Ingen Dansk manual
Fra : Claus

Dato : 22-09-02 09:34

Hej N.G.

Jeg har lige købt et digitalt kamera i Elgiganten, men der er ikke nogen
Dansk manual i kassen. Er det lovligt at, sælge sådan et produkt i Danmark
uden denne. Den bliver nok svær at undvære.

V.H.
Claus Nielsen

Fra : Jean

Dato : 22-09-02 09:43

Claus skrev:
> Jeg har lige købt et digitalt kamera i Elgiganten, men der er ikke nogen
> Dansk manual i kassen. Er det lovligt at, sælge sådan et produkt i Danmark
> uden denne. Den bliver nok svær at undvære.

I følge lovgivningen kan du kræve, at få udleveret en brugsanvisning på
dansk. (Kender ikke paragraffen)
Men gå ned i Elgiganten og be' om en manual, så sender de bud efter en ved
producenten.

Mvh Jean (som ikke er jurist, men kender dog svaret på dette spørgsmål)

--
Vil du købe billige mobiltelefoner,
så er Wanna-save.com svaret!

Fra : Pita

Dato : 22-09-02 10:16

"Jean" <ask@me> wrote in message
> [...]
> dansk. (Kender ikke paragraffen)
> Men gå ned i Elgiganten og be' om en manual, så sender de bud efter en ved

Jep lige som du har ret til at få ingredienslisten på dansk på alle varer,
ellers så skal "salgsassistenterne" oversætte, og det er sku svært, hvis det
kun står på kinesisk.

--
Pita

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 22-09-02 11:00

> Jep lige som du har ret til at få ingredienslisten på dansk på alle varer,

Også hvis det er kattemad?

Mvh
Vibeke

Fra : Nette

Dato : 22-09-02 15:54

"Vibeke Jørgensen" wrote

> Også hvis det er kattemad?

Ja. Hvorfor skal katte snydes?

Nette

Fra : Jan Pedersen

Dato : 22-09-02 20:26

::: Også hvis det er kattemad?
::
:: Ja. Hvorfor skal katte snydes?
::
:: Nette

Så skal ejeren også kunne dokumentere, at katten forstår hvad der bliver
sagt/skrevet

Jan
--
Det nemmere at få tilgivelse end
tilladelse...

Fra : Nette

Dato : 22-09-02 20:44

"Jan Pedersen"wrote
> Så skal ejeren også kunne dokumentere, at katten forstår hvad der bliver
> sagt/skrevet

Dvs-. der heller ikke skal stå det på babymad så?
En kat kan også være allergiker...??

Nette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-09-02 11:22

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> wrote in message

> Også hvis det er kattemad?

Ja, specielt hvis det er foderstoffer, se LBK nr 80 §1 stk 3 punkt.4):

"pakning, mærkning og angivelse af sammensætning af foderstoffer,"

og se desuden "Lov om Foderstoffer" som det ikke er lykkedes mig at finde på
retsinfo.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Camilla Scharff

Dato : 23-09-02 17:16

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Også hvis det er kattemad?

Nej, ihvertfald ikke lige så omfattende - se Lov om levnedsmidler:
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A1973/0031030.htm

og Bekendtgørelse af lov om foderstoffer (kunne ikke finde selve den
gældende lov - er der mon nogen, som kan hjælpe med det?):
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2000/0008029.htm

Mvh. Camilla

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-09-02 08:06

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in message
> "Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Nej, ihvertfald ikke lige så omfattende - se Lov om levnedsmidler:
> http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A1973/0031030.htm

Gælder ikke kattemad, se §1:

§ 1. Ved levnedsmidler forstås i denne lov spisevarer, drikkevarer,
nydelsesmidler eller andre varer, der er bestemt til at fortæres af
mennesker.

> og Bekendtgørelse af lov om foderstoffer (kunne ikke finde selve den
> gældende lov - er der mon nogen, som kan hjælpe med det?):
> http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2000/0008029.htm

Så er det ikke kun mig der ikke kunne finde den Det var lidt rart

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-09-02 10:40

On 24/09/02 9:06, in article
3d900ee6$0$38980$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:

> Så er det ikke kun mig der ikke kunne finde den Det var lidt rart

Det er den gældende lov. En lovbekendtgørelse (bekendtgørelse af lov) er
blot en sammenskrivning af hovedloven med de senere ændringer - til glæde
for dem der skal læse den.

/kristian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-09-02 11:15

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:B9B5FF7A.ED06%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> [...]

> blot en sammenskrivning af hovedloven med de senere ændringer - til glæde

Men man kan stadigvæk ikke læse selve loven, kun ændringerne til den.
Selve loven er da noget længere end

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-09-02 11:38

On 24/09/02 12:15, in article
3d903b43$0$39004$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:

> Men man kan stadigvæk ikke læse selve loven, kun ændringerne til den.
> Selve loven er da noget længere end
> http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2000/0008029.htm

Hvorfor tror du det ?

/kristian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-09-02 11:52

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:B9B60D30.ED2B%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> On 24/09/02 12:15, in article
> 3d903b43$0$39004$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Christian B. Andresen"

> Hvorfor tror du det ?

Gennemlæsning af §1, jeg syntes den var "lidt tynd", men du har nu
overbevidst mig, godt hjulpet af lidt mere graven i www.retsinfo.dk

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-09-02 11:08

"Jean" <ask@me> wrote in message
Danmark

> I følge lovgivningen kan du kræve, at få udleveret en brugsanvisning på
> dansk. (Kender ikke paragraffen)

Kan du ikke henvise til den relevante lovgivning ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Børgesen

Dato : 23-09-02 11:59

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3d8ee812$0$62670$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Jean" <ask@me> wrote in message

> Kan du ikke henvise til den relevante lovgivning ?

Mon ikke der tænkes på Markedsføringslovens §3
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2000/0069929.htm

§ 3. Ved tilbuds afgivelse, ved indgåelse af aftale eller efter
omstændighederne på leveringstidspunktet skal der gives en efter
formuegodets eller ydelsens art forsvarlig vejledning, når denne er af
betydning for bedømmelsen af godets eller ydelsens karakter eller
egenskaber, herunder især brugsegenskaber, holdbarhed, farlighed og
vedligeholdelsesmulighed.

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 26-09-02 13:18

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message

> "Jean" <ask@me> wrote in message
> Danmark

> Kan du ikke henvise til den relevante lovgivning ?
>

> --
> mvh/regards
>
> Christian
> ICQ: 4937239

Der er ikke noget direkte krav til en danskvejledning i lovgivningen.Men som
der står i købelovens §75a skal "Køber have de fornødne oplysninger med
henblik på montering, anvendelse, opbevaring og vedligeholdelse af
salgsgenstanden.". Dette vil ifølge forbrugerombudsmanden betyde at den skal
være affattet på dansk. Det er i nogen tilfælde nok at der er tegning som
fortæller hvordan tingene skal gøres (fx. ved samling af møbler).

§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre
egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med
købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse,
opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Se desuden www.fs.dk

Med venlig Hilsen

Morten Meizner Rasmussen

Fra : Darkh

Dato : 23-09-02 11:16

> [...]
> producenten.
>
> Mvh Jean (som ikke er jurist, men kender dog svaret på dette spørgsmål)

Jeg er heller ikke jurist, men har dog tidligere fået oplyst at der er en
undtagelse, når det gælder elektroniske produkter, da udviklingen ofte gør
at produktet kan være forældet inden en manual er oversat.

mvh
Jesper