Andet multimedie
bentjuul 3670
JPG feature ?
Fra : Torben Bon

Dato : 23-09-02 01:27

Hej

Kan man lave andet end firkantede billeder med baggrundsfarve i JPG. Jeg
ville prøve at lave et femkantet billede med gennemsigtig baggrund i JPG -
men det lykkedes kun i GIF. Er jeg for dum ?

Torben Bon
Email: (fjern underscore i mailadressen)

Fra : Madsen

Dato : 23-09-02 01:43

Torben Bon skrev:

> Kan man lave andet end firkantede billeder med baggrundsfarve i
> JPG. Jeg ville prøve at lave et femkantet billede med gennemsigtig
> baggrund i JPG - men det lykkedes kun i GIF. Er jeg for dum ?

JPEG understøtter ikke transparens. GIF og PNG gør.

Madsen.

Fra : Torben Bon

Dato : 23-09-02 01:53

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> JPEG understøtter ikke transparens. GIF og PNG gør.

Ja det lige op for mig
Men kan man lave et femkantet billede i JPEG eller er det, det samme som
transparent når man skal kunne se baggrundsfarven udenom femkanterne. Det
skal benyttes på websites som har forskellige baggrundsfarver, og derfor
kan man heller ikke bare lave en fast i samme farve som baggrundsfarven.

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-09-02 09:38

Torben Bon wrote in <Xns92921D48DE9E9torbenbon@130.225.247.90>:
> Men kan man lave et femkantet billede i JPEG eller er det, det samme som
> transparent

Billeder kan kun være firkantede. Alt andet er en illusion, lavet med
transparens eller baggrundsfarve, der er magen til omgivelserne.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 23-09-02 01:47

Torben Bon skrev bl.a.:

> Kan man lave andet end firkantede billeder med baggrundsfarve i JPG.

Nej.

> Jeg ville prøve at lave et femkantet billede med gennemsigtig
> baggrund i JPG - men det lykkedes kun i GIF. Er jeg for dum ?

Nej, for JPEG billeder kan nemlig ikke indeholde gennemsigtige områder. GIF
og PNG kan, så det er disse formater du bør bluge bruge.

--
Lars

Fra : Torben Bon

Dato : 23-09-02 01:57

"Lars Jørgensen" <ikke.mere@spam.tak> wrote in

> GIF og PNG kan, så det er disse formater du bør bluge bruge.

Okay. PNG er også mit foretrukne, men mange kan ikke læse formatet eller
har sat deres PC forkert op. Acrobats webimport kan heller ikke konvertere
det. Bør man alligevel bruge det på webs ?

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-09-02 09:42

Torben Bon wrote in <Xns92921E08056ADtorbenbon@130.225.247.90>:
> Okay. PNG er også mit foretrukne, men mange kan ikke læse formatet eller
> har sat deres PC forkert op. Acrobats webimport kan heller ikke konvertere
> det. Bør man alligevel bruge det på webs ?

Så vidt jeg ved kan alle aktuelle browsere klare PNG helt uden problemer, så
længe du kun bruger features som svarer til JPEG eller GIF.

Det hjælper dog så småt på det med at understøtte fx. alpha-kanalen (delsvis
transparens) og andre sjove ting.

Skal du bruge gennemsigtighed i PNG, og vil have det til at se ud som
tiltængt så mange steder som muligt, så vil jeg anbefale at bruge PNG8, som
har farver og transparens ligesom GIF.

Hmm... Der er vist noget med at PNG8 kan køre med 4-kanals-palette. Du skal
måske lige sikre dig, at der er delvis transparens i dit billede, så skal
det nok gå.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Torben Bon

Dato : 23-09-02 15:07

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote in

> Skal du bruge gennemsigtighed i PNG, og vil have det til at se ud som
> tiltængt så mange steder som muligt, så vil jeg anbefale at bruge
> PNG8, som har farver og transparens ligesom GIF.

Tak for svaret