FWA?
Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 19-12-00 13:29

Telestyrelsen har lige truffet afgørelse om fordeling af licenser til FWA,
se i artiklen:

http://www.jp.dk/cgi-bin/dbpublish.dll?
page=internetavisen/bors/nyheder/art&art_id=2855696

I det lave frekvensområde, som bl.a. er beregnet til bredbånds-Internet-
forbindelser til private brugere gik to licenser til Sonofon og get2net. Er
der nogen, der ved noget, eller har hørt rygter om, hvornår og/eller
hvordan vi vil mærke noget til det i praksis?

En anden ting er det høje frekvensområde, hvor de samme (Sonofon og Uni2)
også har fået licenser. Det hedder sig at dette område er beregnet til
virksomheder. Men hvad betyder det? Hvad bliver prisen i dette område,
bliver det helt uoverkommeligt for private brugere?
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.com>
http://mrohs-helbo.homepage.dk

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 19-12-00 15:52

On Tue, 19 Dec 2000 12:29:27 GMT, helbo@bigfoot.com (Lars Jørgen
Helbo) wrote:

> [...]
>virksomheder. Men hvad betyder det? Hvad bliver prisen i dette område,
>bliver det helt uoverkommeligt for private brugere?

Jeg vil lige tilføje, at de "lave" frekvenser har en bedre rækkevidden
end de høje.

De høje muliggør til gengæld højere hastigheder pga. at der er afsat
større båndbredde.

Priserne bliver - som alle andre priser - bestemt af hvad markedt vil
give. Det har ikke i første omgang noget med produktionsprisen at
gøre, tænk bare på software.

Mvh. NKJensen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 19-12-00 16:50

news2000@e-box.dk (Niels Kristian Jensen) wrote in
<3a3f727c.21288966@news.worldonline.dk>:

>Jeg vil lige tilføje, at de "lave" frekvenser har en bedre rækkevidden
>end de høje.

>De høje muliggør til gengæld højere hastigheder pga. at der er afsat
>større båndbredde.

Og hvilke rækkevidder hhv. hastigheder taler vi så om?

>Priserne bliver - som alle andre priser - bestemt af hvad markedt vil
>give. Det har ikke i første omgang noget med produktionsprisen at
>gøre, tænk bare på software.

Vel ikke udelukkende? Der må jo også skulle opsættes en eller anden form
for antenne og modtager. Altså svarende til den router man får til XDSL, og
prisen på det kan vel godt afhænge af frekvensen?

Fra : Claus Schmidt

Dato : 19-12-00 17:37

Lars Jørgen Helbo skrev
(klippetiklip)

>der nogen, der ved noget, eller har hørt rygter om, hvornår og/eller
>hvordan vi vil mærke noget til det i praksis?

Dagbladet Borsen havde en artikel i dag (s. 4),
hvor Allan Koch fra Sonofon påstod at de ville
dække 95% af befolkningen i løbet af næste år
med FWA.

De første kunder (virksomheder) vil blive
tilsluttet "allerede i løbet af foråret".

I samme artikel stod der at en modtager-
antenne pt. koster ca. 20.000 DKK.

--
[claus]

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 19-12-00 19:03

no@no.no (Claus Schmidt) wrote in <U8M%5.11573$9t1.101918
@twister.sunsite.dk>:

>Dagbladet Borsen havde en artikel i dag (s. 4),
>hvor Allan Koch fra Sonofon påstod at de ville
>dække 95% af befolkningen i løbet af næste år
>med FWA.

Ja, men her har jeg netop mine bange anelser. For når jeg nærlæser
Sonofon's pressemeddelelse på:

http://www.sonofon.dk/om_sonofon/nyhed-presse/vis_artikel.asp?id=1088
&Lang=_DK&C_type=_privat&area=nyheder

Så kommer jeg frem til at de vil dække 95% af erhvervslivet til næste
sommer, og 95% af befolkningen _uden_tidsfrist_. Men det er skrevet som om
det bevidst ønskes misforstået.
Derfor tænkte jeg, at det måske kunne være interessant, at gå direkte efter
et erhvervsabonnement - hvis det ikke er alt for urimeligt dyrt.

>I samme artikel stod der at en modtager-
>antenne pt. koster ca. 20.000 DKK.

Men der stod ikke, om der er forskel på de to typer?

Fra : Claus Schmidt

Dato : 19-12-00 20:52

Lars Jørgen Helbo skrev
>no@no.no (Claus Schmidt) wrote

>Men der stod ikke, om der er forskel på de to typer?

Sådan som jeg læser det, er det prisen. Hvis du er
en husstand er det 20K, hvis du er en virksomhed
er det 20K, hvis du er en boligforening er det 20K
og så videre...

--
[claus]

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 19-12-00 17:35

Hej.
Du kan læse noget mere om Sonofon her......
http://it.tv2.dk/nyheder/nyhed.php?id=2232

Søren Bøgh Nielsen