Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvorfor fylder et billede mere i Photoshop~
Fra : enrico

Dato : 23-09-02 10:53

Jeg vil gerne have den gode forklaring på, hvorfor et billede fylder
så meget i Photoshop.-

Åbner jeg et webbillede på 7 kb fylder det pludselig over 200 kb

Er det PSD formatet, eller hvad?

-enrico

Fra : Kasper

Dato : 23-09-02 11:01

> Åbner jeg et webbillede på 7 kb fylder det pludselig over 200 kb
>
> Er det PSD formatet, eller hvad?

PSD formatet fylder noget mere da det indeholder flere oplysninger (f.eks.
lag)

Mvh

Kasper

Fra : emj

Dato : 23-09-02 11:44

On Mon, 23 Sep 2002 11:53:27 +0200, enrico <enricoool@hotmail.com>
wrote:

>Åbner jeg et webbillede på 7 kb fylder det pludselig over 200 kb

JPG billeder dekomprimeres, når de åbnes i et
billedbehandlingsprogram.
Hilsen emj
--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Digit

Dato : 24-09-02 15:18

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev

| JPG billeder dekomprimeres, når de åbnes i et
| billedbehandlingsprogram.

Det er jeg ret sikker på ikke er rigtigt. Formatet JPEG er et "lossy" format
hvilket vil sige kompressionen ikke er tabsfri; kompressionen smider altså
pixels væk ved lagring. Netop derfor er formatet ret effektivt til at banke
kb størrelsen ned, hvorimod de tabsfri kompressionsalgoritmer som eks. LZW
fylder noget mere. Set fra dette synspunkt kan man altså ikke "pakke" noget
op igen efter brugt jpg algoritme.
Dokumentation?

/Digit

Fra : Niels Andersen

Dato : 24-09-02 15:45

Digit wrote in <ampsck$d48$1@tux.netsite.dk>:

> Det er jeg ret sikker på ikke er rigtigt.

Jeg er ret sikker på at det *er* rigtigt. :)

> Formatet JPEG er et "lossy"
> format hvilket vil sige kompressionen ikke er tabsfri;

Ja.

> kompressionen smider altså pixels væk ved lagring.
> Netop derfor er formatet ret effektivt til at banke kb størrelsen ned,

Nej, der bliver ikke smidt pixels væk. Der er præcist lige så mange pixels
efter man har gemt i JPG-format.

> hvorimod de tabsfri kompressionsalgoritmer som eks. LZW fylder noget mere.

Ja, ved fotos kommer størrelsen vist sjældent under det halve, hvis der ikke
bliver kørt noget kompressions-optimering, som fx. i pNG.

> Set fra dette synspunkt kan man altså ikke "pakke" noget op igen efter
> brugt jpg algoritme.

Man er da nødt til at "pakke op" for at kunne se billedet. :)

> Dokumentation?

Man kan ikke se et billede før det er "pakket ud", og da slet ikke arbejde
med det som et bitmap-billede. Desuden er jpeg jo ikke et arbejdsformat (da
det er lossy), så selv hvis billedbehandlings- programmet bruger
kompression i hukommelsen, så er det i hvert fald ikke jpeg.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Digit

Dato : 24-09-02 15:56

"Digit" <no@no.no> skrev

snip blabla

Argh, så kunne jeg lære det kunne jeg :)
Beklager udtalelsen... jeg burde sq vide bedre. Tak for nfo.

Fra : Madsen

Dato : 24-09-02 15:41

Digit skrev:

> Dokumentation?

F1 i Photoshop.

....Et JPEG-billede dekomprimeres automatisk, når det åbnes...

Madsen.