af de landsdækkende
> kæder ... eller i det mindste ét-eller-andet sted i Århus ?

Jeg har aldrig været fristet af at prøve et blandingsprodukt igen, så
jeg er ikke klar over, om de har det specifikke produkt, men du kan da
prøve et par af de normale Thise-forhandlere. Det største udvalg har
jegset hos Superbrugsen Vesterbro Torv og Superbrugsen Jægergårdsgade.
Kvickly Veri (og sandsynligvis Åbyhøj) har et mindre udvalg. Sørgeligt
nok for de danske tilstande, markerer disse butikker sig så ved at have
mælkeprodukter fra hele tre mejerier: Økomælk, Thise og Ørla.

En anden mulighed er Jordens Frugter på Trøjborg. De har så vidt jeg
husker ikke andet end Thise-mælk, så måske er det den bedste chance.

--
Christian

Fra : IT-Sektionen

Dato : 24-09-02 14:01

> [...]
> kr. for 250 g, hvilket nærmer sig prisen for ægte smør -- men det
> gør smagen så vidt jeg kan bedømme osse.

Hej Klaus

Efter min mening hører Thise til et af de mejerier som laver nogle af de
bedste produkter du kan få. Når jeg siger et af er det fordi der heldigvis
stadig findes en række minder Arla uafhængige mejerier som sætter en ære i
kvalitet frem for kvantitet.

Fortsæt roligt med Gul Kornblomst. eller deres almindelige smør, som smager
som det skal. Prøv også nogle af deres andre produkter. Hvad skæreoste angår
så bør de efter min mening ikke købes i et supermarked, hvor de ikke har en
chance for at videreudvikle smagen. Vælg istedet en ostehandler som passer
og plejer osten, som giver dig lov at smage og som fører mange gode oste fra
de mindre mejerier.

Mvh - Jørgen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-09-02 11:52

Jørgen, IT-Sektionen skrev:

> Efter min mening hører Thise til et af de mejerier som laver
> nogle af de bedste produkter du kan få.

Det er jeg enig med dig i, og jeg forsøger osse at købe Thise-
produkter når jeg har muligheden. Desværre sælger de fleste super-
markeder i nærheden kun produkter fra Arla, men der ligger heldigvis
en mini-Irma ikke så langt herfra, og de har en del mejeriprodukter
fra Thise Mejeri.

> Hvad skæreoste angår så bør de efter min mening ikke købes i
> et supermarked, hvor de ikke har en chance for at videreudvikle
> smagen.

I princippet er jeg enig med dig, men af økonomiske og tidsmæssige
årsager bliver det alligevel ofte supermarkedsostene der vinder, men
jeg spiser ikke hvadsomhelst. Dog er jeg blevet mægtig glad for
Aldis (!) "Kong Hans", som er en god hverdagsost med smag i.

// Klaus

Fra : Helle Skoett

Dato : 24-09-02 22:37

> [...]
> Hej gruppe
>
> Jeg var en tur i Føtex i dag og så at de havde en "smørrulle" på......

Lyder måske underligt - men jeg køber mit smør på tankstationen - hvis det
vel at mærke er en Shell-tank. De har noget genialt økologisk smør, jeg tror
det hedder natursmør, eller noget i den dur...
(desværre er jeg for doven nogle gange, og så ryger der almindeligt økosmør
i kurven, når jeg alligevel er i Irma, men det er også dejligt - prøv et
tyndt stykke iskoldt smør på et varmt flute - det burde kurere enhver
fedtforskrækkelse)
vh helle s

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-02 23:23

Helle Skoett skrev:

> Lyder måske underligt - men jeg køber mit smør på tankstationen

Ja, det lyder spøjst - og dyrt - men jeg vil da prøve at holde øje
med smørudvalget næste gang jeg kommer forbi en tankstation. Det
er ellers ikke lige der man regner med at finde noget specielt, vel?

// Klaus

Fra : Helle Skoett

Dato : 24-09-02 23:41

næ, men når Arla lukker døren efter sig til de fleste supermarkeder, må man
gå nye veje. Jeg tror også, at de sælger det i Magasin, men jeg er langt fra
sikker.
vh helle s

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+18c58c2c-a4bf-45f9-b81a-dd1177478446@news.szn.dk...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-02 23:45

Helle Skoett skrev:

> men når Arla lukker døren efter sig til de fleste supermarkeder,
> må man gå nye veje.

Ja, det har du ret i. Arla sku' ha' nogle bøllebank.

// Klaus

Fra : Karoline Larsen

Dato : 25-09-02 08:16

"Helle Skoett" <Helle.Skoettvaek@bt.dk> wrote in message

> [...]
tror
> det hedder natursmør, eller noget i den dur...

