Acrobat Reader og Preview i X
Fra : Jan K. Henningsen

Dato : 22-09-02 22:23

Kan insigtsfulde personer hjælpe med et dybt irriterende problem:

På mit Mac OS 10.2.1 spurgte Acrobat Reader (AR) mig, om jeg ønskede at AR
skulle være default-reader for pdf-dokumenter. I et anfald af momentant
idioti kom jeg til at klikke OK, med det resultat at screen-dumps som
tidligere åbnede i Preview nu pludselig alle bliver til Acrobat Reader
pdf-dokumenter!!

HJÆLP??

/Jan

Fra : David Blangstrup

Dato : 22-09-02 22:37

On Sun, 22 Sep 2002 23:23:02 +0200, Jan K. Henningsen wrote
(in message <B9B40156.347A%jh@skydebanen.net>):

> [...]
> idioti kom jeg til at klikke OK, med det resultat at screen-dumps som
> tidligere åbnede i Preview nu pludselig alle bliver til Acrobat Reader

Du tager bare information på et af dine screendumps, og vælger Open with ->
Preview. Du kan så vælge underneden at 'change all' hvis det er det, du har
lyst til. Du kan altid lave det om.

--
David Blangstrup
Allerød, Danmark

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-09-02 23:10

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Du tager bare information på et af dine screendumps, og vælger Open with ->
> Preview. Du kan så vælge underneden at 'change all' hvis det er det, du har
> lyst til. Du kan altid lave det om.

Alternativt ctrl-klikker du på dit dokument og når menuen fremkommer
banker du også omvejstasten i og volla kan programmet vælges i "Åbn
altid i" submenuen.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-09-02 02:05

On Mon, 23 Sep 2002 0:09:56 +0200, Michael Tysk-Andersen wrote
(in message <1fixs5v.14ief59ur6khsN%mta@mac.com>):

'omvejstasten' ???

--
David Blangstrup
Allerød, Danmark

Fra : Jesper

Dato : 23-09-02 04:21

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> On Mon, 23 Sep 2002 0:09:56 +0200, Michael Tysk-Andersen wrote
> (in message <1fixs5v.14ief59ur6khsN%mta@mac.com>):

> 'omvejstasten' ???

Nej, det er Ævletasten der er genvejstaten.

Du skal bruge tasten der står "ctrl" på, som ligger 2 taster til venstre
fra Ævletasten.

Iøvrigt burde alle OS X brugere anskaffe sig en 2-knaps mus med
scrollwheel.
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-09-02 09:10

On Mon, 23 Sep 2002 5:21:28 +0200, Jesper wrote
(in message <1fiy6ra.npys0xjwlofeN%spam@supressor.invalid>):

> Nej, det er Ævletasten der er genvejstaten.

> Du skal bruge tasten der står "ctrl" på, som ligger 2 taster til venstre
> fra Ævletasten.

Det der er nok for svært for mig. Kan du ikke skære det ud i pap?

> Iøvrigt burde alle OS X brugere anskaffe sig en 2-knaps mus med
> scrollwheel.

Åh, det vidste jeg ikke, det må jeg straks gøre.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark iChat://davidbeatnik

http://home.blangstrup.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 23-09-02 10:15

> Åh, det vidste jeg ikke, det må jeg straks gøre.

nixen bixen, ikke til daglig brug - meget større chance for museskader
med 2 knap osv.
(jo du må godt købe en - men kun bruge den i Black&White og WarCraft 3
spillene, der er det fedt at kunne zoom ind via scrolwheel
--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Thomas Hansen

Dato : 23-09-02 09:28

Jesper <spam@supressor.invalid> wrote:

> Nej, det er Ævletasten der er genvejstaten.
>
> Du skal bruge tasten der står "ctrl" på, som ligger 2 taster til venstre
> fra Ævletasten.

Den tast David refererer til er tasten mellem Æbletasten og ctrl. Nogle
kalder den "alt", selv foretrækker jeg at kalde den for
"skiftesporstasten". Når man trykker på den efter at have crtrl-klikket
på et dokument, sker der ting og sager!

/Thomas

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-09-02 15:00

Thomas Hansen <thomash@skydebanen.net> wrote:

> "skiftesporstasten". Når man trykker på den efter at have crtrl-klikket
> på et dokument, sker der ting og sager!

Og grunden til mit indlæg.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-09-02 15:00

> 'omvejstasten' ???

Det er den til venstre for museum, æble eller genvejstasten og kaldes
ofte for skiftespor eller alt.

Så kender du måske heller ikke slipvæktasten oppe i venstre hjørne eller
den store rumtast og komindtasten?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Lone Koefoed

Dato : 23-09-02 15:19

> Så kender du måske heller ikke slipvæktasten oppe i venstre hjørne eller
> den store rumtast og komindtasten?

jeg gør ikke, men det lyder som om, det kunne være rart at kende til.
Så ud med det!

--
Lone

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-09-02 15:24

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> jeg gør ikke, men det lyder som om, det kunne være rart at kende til.
> Så ud med det!

esc, space og enter.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 23-09-02 15:32

Michael Tysk-Andersen wrote:

>esc, space og enter.

Øv du nåede det først

Har du så prøvet at holde skifte tasten nede mens du trykker på den gule
knap ( med ginie efekt slået til i os 10.2 )

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Thomas Hansen

Dato : 23-09-02 16:05

Henrik Lindskou <sydjyderFjern@worldonline.dk> wrote:

> Har du så prøvet at holde skifte tasten nede mens du trykker på den gule
> knap ( med ginie efekt slået til i os 10.2 )
But why Slowmo when you can Flymo?!

/Thomas

Fra : Storm

Dato : 23-09-02 20:02

Thomas Hansen <thomash@skydebanen.net> wrote:

> But why Slowmo when you can Flymo?!

Fordi - prøv engang med denne post
Du bruger jo suppen - den rminimerer alt hvad der har med suppen at
gøre.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Hansen

Dato : 23-09-02 20:27

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Fordi - prøv engang med denne post
> Du bruger jo suppen - den rminimerer alt hvad der har med suppen at
> gøre.

Lad os nu lige holde skifte tasten og skifteSPORS tasten adskilt!
Skift+minimer => Slowmo genie
Skiftespor + minimer => Minimer alle vinduer i det forreste program

/Thomas

Fra : Storm

Dato : 23-09-02 21:04

Thomas Hansen <thomash@skydebanen.net> wrote:

> Lad os nu lige holde skifte tasten og skifteSPORS tasten adskilt!
> Skift+minimer => Slowmo genie
> Skiftespor + minimer => Minimer alle vinduer i det forreste program

- Jeg tager lige en uges ferie...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Holm

Dato : 24-09-02 09:58

> - Jeg tager lige en uges ferie...

inden da bør du prøve shift + Skiftespor + minimer => minimer alle
vinduer i slowmotion - ser ret sejt ud
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 25-09-02 01:09

Michael Holm wrote:

>inden da bør du prøve shift + Skiftespor + minimer => minimer alle
>vinduer i slowmotion - ser ret sejt ud

Se så er der lige en ting jeg ikke havde set før. I Netscape 7.0 er der
et dokument ved navn "hidden" der fiser ned i dokken.
Hvad er nu det for en fætter. Jeg kan ikke åbne det og ej heller
lokalisere hvilken menu det gemmer sig under, blot at det er
et af de tre længest til venstre ( options tools Window )
eller er det måske under help.

Andre der har opserveret dette ?

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Michael Holm

Dato : 25-09-02 16:20

> [...]
> lokalisere hvilken menu det gemmer sig under, blot at det er
> et af de tre længest til venstre ( options tools Window )

har hentet Netscapen men den står bare og hænger når man prøver at åbne
den
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 23-09-02 15:27

Michael Tysk-Andersen wrote:

>Så kender du måske heller ikke slipvæktasten oppe i venstre hjørne eller
>den store rumtast og komindtasten?

