Gode ideer til Mosel/Rhin-tur?
Fra : BHR

Dato : 21-09-02 19:00

Vi er 3 familier der til oktober planlægger en tur til Mosel/Rhin området
som vi aldrig har besøgt før.
Vi har alle campingvogn og er uden børn. Er især interesseret i at "studere"
vin- og madkulturen i området.

Helst starte sydligst i området og derefter bevæge os hjemad gennem området
i løbet af ugen, eller finde en rigtig god plads centralt for udflugter.

Er der nogle der har gode tips?

På forhånd tak!

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 30-09-02 08:37

I kan ikke nå det hele på 1 uge! Jeg vil foreslå at I koncentrerer Jer om
Mosel, som har langt det bedste klima og i den grad er det smukkeste område.
Hvis det er vin, I specielt er efter, skal i slå Jer ned i den bedste del af
Mittelmosel, dvs. mellem Bullay og Kues-Bernkastel. Der er utallige
mulgiheder for vandreture, og utallige steder at smagepå vin, uden særlig
købetrang. I Kues (lige overfor Bernkastel) ligger der dels et vinmuseum,
dels et sted, hvor man for en beskeden pris selv kan gå rundt i kælderen og
smage (og evt. købe), lidt i retning af Marche au Vin i Beane eller Kloster
Und i krems (Østrig). Blandt de mange, mange små bitte vinbyer har jeg gjort
gode handler i Graach - på hotel/restaurant "Zum Josephhaus" (Graacher
Himmelreich). Bernkastel er først og fremmest en turistfælde... Seltingen
ligger kun få km derfra og også her laves der rigtig gode vine. Ikke alene
er priserne lavere end i Danmark, men man får jo også vine, som ikke kan
opdrives hjemme, hvor tyske vine er håbløst oversete.

Glem ikke at smage på Dornfelder-vine - dornfelder er ikke en lokalitet, men
en rødvinsdrue.

Længere opstrøms kommer man først til Brauneberg, hvor den berømte
Brauneberger Juffer kan købes flere steder - og længere opstrøms ligger
Trittenheim, med den berømte (noget overvurderede) Trittenheimer Apothek.
Endelig er der også Trier, hvis hangen er til større byer - dér finder man
en del romerske efterladenskaber, og flere gode vinhuse.

Hvis I absolut MÅ til Rhinen. bør I i Rheingau besøge Kloster Eberbach - det
er om nogen Tysk vin's højborg.

De omtalte byer/steder ligger ikke særlig langt fra hinanden - jeg vil
bestemt foreslå at I slår Jer ned midt i området, og så kører ud derfra.
Maden? Altså, tysk mad ER noget bastant!

God fornøjelse.
Henning

Århus Tandlægeskole
8000 Århus C