DSB-kioskerne er vist også leveringsdygtige i naturmælk-produkter, har i
hvert tilfælde set det et par steder.

mvh Karoline

Fra : Søren Lindholt

Dato : 25-09-02 10:48

Karoline Larsen <SPAMAWAYdsl65072a@post.cybercity.dk> wrote in article
<amrnr2$1sg6$1@news.cybercity.dk>...
> DSB-kioskerne er vist også leveringsdygtige i naturmælk-produkter, har i
> hvert tilfælde set det et par steder.
>
> mvh Karoline

Jep, bl.a. her i Aalborg.
--
Søren

Fra : Jens

Dato : 26-09-02 09:12

> [...]

> det vel at mærke er en Shell-tank. De har noget genialt økologisk smør,
> jeg tror det hedder natursmør, eller noget i den dur...

Ja, det er vidst nok Naturmælk fra Tinglev de forhandler. Fine produkter
efter min mening, og så er det ikke Arla. Jeg har prøvet "Natura" smør fra
den lokale Superbrugs (Slagelse mejeri. Det smager også af meget mere end
end Arlas.

> - prøv et tyndt stykke iskoldt smør på et varmt flute - det burde
> kurere enhver fedtforskrækkelse)

Bare tanken kan få tænderne til at løbe i vand....

/Jens

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-10-02 18:29

> [...]
> smør? Smager det godt? Hvor stammer det fra (jeg har lisså lidt
> lyst til at købe tysk smør som jeg har til at købe hollandske

Jeg har købt det gammeldaws smør i Føtex i Viborg i dag.
(Nu var prisen faldet til ca. 10 kr. for 500 g. - afsætningen har åbenbart
ikke været så stor som forventet...).
Der er et ovalt mærke med D i, altså er smørret tysk.
Smagsmæssigt vil jeg sammenligne det med økologisk smør, og jeg mener det
smager noget bedre end normal lurpak, og væsentligt bedre end
Kærgården/Guldblomme eller hvad de nu hedder alle sammen (Nogle af dem er
altså også import).
Købe dansk eller tysk? Tja, en væsentlig del af dansk smør er så vidt jeg
ved lavet på tysk mælk - og vi skal jo ikke snakke med det.

Hilsen Inger

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-10-02 18:48

Inger Pedersen skrev:

> Jeg har købt det gammeldaws smør i Føtex i Viborg i dag.

Herligt!

> (Nu var prisen faldet til ca. 10 kr. for 500 g. - afsætningen
> har åbenbart ikke været så stor som forventet...)

Orv, det var sørme en god pris!

> Der er et ovalt mærke med D i, altså er smørret tysk.

Jeg gør sikkert tysk smør uret, men tysk smør får mig uvægerligt
til at tænke på Aldis elendige smør, som jeg ikke har lyst til at
spise igen.

> [...]
> mener det smager noget bedre end normal lurpak, og væsentligt
> bedre end Kærgården/Guldblomme eller hvad de nu hedder alle

Det er meget overraskende - og glædeligt - for mig at høre, så nu
vil jeg overveje at putte en rulle i kurven næste gang jeg er en
tur i Føtex.

Tak for rapporten.

// Klaus

Fra : kautaq

Dato : 02-10-02 21:35

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Herligt!

Jeg er helt enig med Inger - vil endda gå så vidt som
at sige, at hun har ret!

Først vil jeg lige indskyde, at tysk smør købt i en tysk
discountbutik ikke bør ligge til grund for en samlet
vurdering af den tyske smørs varietet og kvalitet.
Tænk hvis man mødte en tysker der sagde, at alt dansk
smør smager dårligt, fordi han kun kender til Kærkården
fra kiosken i Nørre Vorupør

For det andet vil jeg sige at folk må spise hvad de vil,
men hvis jeg blev spurgt, ville jeg sige at det bedste smør
ud fra konsistens/smørbarhed, smag og fornuft er den
danske øko-smør og Gammeldaws.

Hvis man ikke kan smage forskel på "smørret", er det
selvfølgelig ligemeget, men ud over det har jeg ladet
mig fortælle at alm. Lurpak ikke er forarbejdet på
samme måde som øko-smør/Gammeldaws.

De sidstnævnte er kærnet smør på den gammeldags metode,
og det er det der gør, at smagen og konsistensen er
forskellig - ikke så meget om det er økologisk eller ej.

Til sammenligning er kærnemælk og øko-kærnemælk ikke det
samme. Økoen er den "gamle" fra kærnen og ny-kærnemælken
er syrnet skummetmælk.

Jeg er ikke mejerist - langt fra - men er der nogen
der kan uddybe eller afvise det jeg skriver (teknisk set)
om gammeldags kærnet smør og øko-kærnemælken.

Venligst . . .

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq