Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rensning af gamle foto's
Fra : Bo Nielsen

Dato : 21-09-02 14:05

Hej NG.
Hvordan kan jeg rense overfladen på gamle billeder?
Det drejer sig om nogle billeder der har hængt i flere år på en
opslagstavle, og ind imellem været på gulvet osv. så overfladen er ikke så
pæn som den kunne have været.
Nu vil jeg så scanne billederne ind som evigt minde (de er fra 70'erne) men
jeg kan ikke fjerne al skidtet elektronisk.
Spørgsmålet er så om jeg kan rense overfladen med feks. demineraliseret vand
eller andet.

Bo Nielsen

Fra : pan2

Dato : 21-09-02 15:08

"Bo Nielsen" skrev d. 21-09-02 14:05 dette indlæg :
> [...]
70'erne) men
> jeg kan ikke fjerne al skidtet elektronisk.
> Spørgsmålet er så om jeg kan rense overfladen med feks.

hej bo ja det kan måske tage det meste men put lidt opvaskemiddel i
vandet og lad dem ligge noget tid tør dem bagefter på en tørresnor
Per

http://www.kandu.dk/

Fra : Langgaard

Dato : 21-09-02 16:06

Hej

Den med opvaskemidlet, vil jeg være forsigtig med, prøv først med vand.
Læg dem i blød i et kvarter, prøv så at fjerne skidtet med en finger (puden
ikke neglen), lad dem så tørre. Du kan når de er helt tørre presse dem flade
i en bog.
Men husk at den halvtørre emulsion er meget sart !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niklas

Dato : 21-09-02 22:24

> Den med opvaskemidlet, vil jeg være forsigtig med, prøv først med vand.

Der skal opvakemiddel i fordi det virker som afspændingsmiddel og får vandet med kalkindhold til at løbe af billedet.

> Læg dem i blød i et kvarter, prøv så at fjerne skidtet med en finger (puden
> ikke neglen), lad dem så tørre. Du kan når de er helt tørre presse dem flade
> i en bog.

Lad være at putte dem ind i en bog. Hvis du er utålmodig kan du putte dem i en tørrekasse men de må ikke komme i berøring med noget
før de er tørre.

Venligst

Niklas

Fra : Pico

Dato : 22-09-02 20:27

Niklas wrote:

KLIP
> Lad være at putte dem ind i en bog. Hvis du er utålmodig kan du putte
> dem i en tørrekasse men de må ikke komme i berøring med noget før de
> er tørre.

I fotoklubben bruger vi almindelige føntørre. Det er hurtigt og meget skånsomt.
Pico

Fra : Langgaard

Dato : 23-09-02 10:00

Hej

Vågn op for h...... Niklas, jeg skrev sku da også at de skulle være helt
tørre inden de kommer i pres !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-09-02 00:25

Langgaard wrote:

> [...]
> helt tørre presse dem flade i en bog.
> Men husk at den halvtørre emulsion er meget sart !

Hvis det er alm. farvebilleder på plastikbelagt papir, så kan Bo da godt
bruge rigeligt med opvaskemiddel til selve rengøringen, det vil opløse
fedt og lignende, det er i selve slutskyldningen at der helst ikke må
være kemikalier i vandet, men en enkelt dråbe opvaskemiddel til at
afspænde vil nok ikke gøre skade.

Han skal dog være yderst forsigtig med en mekanisk påvirkning af
billedet, der skal ikke ret meget til at lave ridser i emulisionen, en
vattot vil nok være mere skånsom.

Jeg synes dog det er et problem, at det slet ikke er blevet belyst
hvilken type billeder det drejer sig om, for hvis det er S/H billeder på
gammeldags barytpapir med en gelatineemulision, så skal man være erfaren
og ha' det rette udstyr, hvis det skal gå godt.

Fra : Bo Nielsen

Dato : 22-09-02 01:01

> Jeg synes dog det er et problem, at det slet ikke er blevet belyst
> hvilken type billeder det drejer sig om

Det er alm. farve fotografier taget sidst i 1970'erne. Overfladen er mat og
en anelse nupret, som datidens billeder åbenbart var.
De har ikke egentlige ridser, men er bare godt og grundig snavsede af støv,
skidt og stænk.

Men efter hvad jeg kan læse her, skader vand altså ikke. Så jeg prøver mig
stille og rolig frem.

Bo Nielsen

Fra : JLA

Dato : 22-09-02 08:40

Hej

Du kan roligt bruge vand, hvordan var det nu vi fremkaldte billeder, først
en skål med fremkaldervæske, så stopbad, derefter fixsering og tilslut
skylning, alt i ca. 20 grader varmt vand.
Det er også rigtigt at du skal passe på med skarpe genstande, medens
billederne er våde.

mvh
Jens Jørgen

Fra : itgrafen

Dato : 22-09-02 21:22

Hej Bo

Lav for en sikkerheds skyld en indscanning eller en affotografering inden du
går i gang med
at rense billedet. Det er gode råd du har fået, men det er stadig ikke til
at vide hvilket papir
og hvilken fremkaldelse der er brugt.
Hvis du alligevel har scannet billedet ind, vil jeg godt se om jeg kan rette
lidt op på det elektronisk
uden at det skal koste dig noget.

venlig hilsen
dorthe