Gå-væk-kat!
Fra : Iben Holst

Dato : 21-09-02 14:36

Hej !

Ikke så indbydende en overskrift .... men selvom jeg elsker mine katte
meget, så vil jeg af forskellige årsager ikke have dem i soveværelset og på
mit barns værelse.
Jeg har forsøgt at søge blandt indlæggene, men der kommer ikke noget frem og
derfor spørger jeg, om der ikke er noget med at der findes en plante, som
jeg vil kunne anbringe i værelserne, så de ikke vil derind ??

Og skulle nogle herinde også have hund vil jeg også gerne vide om det samme
kan gøre sig gældende for hunde ??

Iben

Fra : Rollike

Dato : 21-09-02 21:53

> [...]

> derfor spørger jeg, om der ikke er noget med at der findes en plante, som
> jeg vil kunne anbringe i værelserne, så de ikke vil derind ??

Øhh.. mener at have hørt at katte ikke kan lide lygten af planten timian..
men ved ikke om det holder stik *S*

Ellers har jeg også læst at man kan stille støvsugeren foran døren, da
katten sikkert er bange for den...

Men mon ikke at det bliver lidt træls at have støvsugere til at stå i alle
døråbningerne ind til værrelserne *G*

MVH Mette

--
Nyt Slankehold starter i Frederikshavn i oktober
http://www.valo.dk/slankehold.htm

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 21-09-02 22:36

"Rollike" <valo@valo.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Øhh.. mener at have hørt at katte ikke kan lide lygten af planten timian..
> men ved ikke om det holder stik *S*

Det kan godt være, det forholder sig sådan, men så har nogen glemt at
fortælle det til min kat. Sif elsker, at slænge sig i bedet med
krydderurter - også timian - så når hun kommer ind, lugter hun som en
friskbagt pizza.

Mvh. Camilla Hæstrup

--
Det bedste ved katte er, at de aldrig lugter af våd hund.
Fjern det overflødige fra min e-mailadresse.

Fra : Rollike

Dato : 22-09-02 00:59

> [...]
> fortælle det til min kat. Sif elsker, at slænge sig i bedet med
> krydderurter - også timian - så når hun kommer ind, lugter hun som en

*G* Pizza-kat *G*

Nå jeg kan da godt se at det ikke helt holder stik hjemme hos jer *L*

MVH Mette

Fra : Iben Holst

Dato : 22-09-02 08:17

> [...]
> katten sikkert er bange for den...
> Men mon ikke at det bliver lidt træls at have støvsugere til at stå i alle

*GG* jo det ville jeg nok være mere end træt af. Ikke mindst fordi den ville
være nødt til at stå tændt hvis de skulle være bange for den !!

Jeg vil da prøve mig med timian-planten .....

Men har I flere gode råd modtager jeg dem meget gerne!!

Iben

Fra : Pia J

Dato : 22-09-02 10:08

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in message news:3d8d6ee0$0$38991> Men har I
flere gode råd modtager jeg dem meget gerne!!

Jeg spurgte om en plante her, da jeg først begyndte at skrive. Kan dog ikke
huske navnet mere, desværre, men de skulle kunne fås i Bilka - årstiden er
nok forkert.

Prøv at søge efter mit indlæg, jeg kan ikke finde det i min "sent" bakke.

:Pia

Fra : Kate

Dato : 23-09-02 20:55

"Rollike" <valo@valo.dk> wrote in

> Ellers har jeg også læst at man kan stille støvsugeren foran
> døren, da katten sikkert er bange for den...

Jeg har tit min støvsuger stående i en døråbning hvis jeg ved jeg skal
bruge den igen senere, det forhindrer ikke mine katte i at gå forbi
den, men alle 4 er bange for den når den kører.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Sander

Dato : 22-09-02 08:14

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> derfor spørger jeg, om der ikke er noget med at der findes en plante, som
> jeg vil kunne anbringe i værelserne, så de ikke vil derind ??

Jeg tror ikke, der findes nogen simpel løsning, til at holde en kat ude, fra
bestemte rum. Luk døren er det eneste, jeg kan komme på.

> Og skulle nogle herinde også have hund vil jeg også gerne vide om det
samme
> kan gøre sig gældende for hunde ??

En hund kan man tilgengæld træne, til at holde sig fra bestemte rum. Det er
nok nemmest, at lære den det fra hvalp, men man kan også lære en voksen hund
det.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 22-09-02 08:25

> Jeg tror ikke, der findes nogen simpel løsning, til at holde en kat ude,
fra
> bestemte rum. Luk døren er det eneste, jeg kan komme på.

Jamen det gør vi også i dagtimerne til vores eget soveværelse (ikke i
juniors fordi han bruger det meget i løbet af dagen), men iøvrigt er det i
de timer de er mindst interesserede i at være derinde.
Vi kan ikke have dem lukkede om natten, da det gør vores søn utyg ....

