Andet multimedie
bentjuul 3670
Er brugte scannere noget værd?
Fra : The Amazing Grace

Dato : 23-02-01 01:15

Hejsa,

Er det "året dårligste idé" (TM) at købe en brugt SCSI-scanner?

Eller er der bare nogen bestemte ting man skal checke når man køber en
brugt scanner?

Mads Hansen
--
I haven't lost my mind - I have backed it up on tape somewhere........

Fra : Kurt Lund

Dato : 23-02-01 11:08

"The Amazing Grace" <amaze@worldonline.dk> skrev:

> Er det "året dårligste idé" (TM) at købe en brugt SCSI-scanner?
>
> Eller er der bare nogen bestemte ting man skal checke når man køber en
> brugt scanner?

Det er svært at svare entydigt på. Det kommer an på mange ting:

Hvor gammel er den? (hvis du er ligeglad med det, så har jeg en
UMAX 300 ppi SCSI 3-pass scanner, jeg købte i '93 for 7.500 kr.
Du skal få den til ½ pris )

Er glaspladen ridset?

Er det med varm eller kold katoderør (nyere scannere er oftest med
kold katoderør, som bedre bevarer farvetemperaturen gennem
tiden).

Hvad er Dmax og Dmin? (Dynamisk område)

Hvad er optisk scanopløsning (bør være 600 ppi). Interpoleret
opløsning er ligegyldig.

Er mekanikken i orden? (Test den i brug)

Hvor god er scannersoftwaren? (har den de nødvendige
indstillingsmuligheder).

Og ikke mindst - virker den?

Under de rigtige omstændigheder kunne jeg godt finde på
at købe en scanner brugt.

--
Kurt Lund

Fra : The Amazing Grace

Dato : 23-02-01 14:14

Kurt Lund wrote:

> [...]
>
> Hvor gammel er den? (hvis du er ligeglad med det, så har jeg en
> UMAX 300 ppi SCSI 3-pass scanner, jeg købte i '93 for 7.500 kr.

Hehehe, jeg forstår hvad du mener....

Jeg forstår godt dine anbefalinger om 1-pass, kold katoderør, optisk
opløsning og selvf. ridser i glaspladen. Samt at teste den i brug før
køb.

> Hvad er Dmax og Dmin? (Dynamisk område)

Men hvad er de to begreber - og hvad betydning har de?

> Under de rigtige omstændigheder kunne jeg godt finde på
> at købe en scanner brugt.

OK. Jeg er lidt begrænset i valg, da jeg skal bruge scanneren under
OS/2: Men HP, Microtek og Epson har en del modeller der kan bruges.

Hvordan er de tre mærkers renommé i forhold til hinanden når vi taler om
scannere?

Mads Hansen

--
I haven't lost my mind - I have backed it up on tape somewhere........

Fra : JK

Dato : 23-02-01 21:08

Jeg har en oldgammel SCSI HP 4C og den er dælme både god og hurtigere end
det nye bras

Mvh Jesper

Fra : The Amazing Grace

Dato : 24-02-01 14:40

JK wrote:

> Jeg har en oldgammel SCSI HP 4C og den er dælme både god og hurtigere end
> det nye bras

Ja, jeg er også selv mest indstillet på at finde en HP.

På arbejde har vi en tussegammel HP (Scanjet II et-eller-andet).

På størrelse med en lille kuffert, men hold op hvor den bare virker...

Men er der tilfredse Epson / Microtek -brugere, må I endelig ikke holde
Jer tilbage med gode råd!

Mads Hansen

--
I haven't lost my mind - I have backed it up on tape somewhere........