Lone Star på DR2 iaften.
Fra : Morbid Angel

Dato : 22-09-02 02:32

En fantastisk god film som jeg varmt anbefaler.
DR2 20:45, søndag aften.(idag)

mvh

MA

Fra : Jens Thomsen

Dato : 22-09-02 12:01

"Morbid Angel" <morbid_angel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En fantastisk god film som jeg varmt anbefaler.
> DR2 20:45, søndag aften.(idag)

Tak for tippet. Glæder jeg mig til at gense den. Jeg har altid været vild
med den måde, der klippes til flashback på. Virkeligt elegant udført.

MVH
Jens

Fra : Brian Petersen

Dato : 22-09-02 12:18

"Jens Thomsen" skrev:
> Tak for tippet. Glæder jeg mig til at gense den. Jeg har altid været vild
med den måde, der klippes til flashback på. Virkeligt elegant udført.

Ja, jeg vil da også prøve at sidde den igennem een gang til, men har udelt
DÅRLIGE minder om den, må jeg indrømme. Husker den som en gang
arty-farty-lir, der dækker over en særdeles tynd historie. Men vi får se...

Til gengæld vil jeg anbefale Harvey (1950) på TV3 kl. 02:55 (!)

/brian

Fra : Brian Petersen

Dato : 22-09-02 12:20

John Sayles, manden bag The Howling og Aligator! (hvad er der gået galt for
ham?)

Fra : Peter Fleinert

Dato : 24-09-02 11:08

Jeg kunne nu godt lide filmen, og morede mig meget over Frances McDormand.
Peter

Fra : Jeppe Møller

Dato : 24-09-02 17:37

ARR!
Hvorfor sender de så seje ting så sent om natten?
Jeg fik desværre ikke set den, men den ser da vildt stenet ud- jeg tænkte
straks Donny Darko i den sammenhæng :)

/Jeppe

Fra : Brian Petersen

Dato : 24-09-02 21:32

"Jeppe Møller" wrote:

> ARR!
> Hvorfor sender de så seje ting så sent om natten?

Det må du nok spørge om! Tror faktisk bare de har skullet sende ET ELLER
ANDET, og så havde de lige dén film på lager. Sidst den var gal på TV3 var
vist da de viste Hitchcocks Shadow of a Doubt (1943) hen på morgenen.

> Jeg fik desværre ikke set den, men den ser da vildt stenet ud- jeg tænkte
> straks Donny Darko i den sammenhæng :)

Hehe -- ja, men Harvey var en RIGTIG hare :)

"Peter Fleinert" wrote:
>Jeg kunne nu godt lide filmen, og morede mig meget over Frances McDormand.

Jeg kedede mig bravt. Hovedrollen blev spillet af en TOTAL ukarismatisk
skuespiller (måske var der en pointe med det, hvad ved jeg, jeg nøjes bare
med at konstatere..) og historien var mig inderlig ligegyldig. Bryder mig
ikke om de der skæbnefrise-film der bare skal have det hele til at gå op
dramaturgisk for at levere... well, en skæbnefrise. Og de der "usynlige"
flashbacks som folk altid husker.. stilistisk lir, siger jeg!

Fra : Jens Thomsen

Dato : 25-09-02 09:01

"Brian Petersen" <kanalSLET@klog.dk> skrev i en meddelelse

> Og de der "usynlige"
> flashbacks som folk altid husker.. stilistisk lir, siger jeg!

Nåda. For mig vidner de om en instruktør, der har uhyggeligt meget kontrol
over sit arbejde og reelt har klippet sit værk i hovedet, før produktionen
er gået igang.

MVH
Jens

Fra : Jens Thomsen

Dato : 25-09-02 09:07

> [...]

> ikke om de der skæbnefrise-film der bare skal have det hele til at gå op
> dramaturgisk for at levere... well, en skæbnefrise.

Your loss. Sayles tager i det mindste fra de store. Plottet er mere eller
mindre inspireret af Sofokles' Kong Ødipus og dens to modstridende
projekter: Opklaringen af et mord og afdækningen af egen fortid. Det hele
kombineret med et skvæt blodskam. Lone Star når naturligvis ikke helt samme
dramatiske højder, men ærligt talt, nu regnes Sofokles også for en af de
helt store, og mindre burde kunne gøre det for en amerikansk lavbudgetsfilm.

MVH
Jens

Fra : Brian Petersen

Dato : 25-09-02 14:08

Jens Thomsen skrev:

>Nåda. For mig vidner de om en instruktør, der har uhyggeligt meget kontrol
>over sit arbejde og reelt har klippet sit værk i hovedet, før produktionen
>er gået igang.

De glidende og ubrudte tidsspring vidner helt rigtigt om en stærk
instruktør-tilstedeværelse. Fuldstændig lydløst lykkes det John Sayles at
råbe ned fra lærredet: "SE HVA' JEG KAN", så publikum tænker "Ih, ja, det er
vel nok flot og I-fjor-i-Marienbad-agtigt". Og på den måde bringes
opmærksomheden fra fortællingen over på den "usynlige" teknik.

Jeg kan godt se at Lone Star kan appellere til intellektet pga. den
"kontrol" du er inde på, men fortællingen giver mig i sin substans intet
følelsesmæssigt udbytte. Jeg føler ingenting for hovedkarakteren - hverken
med ham eller imod ham. Han er en træmand af en sheriff, der synes mærkelig
upåvirket af hvad der sker omkring og, må man antage, også indeni ham (det
er trods alt ikke småting i fortiden, der hvirvles op i). Problemet er at
fortidsoprulningen ikke opleves som en indre konflikt, men som ydre
matematik. Sayles er mere optaget af at få de karakterer og sidehistorier,
der i starten virkede som de var indbyrdes urelaterede til at gå op i et
højere skæbnefællesskab.

> [...]
>dramatiske højder, men ærligt talt, nu regnes Sofokles også for en af de
>helt store, og mindre burde kunne gøre det for en amerikansk

Ja, man ku' godt få fornemmelsen af at der sad et græsk kor omme bagved, og
at det var Guderne som trak i snorene. I virkeligheden er det bare Sayles...