> [...]
er
> nok nemmest, at lære den det fra hvalp, men man kan også lære en voksen

Nope - vi har trænet alt det vi overhovedet kan med ham - så snart han ser
sit snit suser han op og ligger sig på et af værelserne. Her har vi dog ikke
problemet om natten, da vi har låge for trappen - men i dagtimerne fordi
vores søn går op og ned af trappen og som nævnt bruger sit værelse meget i
løbet af natten og ikke er gammel nok til at forstå at låge og dør skal
lukkes hver gang han er kommet på den side han skal ......

Iben

Fra : Ann K.

Dato : 22-09-02 09:35

Hej Iben.
Jeg har forlængst erkendt at det er komplet umuligt at forbyde mine
katte at være bestemte steder! Eneste måde at holde dem væk fra
forbudszonerne er at lukke forsvarligt af
Men - sådan er det ikke med mine hunde! Jeg har et enkelt område, hvor
de ikke er velkomne... køkkenet! (som er meget lille!) Vi har ingen dør
til vores køkken - og oven i købet _skal_ man passere noget af det, for
at få adgang til resten af huset, og her står fx vandskålen også... Til
gengæld er der en "usynlig" linje, som ikke må overskrides! Det virker -
og har gjort det i 9 år Fidusen er at man altid sørger for at et
forbud håndhæves... dvs at når der forbydes også stilles et alternativ
til rådighed, og at der belønnes, når hunden vælger at benytte
alternativet!
Fx... Overskrides vores "usynlige grænse" bliver der omgående sagt
Nej... derefter får vaps fx kommandoen Dæk (lige udenfor grænsen) og
bliver så belønnet for det... efterhånden lærer vaps at Dække på det
anviste sted... Det behøver faktisk ikke at tage så særligt lang tid...
Vores Lab-x fattede det i løbet af 3 dage og sheltien i løbet af en dag
Vovserne ææælsker nemlig ros og synes at det er dejligt at få at
vide at de er dyyygtiiii'e, bare fordi de ligger et bestemt sted
OK - det her kræver så at du/I virkelig selv overholder forbuddet... dvs
vaps må på _intet_ tidspunkt få lov til at gå ind på værelserne! Heller
ikke i løbet af dagen...
Samme trick brugte vi til lab-x'et med et meget lavt hegn i haven... det
så fuldkommen tosset ud med en stor hund, der gøede som en gal af ræven,
men som alligevel blev holdt tilbage af et hegn på ca 35 cm's højde

Men held og lykke med at lære hunden at holde sig væk fra værelserne

Mvh Ann

Fra : Iben Holst

Dato : 23-09-02 12:20

Hej Ann...

Med fare for at få en i bøtten for at fortsætte tråden med hundesnak, vover
jeg mig alligevel!

Jeg synes vi har været gennem næsten alt mht. at lære ham at holde sig fra
værelserne - eneste positive vi har fået ud af det er, at han i det mindste
lusker ud med tydelig sort samvittighed så snart han ved at han er opdaget!

At han konsekvent ikke skal have lov til at være på værelserne, er nok der
det største problem i træningen foreligger!! Vi er nemlig så "heldige" at
han er skudræd og det betyder at han i gennemsnit året rundt, er nød til at
være sammen med os 2-3 nætter om måneden. Det er vi kommet langt med, fordi
han nu i modsætning til tidligere, er blevet rolig når bare han er sammen
med os..... Så kunne jeg vel egentlig bare sove nedenunder i de tilfælde,
men det er faktisk ikke kun os - han er i det hele taget mere tryg ved at
være på loftet i de situationer (ret ulogisk!!).
Men det er altså kun i de situationer han får lov til at være på værelserne.
Og tilsyneladende må jeg se i øjnene, at vi ikke kan holde ham ude af
værelserne, før vi har fået helt bugt med angsten for de grimme lyde!!

Iben

Fra : Ann K.

Dato : 24-09-02 00:20

Hej Iben.
Prøv at gå ind i; dk.fritid.dyr.hund... Søg lidt rundt og find så Bjarne
Østergårds fremragende indlæg ang skudrædde hunde; "Fra skudrædsel til
skudglæde"fra d.12/9...
Metoden fungerer!!!
Ok, vi mangler lige det sidste... vores lab-x står stadig og gøer - men
hun logrer alt hvad hun kan samtidig! For hun _ved_ at nu kommer der
guf!
At hunden søger ovenpå, kan skyldes, at det er her, den føler sig mest
tryg... Er det ikke muligt at den kan få en kurv/madras e.lign. evt. på
en repos... så har den et sted at være i nærheden af jer (sin flok) -
men er samtidig ude af værelserne... I kan også komme meget hurtigt ud
til hunden, hvis der brages udenfor....

Mvh Ann
Ps; kan du ikke finde Bjarnes indlæg, kan jeg godt kopiere det og sende
det til dig privat... en anvisning ang skudrædsel bliver vist for OT
herinde

Fra : Iben Holst

Dato : 24-09-02 12:42

Hej Ann

Selvom jeg ikke tror der er ret meget mere at skrive, har jeg skrevet et
indlæg til dig på dk.fritid.dyr.hund for ikke at "provokere" mere herinde!

Iben