Mit gæt er esc = slipvæk, mellemrum / space = den stor rumtast, enter
/ return = komindtasten

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 23-09-02 18:25

> Alternativt ctrl-klikker du på dit dokument og når menuen fremkommer
> banker du også omvejstasten i og volla kan programmet vælges i "Åbn
> altid i" submenuen.

Jeg har et lidt lignende problem: Acrobat reader insisterer på at åbne i
classic, og jeg fyrer kun op under classic når jeg skal i banken, så det
generer mig lidt.
Selv om jeg har prøvet alle trickene: "Åbn altid i" og "Ret alle...", og
ikke har afkrydset "Åbn i classic" i classic- versionen af Reader bliver
den ved med at prøve at starte classic, hvis jeg ikke ctrtl-klikker og
vælger "åbn i".
Er der andre løsninger end at kyle classic versionen ud?

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Storm

Dato : 23-09-02 20:02

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> af Reader bliver den ved med at prøve at starte classic, hvis jeg ikke
> ctrtl-klikker og vælger "åbn i". Er der andre løsninger end at kyle

Du er sikker på at det er version 5.05 af Readeren du har?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 23-09-02 21:42

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]

Ja, det skriver du jo faktisk.

> Du er sikker på at det er version 5.05 af Readeren du har?

Jeg havde et lignende problem, og smed Classic versionen ud.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 25-09-02 18:52

> [...]

> Jeg har et lidt lignende problem: Acrobat reader insisterer på at åbne i
> classic, og jeg fyrer kun op under classic når jeg skal i banken, så det

Faldt lige over en god beskrivelse på en løsning.

Citat:

""
If you have two applications that have the same Creator code on your
computer, then Apple does not document which one gets launched when you
double-click a document with that Creator code. This is one of the
reasons you should get out of the habit of double-clicking on documents
(I almost never do this any more)and instead drag the document to an
alias of the program you wish to use to open the document.

When you double-click a document, the computer searches the Desktop
databases of all mounted volumes looking for the application to launch.
It stops as soon as it hits a record in the Desktop database with the
right Creator code.

Apple does not document how or in what order the Desktop databases are
searched. My own experimentation shows, at least through OS 8.6 - OS
9.2, it works like this:

Desktop databases are searched in reverse order of creation. This means
that whatever version was installed most recently will be the version
that launches.

If you have more than one volume mounted on your desktop, the computer
first searches the Desktop database of the volume that the document
resides on; then it searches the Desktop database of the boot volume;
then it searches the other volumes, in no particular order I can
discern.

You can make the correct version launch by default by doing this:

First, remove all traces of all versions of the apps.

Then, reboot and rebuild the Desktop. VERY IMPORTANT! If you skip this
step, it's all for nothing.

Then, install the version you DON'T want to launch when you double-click
a document.

Then, install the version you DO want to launch.
__________""

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-02 18:56

On Mon, 23 Sep 2002 at 17:25 GMT, Kaj wrote:

> Er der andre løsninger end at kyle classic versionen ud?

Ja sæt din Acrobat til at åbne i X, ævle+i og sørg for at "open in
classic enviroment" /ikke/ er afkrydset.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 29-09-02 08:18

> Ja sæt din Acrobat til at åbne i X, ævle+i og sørg for at "open in
> classic enviroment" /ikke/ er afkrydset.

Begge dele var gjort/ikke gjort, men den skiftede tilbage til
classic-versionen hver gang jeg løb ind i et pdf-document. Nu er den
smidt ud, jeg havde en kun liggende for at kunne printe på en printer
uden OS X driver, men det problem blev løst med Gimp-Print.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Thomas Hansen

Dato : 22-09-02 23:06

Hej Jan!

Tænk at finde dig her...
Æble-i på et af de dokumenter du ønsker at ændre default-reader for,
vælg "Open with/Åben i" og vælg det ønskede program. Du kan også vælge
om du bruge programmet til alle lignende dokumenter.

Vi ses
Thomas