Adapter-forvirring
Fra : HVL

Dato : 22-09-02 21:01

Hej gruppe

Jeg har et problem med mine gamle adaptere, som mange andre sikkert
nikker genkendende til. Når noget hardware går i stykker smider jeg
det ud og beholder typisk adapteren (eller transformeren eller hvad
den nu hedder, den lille strøm-omformer).

En dag ved lejlighed mangler jeg en adapter til noget hardware, men
tit synes jeg ikke ritigt de passer sammen med volt og ampere
angivelser. En elektriker bekendt påstår at når bare voltne stemmer
overens med dem der er angivet på hardwaren er det lige meget om
amperene stemmer. Kan det virkelig passe?

Hvis der er nogen der har et godt link til et site der kan kaste lidt
mere lys over emnet hører jeg meget gerne nærmere!

mvh
Henrik Larsen

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 22-09-02 21:56

HVL wrote:

> [...]
> overens med dem der er angivet på hardwaren er det lige meget om
> amperene stemmer. Kan det virkelig passe?

Nej, hvis det du vil forsyne med spænding, skal bruge flere ampere end
"adapteren" kan levere, så går den ikke.
(De kaldes strømforsyninger)

Fra : Esben

Dato : 23-09-02 01:13

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Nej, hvis det du vil forsyne med spænding, skal bruge flere ampere end
> "adapteren" kan levere, så går den ikke.

Helt rigtigt - hvis jeg fx sætter en for lille adapter (for få A, men
rigtig spænding) på min scanner, bliver indscanninger fyldt med farvede
streger.

--
Esben