Politiets alkoholmeter? ( ballon)
Fra : Miss T

Dato : 21-09-02 01:47

Jeg har et spørgsmål ang. politiets alkoholmeter. Kan det passe at det kan
måle halvt så meget som blodprøven man får taget på hospitalet? ( 1,6 i
alkoholmeteret )
Håber på at I kan hjælpe mig!!

/miss T

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 20-09-02 18:19

"Miss T" skrev:

> Kan det passe at det kan måle halvt så meget som
> blodprøven man får taget på hospitalet? ( 1,6 i
> alkoholmeteret )

Blodprøven er den nøjagtige kontrol som politiet kan forlange foretaget,
hvis alkoholmeteret viser at der har været drukket for meget. Det er
blodprøven du skal regne med.

Læs evt. mere om emnet på:
http://www.netjurist.dk/emner/print.php4?article_id=84
http://www.vinaa.dk/advokat/danframe.html?dan643
http://www.vinaa.dk/advokat/danframe.html?dan633

Mvh, Lars

Fra : Claus MC

Dato : 20-09-02 19:32

"Miss T" <misst@gotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har et spørgsmål ang. politiets alkoholmeter. Kan det passe at det kan
> måle halvt så meget som blodprøven man får taget på hospitalet? ( 1,6 i
> alkoholmeteret )

Så skulle (du?) have haft en promille på 3,2 ? Det tvivler jeg på !

Iøvrigt er det min erfaring, at blodprøve og alkometer varierer med +/- 0,1.

Dvs., at du skal regne med en promille mellem 1,5 og 1,7.

Mvh

Claus

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 21-09-02 16:15

"Claus MC" <clausmc@FJERNDETTEofir.dk> skrev i en meddelelse
> "Miss T" <misst@gotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Så skulle (du?) have haft en promille på 3,2 ? Det tvivler jeg på !

He he kender en der havde 4.8! men ok han fik også hjerte stop 2 gange! og
nej det er ikke en røver kender manden personligt!

Mvh.

Nikolai R. Jensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-09-02 20:19

On Fri, 20 Sep 2002 17:46:56 -0700,
Miss T <misst@gotmail.com> wrote:
> [...]
> måle halvt så meget som blodprøven man får taget på hospitalet? ( 1,6 i

Alkometeret kommer mede en indikativ måling, og kan sagtens vise
forkert. Blodprøven er den der gælder.

Hvis du lige har drukket en halv flaske vodka, er din promille
måske stadig 0.0, men alkometeret vil nok vise udslag.

En halv time senere på hospitalet vil du være over
promillegrænsen.

Fra : Pita

Dato : 20-09-02 22:11

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message
> [...]

> måske stadig 0.0, men alkometeret vil nok vise udslag.
>
> En halv time senere på hospitalet vil du være over

Så har han jo sådan set ikke gjort noget ulovligt, han har ikke kørt med en
promille på over 0,5.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-09-02 11:14

On Fri, 20 Sep 2002 23:11:21 +0200,
Pita <ged@vip.cybercity.dk> wrote:

> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Så har han jo sådan set ikke gjort noget ulovligt, han har ikke kørt med en
> promille på over 0,5.

Nej, men i dette tilfælde er der omvendt bevisbyrde. Så hvis det
er normalt at du bæller en flaske vodka inden du sætter dig i
bilen for at være i stemning når du når frem, så bør
du nok selv medbringe udstyr så du kan udtage en blodprøve på
stedet.

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 29-09-02 20:52

> Så har han jo sådan set ikke gjort noget ulovligt, han har ikke kørt med
en
> promille på over 0,5.

Jo:
§ 53. For spirituskørsel straffes den, som fører eller forsøger at føre et
motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at
alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter kørslen overstiger 1,20
promille.8)

Stk. 3. For promillekørsel straffes den, som uden at være skyldig i
spirituskørsel fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at
have indtaget spiritus i et sådant omfang, at alkoholkoncentrationen i
blodet under eller efter kørslen overstiger 0,50 promille.

Rasmus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-09-02 21:11

On Sun, 29 Sep 2002 21:52:16 +0200, "Rasmus Rosenquist"
<jeg_er_træt_af@spammere.dk> wrote:

> [...]
>have indtaget spiritus i et sådant omfang, at alkoholkoncentrationen i
>blodet under eller efter kørslen overstiger 0,50 promille.

Hvilket § er det så man kan blive dømt for spirituskørsel hvis man
forvolder en ulykke, men har under 0.5 promille, men dog har noget?
Jeg mener bestemt at kunne huske at der er en sådan, eller tager jeg
fejl?

--
Giv dig altid 100% på arbejdet
12% Mandag, 23% Tirsdag, 40% Onsdag, 20% Torsdag, og 5% Fredag.

