strtoupper() med Unicode
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 21-09-02 08:55

Findes der en måde, hvorpå man kan gøre UTF-8-strenge skrevet med små
bogstaver til store bogstaver? strtoupper() virker ikke (man kan godt
bruge ikke-engelske tegn, men så skal man sætte locale'n, hvilket af
flere grunde ikke er muligt i det her tilfælde).

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 23-09-02 19:03

Jonas Koch Bentzen wrote:
> [...]
> bruge ikke-engelske tegn, men så skal man sætte locale'n, hvilket af
> flere grunde ikke er muligt i det her tilfælde).

Kan du ikke vise et eksempel der ikke virker, jeg testede lige med
"æbletrød", det ville den godt, så det må være nogle helt obskure tegn
der ikke er med i iso8859-1..?

/N

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 23-09-02 19:54

Nezar Nielsen wrote:

> Kan du ikke vise et eksempel der ikke virker, jeg testede lige med
> "æbletrød"

Brugte du UTF-8 eller ISO-8859-1?

> det ville den godt, så det må være nogle helt obskure tegn
> der ikke er med i iso8859-1..?

Det er jo netop det - min side skal også kunne håndtere de obskure tegn,
der ikke er med i ISO-8859-1 - f.eks. russisk, græsk, kinesisk mv. (med
kinesisk skal den selvfølgelig bare lade strengen være og undlade at
ødelægge den).

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 23-09-02 20:00

Jonas Koch Bentzen wrote:

> [...]
> der ikke er med i ISO-8859-1 - f.eks. russisk, græsk, kinesisk mv. (med
> kinesisk skal den selvfølgelig bare lade strengen være og undlade at

Det, jeg leder efter, er det, som JavaScript 1.3's/ECMAScript 3's
toUpperCase() kan: Tage en Unicode-streng, der indeholder tegn fra et
hvilket som helst land og gøre bogstaverne store, hvis der findes en
stor udgave af bogstaverne (hvad der f.eks. ikke gør på kinesisk).

Jeg er godt klar over, at strtoupper() som udgangspunkt ikke kan gøre
det, men jeg forsøger bare at finde *en eller anden* måde at gøre det på
serversiden.