Fra : Reino Andersen

Dato : 29-09-02 21:40

"Ivar Madsen" skrev:

> Hvilket § er det så man kan blive dømt for spirituskørsel hvis man
> forvolder en ulykke, men har under 0.5 promille, men dog har noget?

§ 53, stk. 2:

For spirituskørsel straffes endvidere den, som i øvrigt fører eller forsøger
at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant
omfang, at han ikke kan føre køretøjet på betryggende måde.

--
Reino

Fra : alexbo

Dato : 21-09-02 12:46

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> skrev

> Hvis du lige har drukket en halv flaske vodka, er din promille
> måske stadig 0.0, men alkometeret vil nok vise udslag.

Det ville kræve at man hælder vodkaen direkte i lungerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jean

Dato : 21-09-02 13:17

Alex skrev:

> Det ville kræve at man hælder vodkaen direkte i lungerne.

Av for den, det er vist spild af god vodka...

Mvh Jean

--
Vil du købe billige mobiltelefoner,
så er Wanna-save.com svaret!

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-09-02 17:58

On Sat, 21 Sep 2002 13:45:53 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Det ville kræve at man hælder vodkaen direkte i lungerne.

Det vil da give en ekspolivtiv brandert øjeblikligt, lige på studsen.
Går udfra at det er i luftform.
Vil ikke anbefale det med noget så stærkt som spiritus, men prøv at
tage en øl med i en sauna, og så hæl den på stene, så skal du bare se
en brandert du vil få.

Fut til dk.videnskab

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-09-02 18:17

"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> skrev i en meddelelse

> prøv at
> tage en øl med i en sauna, og så hæl den på stene, så skal du bare se
> en brandert du vil få.

....af een øl?
Hans

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-09-02 18:20

On Sat, 21 Sep 2002 19:17:05 +0200, "Hans Paulin"
<niluap@tiscali.danmark> wrote:

>...af een øl?

Ja, husk på at alkohollen fordamper, og du indånder den, og går
direkte i blodet som går direkte fra lungerne til hjernen.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-09-02 19:19

Ivar Madsen skrev:

> Ja, husk på at alkohollen fordamper, og du indånder den, og går
> direkte i blodet som går direkte fra lungerne til hjernen.

Men det kræver vel at man indånder al alkoholen i hele øllen. Er
det muligt? 3/8 liter øl på 5% indeholder 18,75 ml alkohol, som
fortyndet i 5 liter blod teoretisk set vil kunne give en promille
på 3,75 - det er vel en pæn brandert. Men (1) vil alkoholen ikke
fordele sig i hele vædskefasen fremfor at holde sig til blodet?
Og (2) kan man overhovedet nå at styrte rundt i saunaen og ind-
snuse alle 18,75 ml alkohol?

// Klaus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-09-02 19:29

On Sat, 21 Sep 2002 20:18:30 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote:

>Og (2) kan man overhovedet nå at styrte rundt i saunaen og ind-
>snuse alle 18,75 ml alkohol?

Du står i en varm sauna, hælder en øl over stene, øllen og dermed også
alkohollen, fordamper, du indånder noget af dampen, og få sekunder
efter du har hældt øllen over stene, føler du at du har en kæmpe
brandert på, men det er kun det blod der har fået alkohollen blandet i
sig, det bære alkohollen til hjernen, inden alt blodet når forbi
lungerne, så er alkohollen der er fordampet blevet spredt i hele
saunaen, og du vil ikke indånde samme mængde alkohold, og branderten
fortaber sig hurtigt igen.

Hvis du drikker alkohol, så vare den tid alkohollen bliver ført ud i
blodet længer, og det er mindre mængde alkohold der bliver tilført
blodet pr. tidsenhed.

Fra : alexbo

Dato : 21-09-02 18:56

Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> skrev

> Det vil da give en ekspolivtiv brandert øjeblikligt, lige på studsen.
> Går udfra at det er i luftform.

Jeg har faktisk en vodkaflaske, hvor det meste af indholdet er i luftform,
jeg har snuset ned i den, men der skete ingenting.

Vi er forøvrigt OT.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 21-09-02 20:08

alexbo <alexbo@email.dk> skrev

> Vi er forøvrigt OT.

Her troede jeg til gengæld jeg var i jura NGèn

mvh
Alex Christensen

Fra : Reino Andersen

Dato : 21-09-02 19:28

"alexbo" skrev:

> Det ville kræve at man hælder vodkaen direkte i lungerne.

Hvad vil kræve, at man hælder vodkaen direkte i lungerne?

At alkometret vil vise udslag? Hvis det er det du mener, er det ikke
korrekt. Det er nok bare at skylle munden vodkaen for at få alkometret til
at vise en ganske betragtelig promille. Det er også derfor, der skal gå min.
15 minutter fra man har drukket den sidste genstand, til man puster.

--
Reino